Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Källor av fröer för grodning?  (läst 5137 gånger)

amoxus

• Gäst
Källor av fröer för grodning?
« skrivet: 03 maj-06 kl 18:22 »
Hej. Nån som vet var man kan köpa skalade solrosfrö för grodning till ett bra pris? Alltså inte dom små fröpacket storlekar man hittar i affärerna - nä större, som tex Risentas alfalfapacket.

Har nån förslag till vika frö man kan använda till grodning? Har testat alfalfa, linser, mungbönor, bockhorns.. Kommer inte på fler. Testade sesamfrö men funkade inte. Har ni nåra förslag eller tips?

mvh,
Micke

rosita51

• Skåne
Re:Källor av fröer för grodning?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-06 kl 18:27 »
Går det inte med vanliga skalade solrsfrön från hälsokosthyllan på ICA? ???
MVH Rosita zon 1

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-06 kl 19:39 »
Vart får man tag i bockhornsfrön? Här i Norge finns ju knappt alfaalfa, jag får ta och storhandla när jag åker över gränsen.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

amoxus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 maj-06 kl 22:17 »
Vart får man tag i bockhornsfrön? Här i Norge finns ju knappt alfaalfa, jag får ta och storhandla när jag åker över gränsen.

Risenta är ett märke som producerar bockhornsklöver bland annat. Man kan hitta dem på större ICA och COOP affärer.

amoxus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 22:19 »
Går det inte med vanliga skalade solrsfrön från hälsokosthyllan på ICA? ???

Dom oskalade solrosfrön jag har provat gror inte. Och när man blöttlägger dem så stinker skallet efterhand och jag vett inte hur man tar av skalen på ett effektivt sätt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 maj-06 kl 14:03 »
kolla turkaffärerna!
 de brukar ha storpack/lösvikt av många fröer & baljväxter. Tror att de ofta är rätt obehandlade, men vet ej säkert.
Köpte t.ex nyss ett kg korianderfrön för 25 kr.
De hade även torkade berberis, surt och suuuupergott!  laddat med c-vitamin

fast det var ju inte detta tråden handlade om.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 31 maj-06 kl 02:03 »
Hej!

Vad jag förstått behöver solrosfröet sitt skal för att gro. Alltså: Fågelfrö!

Bockhornsklöver som sås i jord växer till fins små klöverplantor som i Indien är en grönsak som kallas "Methi". Används mest tillsammans med potatis, jättegott! Håller sig bra torkad i burk/påse.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

caprice

• -
« Svar #7 skrivet: 31 maj-06 kl 10:12 »
Av solrosfrön med skal kan man odla solrosskott. Blötlägg fröna och bred ut på en bricka med några centimeter jord. Täck med plast några dar så kommer de igång. Klara på en vecka. Det funkar bra med fågelfrön till skottodlingen.
Om man ska grodda ska man ha skalade frön, t ex de från risenta. obs, inte de rostade! Blötlägg över natten och se sedan till att skölja dem två gånger om dagen. Man låter dem bara grodda någon dag eller två, alltså inte en vecka som när man odlar alfalfa eller bockhornsklöver.
Även sesamfrön med skal kan groddas men också bara någon dag eller två.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser