Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasitbekämpning med höns?  (läst 8173 gånger)

louise

• Gäst
Parasitbekämpning med höns?
« skrivet: 25 maj-10 kl 11:13 »
Läser i Hönsboken att höns kan användas till parasitbekämpning av beten för andra djur. Nån som vet hur effektivt det är? 

Skulle man kunna strunta i ett växelbetesdjur tror ni, och istället låta höns gå ihop med fåren hela säsongen? Skulle man tom våga hoppa över välkomstbetet?

vallhunden

• Västergötland
SV: Parasitbekämpning med höns?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 11:42 »
Måste krävas en jäkla massa höns! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 11:43 »
Ja det är väl utmärkt:-) Ju fler, desto större inkomst. Men vilken  mängd tänker du dig?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 11:59 »
Med tanke på Salmonellan så skulle jag aldrig beta där det går höns!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 12:03 »
En risk man alltid tar med utedjur.   Så länge salmonella inte finns i mitt område och jag följer smittskyddsrutiner är jag lugn.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 12:30 »
Att använda höns och andra fjäderfän som parasitbekämpning är en mycket gammal företeelse.
Eftersom fjäderfäna äter de krypen man vill bli av med minskar ju risken för smitta.
Att alltid tänka på vilka smittor som i värsta fall kan inträffa i alla lägen tycker jag är överkurs!
Att gå ut med bekämpningsmedel för att ta död på även andra nyttiga djur som många gör är väl inget alternativ?
Skulle själv gärna prova detta, när jag äntligen fått mitt hönshus ;)

Finns ju de som utvecklat ännu mer, någon eko.odlare av frukt, som har både höns och får betandes under träden. Det både gödslas, hålls rent på ogräs och skadedjur.

Angående mängden höns, så äter höns en hel del på en dag och det är väl bara att utöka med gratis kycklinguppfödning om så skulle krävas.
Lycka till Stabon!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 12:51 »
En risk man alltid tar med utedjur.Så länge salmonella inte finns i mitt område och jag följer smittskyddsrutiner är jag lugn.
Höns är alltid en salmonella risk..

Nu har jag inte stenkoll på reglerna för just Får.  :-[
Men mjölkkor och andra nöt som dikor, kalvar får du inte ha höns ihop med!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 12:56 »
Har du hittat var? Jag kollade med SJV när jag hade höns, eftersom de skulle bo i ladugården under vintern. Enda kravet var att de inte sprang lösa överallt. Att korna inte fick gå i närheten var inget tal om, inte fåren heller.
Men OM nu reglerna skulle vara så, så kan man ju släppa höns i hagen när man byter fålla. Så att hönsen går efter och städar!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 maj-10 kl 13:25 »
Jag tycker att gäss är ett bättre alternativ!
Gäss äter gräs som sin främsta föda och de äter rätt mycket. Det skulle kanske kunna vara 7-10 gäss/ha? Men de behöver nog ett rätt så kort gräs. Då kör man över en fålla med gässen direkt efter att fåren har gått där, sedan vidare till nästa fålla, och nästa. Krävs lite större arealer, kanske? De flesta gässen slaktas på hösten och nya kommer på våren. Perfekt!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 maj-10 kl 14:51 »
Fast idén var att ha ett djur som INTE betar, så att man slipper ha så oändligt få av varje sort.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 25 maj-10 kl 15:39 »
Dessutom äter höns små kryp, typ parasiter 8)
Gäss äter gräs!

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 maj-10 kl 15:41 »
nä gäss äter också små kryp, sniglar m.m.  De är ypperliga som växelbetare.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 25 maj-10 kl 16:03 »
Jag skulle ju satsa på gäss om jag ville ha en växelbetare till fåren. Jag växelbetar med häst, och det funkar för oss. Lite sugen på prova ha gäss, låna några kalvar, eller ha sommargris som variation, inte bara på betet, utan även på tallriken..
Jag tror ju faktiskt inte att fårparasiter är synlig för ögat, är det någon som vet? Jag tror parasiterna följer med grässtrået ner i magen på djuret och där orsakar problem.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 maj-10 kl 16:48 »
Tråden handlar inte om att skaffa växelbetare. Den hadnlar om lösnigar UTAN växelbetare.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-10 kl 18:33 »
Ok, jag läste för fort. Då svarar jag nej, nej och nej.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 maj-10 kl 19:25 »
skratt, oj, höns är helt värdelöst alltså?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 25 maj-10 kl 19:33 »
Nädå, de är bra att lägga ägg osv, och jag tror de är kanon på fästingar, för jag har bara plockat ett par stycken sen vi blev med höns.. men jag tror de betesbundna parasiterna är för små. Tror, inte vet.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 26 maj-10 kl 11:06 »
Det finns, som jag skrev tidigare gammal erfarenhet av att det funkar med höns. Höns äter både kryp och grönt. Höns ser betydligt mindre djur än människor också.
Enligt flertalet gamla lantbruksböcker är det mycket effektivt med just höns!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #18 skrivet: 26 maj-10 kl 12:45 »
Jag har ingen praktisk egen erfarenhet men efter att ha läst bl a Christina Odéns bok om "Höns och andra fjäderfä.", skulle jag personligen välja en kombination av afrikanska pärlhäns och en lite större / tyngre hönsras. Pärlhönsen har större animaliska inslag än i sitt kostval än höns. Boken rekommenderas till studium!!!

Om höns sade min gamla mormor att de skulle gå i får hagen på hösten när fåren bytt hage för de (hönsen) höll fåren fri från hosta!
Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

sarbe453

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 maj-10 kl 12:50 »
Om höns sade min gamla mormor att de skulle gå i får hagen på hösten när fåren bytt hage för de (hönsen) höll fåren fri från hosta!
Tt

Det var väl en klok mormor för symptomen på lungmask är ju hosta! Så hon stödjer ju uppfattningen om att höns är bra mot parasiter  :)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser