Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så i hage utan maskiner, enkelt?  (läst 2761 gånger)

louise

• Gäst
Så i hage utan maskiner, enkelt?
« skrivet: 26 maj-10 kl 14:19 »
jag har en bit hagmark som jag inte vill ha och försöker "avskaffa". jag har inte vågat låta grisarna gå där, för jag förstår inte hur jag ska få växtlighet igen, som inte är ogräs.

Kan man på något enkelt sätt så trots att det inte är framkomligt med maskiner? Björkar och stenar överallt. Eller.. vågar man helt enkelt låta vad som heslt ta över?

Ytan är 0,2 hektar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Så i hage utan maskiner, enkelt?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 14:25 »
salix plantering...
Fjäderfän och kaniner

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 15:55 »
Men.. hur skördar jag det för hand?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 19:59 »
Självplock för de som är intresserade av pilflätning? Funkar på en del ställen, vet inte hur intresset är nära dig.

Vill man ha det är det nog bäst att ha såväl 1- som 2-åriga skott, så att kunden kan plocka till såväl mindre korgar och liknande, som större trädgårdssaker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

trädman

« Svar #4 skrivet: 28 maj-10 kl 00:14 »
0,2 ha kan du så för hand om det inte är en gröda som "måste" radsås snyggt och prydligt. Finnråg, ringblommor eller vad vet jag

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-10 kl 00:59 »
eftersom du har får och grisar så borde du odla nåt som kommer till användning till dem... potatis,jordärtskockor och liknande kan man väl så för hand... grisarna bökar upp det själva...  vet inte hur bra får betar träd och buskage men planterar man sticklingar av salix så blir det snabbt bra massa,bladbete..

viltåkerblandningar finns färdiga att köpa..kanske kan vara nåt...
Fjäderfän och kaniner

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-10 kl 11:10 »
Målet var att bli av med fåren, denhär tråden handlar om hur jag kan använda betsmarken på annat sätt.

Så potatis mellan stenar.. är ju väldigt orationellt.

Så för hand nåt frö, javisst, men ska jag gå manuellt med en kratta å mylla ner fröna sen? Å hur vältar jag?

Alltihop är väldigt mycket jobb, stor risk för missväxt.. Känns lite tröstlöst..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 09 jun-10 kl 12:11 »
Kan du inte prova lite olika saker, nära ingången så att det inte blir så jobbigt att kolla vad som händer. gör lite statistik på vad som funkar bäst.

Oavsett vad du väljer att ha där måste du ja ha avsättning för resultatet, annars kvittar det om det växer bra. Så det handlar ju om vad du kan sälja till vilket pris. Ju högre intäkter desto mer arbete är det värt att lägga såklart.

Ska du bara ha det till bete, i någon sorts växelbete, och vill att grisarna ska ingå, så borde det inte vara några problem att handså, eller använda en enkel fröspridare som är handdriven, finns olika varianter som man använde förr, vet inte vad man kan få tag på nu, men kolla med lokala hembygdsgårdar, de har ofta överskott på vissa redskap, eller så kan man få idéer till att tillverka något själv.

Du funderar ju på gäss, de klarar utmärkt att marken är lite ojämn efter grisarnas bökande, och de gillar att det växer lite olika saker, så att det kommer en del ogräs också spelar inte så stor roll. Problem kan dock uppstå om du har vissa ogräs i närheten, som gärna självsår sig där det är öppen jord, tex skräppor, som sedan är svåra att bli av med. Vissa andra ogräs, som nässlor och kirskål, kan man missgynna genom att handslå dem några gånger per säsong, och innan de hinner gå i frö. En del arbete med att handslå, men behöver inte vara så tidskrävande. De örter man får med då är dessutom bra foder till många djur, läste att du funderade på höns, och de äter gärna torkade nässlor, kirskål och andra örter på vintern. Ger finare gulor, sådana som man annars bara får under vegetationsperioden, så då slår man ju flera flugor i en smäll. Borde kunna ta mer betalt för de äggen, alla som bakat med ägg med riktig gula vet hur mycket bättre det blir, och är nog beredda att betala för det. Annars äter kaniner gärna det, både färskt och torkat.

Förstår att visst arbete kan kännas tröstlöst, jag har själv inte  tillnärmelsevis lika stor verksamhet som du, men jag försöker hitta samverkande verksamheter, så att nerlagt arbete betalas av flera olika verksamheter. Tex att ogräsrens blir foder, samtidigt som grönsakerna gynnas, att det som slås för att hålla staketen rena används färskt eller torkat, att sniglarna som plockas för att hålla odlingarna igång blir ankmat (fast helst vill jag ha ankor på de sidor av odlingen som är gynnsamma för sniglar, så att ankorna själva äter de flesta av sniglarna, och att jag bara behöver plocka några som de missat, och att dessa blir färre för varje år. Det är grannens mark dock, så måste komma överens med honom först).

Beroende på frön så behöver man inte mylla ner och välta. Det är mest till för att det ska vara enkelt att skörda med maskin, men det kan du ju inte göra i alla fall. Däremot är fröna mer beroende av fukt om de ligger ytligt, så man ska välja en regnig period att så, och räkna med lite mer frön per ytenhet när det är ojämnt osv. Kanske 10 % mer, förutsatt att du kan få vädret med dig. Å andra sidan, utan vatten gror inga frön, oavsett hur mycket du myllar ner dem och vältar.

Om betesmarken inte ligger alltför långt från bostadshuset kanske det funkar med kaniner i betesburar? De äter gärna blandade ogräs, men ska ju flyttas varje dag, plus att de ska ha vatten och annat foder. Och man måste ha rovdjurssäkra burar, och helst stängbara små hus, åtminstone till avelshonorna, så att man kan stänga om dem på nätterna. (Till de andra ska man såklart också ha hus/bolådor, men de kanske inte behöver stängas på natten, de blir förhoppningsvis inte lika stressade av att det går en räv förbi- eller snarare som försöker ta sig in - självklart bäst om man stänger om alla, men då tar det ju en stund. Går å andra sidan att kombinera med att man fodrar två gånger om dagen, om bolådan är stor nog att fodra i.) Svårt att få rationellt om det är för långt från huset, och risken för rovdjur ökar ju också med avståndet till huset. Men kostnaden per kanin blir inte så hög, om de äter majoriteten av fodret från botten av buren. Har själv kaniner, och tänkte göra så, eftersom jag har fler kaniner än vad jag har bete till på tomten, åtminstone under avelssäsongen, på vintern ska de vara i våningsburar på tomten, det är ju då som rovdjursrisken är störst, och dessutom är det olagligt att inte ha dem i upphöjda burar på vintern, läste jag nyss. Kostnaden per betesbur blir ganska hög, har inte räknat klart på det än, har precis fått hem avelsdjuren, och ska bygga burar nästa vecka (lugn, avelsdjuren är i våningsburar nu, det är betesburarna som fattas). Dock är hållbarheten lång med rätt material, så även om kostnaden blir upp emot 1000 kronor per bur, i material, så borde det betala sig. Detta var en lång utvikning om kaniner, som kanske inte är intressant för dig. Men ändå en uppmuntran att försöka se lösningar som du kanske inte övervägt tidigare.

Bärodling, antingen till självplock, eller för att du ska förädla själv, är också en tanke, som går att kombinera med kaninerna, eller med att slå ogräs till foder till andra djur. De nya superbären kommer ju stort, amerikanskt blåbär, havtorn mm flera av dem trivs i halvskugga, du får kolla lite på vilka som trivs i din jordmån osv. Om du är intresserad av att förädla själv, vilket det verkar som, om man läser andra trådar, så kan det bli bra lönsamhet i det, lite beroende på om dina lokaler kan bli godkända för att hantera bären. Fast det verkar som att reglerna ändras, och att man ska kunna göra enklare saker i ett vanligt kök, med rätt kunskap och tillstånd såklart. Torkade bär, juice, sylt, chutney osv borde vara klart säljbara med rätt kanaler.

Försök se lösningar, och utnyttja det som verkar vara problem till din fördel. Det finns ingen mark som inte går att använda till något lönsamt, om man hittar rätt produkt och rätt kundgrupp. Och om man ser till att arbetet betalas av flera olika verksamheter så är det lättare att få betalt för sin arbetstid.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-10 kl 13:46 »
Målet var att bli av med fåren, denhär tråden handlar om hur jag kan använda betsmarken på annat sätt.

Så potatis mellan stenar.. är ju väldigt orationellt.

Så för hand nåt frö, javisst, men ska jag gå manuellt med en kratta å mylla ner fröna sen? Å hur vältar jag?

Alltihop är väldigt mycket jobb, stor risk för missväxt.. Känns lite tröstlöst..

Låter som om du skulle ha nytta av att läsa Masanobu Fukuoka:

"Most farmers begin by asking, what if I do this or what if I do that, but only dissipate themselves that way. My approach just the opposite, seek the pleasant, natural way of farming. In order to make the work easier, not harder, I ask, how about not doing this or how about not doing that? By actual practice I finally reached conclusion there is no need to plow, no need to apply artificial fertilizer, no need to use pesticides at all. Most of the work of farming is created by tampering with nature, which causes negative side effects. Very few agricultural practices are even necessary, just scattering seed, spreading straw on the soil and harvesting."

http://www.permaculture.com/drupal/node/140

« Senast ändrad: 09 jun-10 kl 13:50 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser