Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  råd till växthusbyggare  (läst 4212 gånger)

highland

• Halland
råd till växthusbyggare
« skrivet: 25 maj-10 kl 21:57 »
Vi håller på att bygga ett växthus. Det började med att vi fick 54 glasrutor från ett företag,  när vi fick hem dom visade det sej att dom var i olika storlek och tjocklek,som mest är där fyra likadana. Det blev ett saligt pusslande med papperslappar i mindre skala men vi fick ihop det. Stommen byggde vi av lärkstockar som trillat i stormen per. Vi sågade bara av ytveden som vi sparade och märkte upp i alfabet och nummer för att spara som foder till fönsterna. Grävde 60 djupt och gjöt där vi skulle mura. mura tre lecablock högt.Sen trästommen på det.Bakre väggen mot norr ska muras med halmbalar som ska lerklinas sen.Taket blir tyvärr kanalplast men vi kände inte för att pussla även i taket även om det blivit snyggast. Storleken på hela bygget blir ca 5x11 m 3,5m i bakvägg och 2,5m där fram.Nu undrar jag ..Hur många ventilationsluckor tror ni behövs i taket. Är det nån som har erfarenhet av att bygga växthus i dubbelglas.Vi tänkte att det kanske blev lättare att hålla det frostfritt och har en liten gjutjärnskamin som vi ska ha i mitten av huset men vet inte om det bryter ljuset annorlunda eller kanske inte släpper in lika mycket värme.Tacksam för tips ska försöka lägga in en bild om nån dag för det blir såå himla grant
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Jennyt

• Västergötland
SV: råd till växthusbyggare
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 22:26 »
I denna tråd vill jag vara med och låta mig inspireras :P...... har tyvärr inga erfarenheter av hur många vädringsluckor som behövs ...... såjag kommer inte göra någon vidare nytta i tråden :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #2 skrivet: 27 maj-10 kl 09:57 »
3 vädringsluckor  på vardera sida blir nog bra. hade du tänkt att ha glasen direkt på varandra eller ha du har tänkt ha mellanrum?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 27 maj-10 kl 14:54 »
Jag har läst att man lämpligtvis ska ha ventilationsluckor som motsvarar 25% av golvytan. Vet inte om det stämmer dock.  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 maj-10 kl 15:21 »
Beroende på  latitud, och om det är en del skugga under solens vandring, så varierar behovet av vädring, ibland räcker dörren och i soliga lokationer kan upp till 35% av taket behöva vara luckor. Vad man odlar ska också ta i beaktande.
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 18:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 18:38 »
hade det gått att ha gavlarna öppningsbara? då kan man ju få tvärdrag och man minskar väl ytan som behöver kunna öppnas :-) 

highland

• Halland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 14:07 »
Som det ser ut nu så lutar det åt sex luckor i taket och sen kan man ju ha dörren på vid gavel. Växthuset är glasat öster,väster och söder det ligger med en del träd som skuggar så det blir inte solgass hela dagarna.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 maj-10 kl 14:16 »
Wow vilket coolt bygge!! Mycket imponerad, har aldrig sett nåt liknande.  :D

Generellt ang. vädring kan man säga att "ju mer - desto bättre".

Du har ju fördelen med lite halvskuggande träd men temperaturen kan stiga snabbt när solen gassar på och inga växter trivs när när det börjar klättra upp mot 40-50 grader.

En annan sak att tänka på är att säkra luckorna så att de inte kan blåsa upp mer än vad öppnaren klarar. Jag fick hämta alla mina luckor på grannens åker härom året. Nu är dom säkrade med "persiennlina" som stoppar innan öppnaren knäcks. Nu bor du kanske inte lika blåsigt som jag men underskatta inte kraften i vinden om du ska ha stora luckor.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 14:54 »
 :P :P :P :P :P ...... vi borde varna känsliga tittare för dessa porrbilder ....  :P :P :P :P :P

Ska i afton visa tråden för maken..... jag gissar att han kommer sucka djupt ::) .... för jag gissar att du inte hafsat ihop det där bygget på en helg ;)

Du får med beröm godkänt på växthusbygget :-* :-* :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 15:18 »
Hur har du fäst glaset i stockarna? Fräst ett spår eller? Måste vara svårt i så fall, eftersom stockarna inte är jämna, man måste föra fräsen mot något annat...

Snyggt är det, men nu kommer jag att klura på hur du har löst det byggtekniska ända tills du ger en utförlig beskrivning  ;).

Jag skulle kunna komma över ganska mycket smalare stockar själv, så jag kunde vara intresserad av att bygga något liknande. Lärk är dock svårare än gran, men det kan gå. Det odlas mest gran här. Men gran ska ju ha en bra ytved, kanske om man tjärade/linoljade?

Jag vill gärna bygga ett växthus modell större, men ekonomin gör att det inte går nu, om jag inte hittar en jättebillig lösning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bo

« Svar #10 skrivet: 28 maj-10 kl 16:25 »
Jättebilligt är ju att göra som tomatodlarna i Spanien: Stolpar med jämna mellanrum och en plan plastfolie ovanpå. Gör hål som släpper genom regnvattnet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 28 maj-10 kl 17:15 »
Jo, men det blir inte billigt på sikt, plasten håller max en säsong med blåsten som är här, särskilt om där redan är hål i den. Det ska vara billigt sett på 30 års sikt. Men inte kräva för stora investeringar nu. Och odlingstunnlar till tomater har jag redan, jag var ute efter någon stans att förodla, avhärda och övervintra plantor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 maj-10 kl 17:22 »
Jättebillig lösning:
En sarg av höbalar, rikligt med gödsel som grund/golv, bågar och plast över det hela. Därinne kan du förodla och övervintra det mesta, skulle jag tippa. Några nackdelar som nån kan se?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

highland

• Halland
« Svar #13 skrivet: 28 maj-10 kl 17:27 »
Min sambo ska ha all ära för det här bygget :-* :-*Och nej det va inte byggt på en helg men så värst länge har det inte tagit trots allt, är ju lite tidspress med alla plantor man helst vill ha ut typ igår. :-\  Jag är bortskämd med en far som har egen såg så vi sågade alla lärkstockarna bara så vi fick ut en bjälke i mitten och så sparade vi ytveden,la allt tillsammans och numrerade.Satte först upp alla stockar där dom skulle va efter vårt pusslande med alla rutor.Sen delade vi respektive ytvedbit i den tjockleken där vi ville ha rutan,sparade den andra halvan och kapade bort så mycket så det motsvarade tjockleken på rutan. In med rutan och lite silikon sen på med delen som är kvar som foder.Stocken ser hel ut igen.Ibland fick vi inte ihop det riktigt så då har vi fått såga in spår i stockarna och fällt in den del av rutan som inte fick plats.Ja det har varit ett hiskeligt jobb och vi har slitit håret ibland men oftast gnuggat knölarna lite för att komma på en ny lösning när den andra kanske inte gick så bra. Jag har riktigt dränkt in allt med glesbygsmahogny för man vill ju inte att det ska ruttna upp om några år.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 17:29 »
Hållbarhet och estetik... Går inte att rengöra, så ökad risk för sjukdomar.

Som sagt, odlingstunnlar har jag, varm/kallbänkar likaså, jag vill bygga ett mer gediget växthus, och det som highland gjort inspirerade mig. Därav frågan om hur det är konstruerat.

Jag är för den delen också intresserad av att bygga ett växthus längs ena långsidan av huset, för att få en växelverkan mellan hus och växthus. Har varit och kollat in en sådan lösning, och det verkar som en god idé när huset inte är jätteisolerat, och när man vill försöka leva efter permakultur-tankarna.

highland

• Halland
« Svar #15 skrivet: 28 maj-10 kl 17:33 »
ieenilorac jag såg att du inte bodde så långt härifrån så om du eller nån annan som ser detta har lust är ni välkommna att komma och titta på detta skrytbygge ;D ;D ;D. Vi finns utanför Halmstad

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 28 maj-10 kl 17:39 »
Jag hör av mig när jag har vägarna förbi, det vore jättekul att komma och titta.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 maj-10 kl 18:19 »
Skitfint Highland! Hade missat bilderna, gillar att det ser så luftigt och lätt ut, trots att det är en massa olika storlekar på rutorna.

Här är en snubbe som experimenterar med alternativ värme i växthuset
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 maj-10 kl 18:53 »
Verkligen snyggt bygge  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare
Christina Wallander

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser