Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta bagge 1 år  (läst 5718 gånger)

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
Äta bagge 1 år
« skrivet: 26 maj-10 kl 13:55 »
Ska slakta min bagge som är ca 1 år (Texel), han har gått ensam i ca 1 mån. Tackor m lamm släppt på sommarbete.
Kan man äta baggköttet eller kommer det smaka skunk (som min kollega säger)?  ?
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Kajjsa

• Ångermanland
SV: Äta bagge 1 år
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 14:01 »
Vi slaktade nyligen en bagge på ca ett år, som betäckt under vintern och gått med tackorna ända fram till slakt. Det var jättegott kött!

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 14:04 »
Tack Kajjsa,

tänkte väl jag också att det borde gå att äta, annars känns det bortkastat.

:)

Mvh Lillpia
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 14:11 »
Vi har även ätit 15-årig tacka nyligen, det har ju också rykten om att vara "oätligt"... Även det smakade mycket bra :) 

Jag vet inte om jag har ovanligt bra slaktare och kock, eller om det helt enkelt är myter utan grund.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 14:58 »
Beror nog framförallt på fettansättning och hur djuren utfodras.

Själv upplevde jag att köttraserna smakade mer "får" än vad lantraserna gör. Har själv käkat baggar av finull och gute, som varit 3-4 år utan problem. 10 årig finullstacka toppen. Hade en samtidigt, som var i samma ålder men korsning med köttras, hon var inte god 8) Men hon var fet också.

Så prova dig fram ;) Han är ju så ung!

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 15:03 »
Håller med Birgit.

Möjligen kan man hålla lite extra koll på hängningstiden, dvs stycka slaktkroppen strax innan den uppnått full mognad (oftast 40+ dygnsgrader). Vid styckning så skulle jag skurit bort rätt mycket av fettet (frys in och ge till mesarna i vinter). Annars inga konstigheter med en ettåring.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 19:57 »
Jag har till och med sålt ettåringar som lamm med positivt omdöme från de som handlat - både bagge och tacka.  >:D

hustran

« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 20:58 »
Vi har slaktat o ätit många tackor o lamm i olika åldrar. Jag tror att OM du missar brunst så kan du ha otur med smaken annars aldrig. äldre djur smakar sååå fint.  ;)

Birgit

« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 06:56 »
Citera
Jag har till och med sålt ettåringar som lamm med positivt omdöme från de som handlat - både bagge och tacka.  >:D
Själv har jag sålt två-åriga baggar som ungbaggar, med samma omdömme. Dessutom skickat f.d avelsbaggar upp till 2½ år som klassats som lamm på slakteriet. o:)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 07:22 »
Det går utmärkt.

Ska jag har kött själv, så föredrar jag kött från ett lite äldre djur (inte lastgammal dock). Det köttet är enligt mig mer smakfullt, bara det får hänga tillräckligt

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 28 maj-10 kl 08:01 »
Vi slaktade våran avelsbagge i vintras. Han som hjälpte oss var förvånad att fettet var vitt. Baggen var 5 år. Vi har värmlänska skogsfår. Kanska köttraserna får gult fett och smakar såmre vid hög ålder ??? Våran smakade i alla fall bra :)
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 maj-10 kl 10:29 »
Vet inte om sant,,min hemslaktare säjer att om man tar livet av dom och skär av dingelidonegrna snabbt som tusan så är det ingen fara,,påhitt eller inte men mina baggar har smakat ok,,

Birgit

« Svar #12 skrivet: 28 maj-10 kl 10:46 »
Citera
Vi slaktade våran avelsbagge i vintras. Han som hjälpte oss var förvånad att fettet var vitt. Baggen var 5 år. Vi har värmlänska skogsfår. Kanska köttraserna får gult fett och smakar såmre vid hög ålder ??? Våran smakade i alla fall bra :)

Det är min erfarenhet också. Dessutom sätter köttraserna fett tidigare. Men även mängden kraftfoder (eller inget) påverkar fettkvalitén. Utan blir det ju nyttigare också ;)

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 28 maj-10 kl 10:47 »
Låter väldigt långsökt att det skulle kunna leta sig ut i köttet om man inte skär av påsen snabbt. Tror absolut att det är en skröna. Men det finns ju ingen idé att diskutera sånt med hemslaktaren - alla har ju sin tro - och härligt är väl det!  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 11:50 »
Finsmakare föredrar kött från "lamm" som är ungefär 1,5 år gamla!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 29 maj-10 kl 10:56 »
Har nog hört att äldre djur ska bli extra bra att röka.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

siken

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 29 maj-10 kl 18:43 »
Det som händer när djur blir äldre är att bindväv och senor blir segare. Men  jag tycker inte det verkar vara något problem med seghet så länge djuren är under 2 år. Däremot, när jag slaktat tackor som är uppemot 8 eller 10 år, då brukar jag bara stycka lårstekarna och sadeln som "hela" bitar, resten dvs bogar, sidor och hals mals ner och de blir utmärkta fårburgare.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 maj-10 kl 10:42 »
Vet inte om sant,,min hemslaktare säjer att om man tar livet av dom och skär av dingelidonegrna snabbt som tusan så är det ingen fara,,påhitt eller inte men mina baggar har smakat ok,,
Enligt mig, så bör nog detta påstående sättas i kolumnen för "Myter"

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 30 maj-10 kl 13:23 »
SLU har gjort en del studier på nöt och där får köttet en något annan sammansättning på fetter, trådar m.m. beroende på om det är djur som föds upp intensivt på kraftfoder jämfört med djur som går på tex naturbete - jag behöver väl knappast säga vilket av dessa 2 alternativ som ger bästa köttet ?

Dessa resultat borde kunna omsättas även på får så visst borde utfodringen påverka kvalitén på köttet.

Sen är det ju så att mycket av "baggsmak" och "ullsmak" sitter i fettet, skär bort fettet och se till att inte ha hål på hinnor m.m. innan styckning så sk det nog gå bra.

ulfg

« Svar #19 skrivet: 30 maj-10 kl 19:27 »
Det finns många av di gamle som berättat för mig att gamla kossor och tjurar som inte är kalvar längre smakar "nöt" eller "ko". Man måste snabbt skära av deras könsorgan vid slakten för att de inte skall ta nötsmak och bli oätliga efteråt. Om de smakar nöt skall man skära bort allt fett och lägga nötköttet i mjölk för att det inte skall smaka ko efteråt  >:D. Med grisar är det ännu värre, som kan smaka grisigt och fläskigt när man tillagar det  ;)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser