Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasitbekämpning med höns?  (läst 8153 gånger)

hustran

SV: Parasitbekämpning med höns?
« Svar #20 skrivet: 26 maj-10 kl 13:28 »
Jag tycker det låter spännande,vill gärna prova men...hur håller man hönsen i rätt hage?   ???

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 maj-10 kl 13:40 »
Annika - vad är det för kunskap du har om att det inte fungerar med höns? Jag blir så otroligt nyfiken på att höra mer.

Birgit

« Svar #22 skrivet: 26 maj-10 kl 15:01 »
Citera
Jag tycker det låter spännande,vill gärna prova men...hur håller man hönsen i rätt hage?   ???
Ett transportabelt hönshus kanske? Har de tupp med brukar ju han hålla dem under kontroll.

regnpipan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 maj-10 kl 15:05 »

Spelar det så stor roll? Våra höner får röra sig som de vill. Periodvis är de väldigt mycket i fårhagen, ibland i skogen och väldigt gärna i grönsakslandet   :-\  men det bjuder vi på. Det enda som stör mig är när de sprätter sönder täckduken för att komma åt de spädaste skotten samt när de nallar alla vinbär.

Monica H

• Halland
« Svar #24 skrivet: 26 maj-10 kl 21:41 »
Mina frigående höns börjar alltid dagen med en tur till den hagen där fåren går, så något tilltalande finns där. Flyttar jag fåren, byter hönsen också hage.
Halland è bäst

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 26 maj-10 kl 21:56 »
Jodå, jag sitter inne med superhemlig information.. ::) :-[ :-X :o
Nää, jag ser bara hur jag har det, och hur mina höns funkar, och tror det skulle bli oändligt mycket arbete.. Mina höns går inte tillräckligt långt bort från sin kära hönsgård - hönsens dagliga rundvandring täcker inte ens fårens vinterhage. Det innebär att jag måste ha någon form av portabelt hönshus.. för min del slutar funderingen där. Det är för komplicerat/kostsamt att bygga det ultimata flyttbara hönshuset.
Jag tror däremot att parasiterna sitter på grässtrå, och att det är genom att äta upp grässtråt som fåren får i sig parasiter. Så jag skulle skaffa ett gäng gäss, eller annan gräsätare, och växelbeta, inte sambeta. Och kolla kläckningstid på den parasit man vill "utrota" så man inte betar av "för tidigt" innan de kläckts..
Så ungefär lyder min hemlighet..  ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 26 maj-10 kl 22:20 »
I John Seymours bok om självhushållning skriver han att flera sorters djurarter tillsammans hjälper till att utrota parasiterna eftersom parasiter som hamnar i fel djurslag inte överlever utan dör.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 26 maj-10 kl 22:30 »
Precis, men för att optimera det hela så växelbetar man. Då minskar ju risken för åter-smitta.

Birgit

« Svar #28 skrivet: 26 maj-10 kl 23:13 »
Varför skulle det vara sämre att bekämpningen pågår samtidigt?

Höns äter fortfarande även gräs m.m. Så var är problemet?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 27 maj-10 kl 11:04 »
Gör/tänk som du vill, men jag tycker det känns onödigt att någon ska "städa" samtidigt som en annan går och "skitar ner igen" på samma ställe..

vallhunden

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 27 maj-10 kl 13:39 »
Mina får är väldigt noga med att inte äta på de ställen som det ligger träck, Höns-skit måste ha samma effekt om man har hönsen på liten yta...
Alltså - för effektiv bekämpning håller man hönsen lite trängre, men sen vill inte fåren beta av gräset, eftersom det blir "skitigt"?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 maj-10 kl 13:49 »
Brukar inte djur bara rata sitt eget bajs?

Birgit

« Svar #32 skrivet: 27 maj-10 kl 13:53 »
Stabon har en del poäng, men blir det för mycket så undviker fåren det också. Därför är det nog bäst att ha en lagom mängd höns och jag tror inte man ska underskatta deras förmåga och konsumtion.

JBF

• Småland
« Svar #33 skrivet: 27 maj-10 kl 15:10 »
Djuren undviker bara sitt eget träck. De äter gladeligen runt andra djurs träck? Hönsträck försvinner ju väldigt snabbt vid första bästa regn så det lär ju inte vara något problem i detta fall. Skulle gärna nyttjat detta som parasitbekämpning om inte alla rovdjur satte stopp för frigående höns..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 14 jun-10 kl 00:21 »
Läser i Hönsboken att höns kan användas till parasitbekämpning av beten för andra djur. Nån som vet hur effektivt det är? 
Så här skrev Henning:

Nja, det där med att hönsen äter upp fårens parasiter ska du ta med en nypa salt. Det är ett önsketänkande och en missuppfattning.
De flesta fårparasiter är mikroskopiskt små och inte ens hönsen skulle klara att skilja ut dem från träck eller gräs.
Salmonella kan spridas med fåglar och även om det är förhållandevis sällsynt kan det vara skäl nog att se till att hönsen inte kommer åt att bajsa i andra djurs foder.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

« Svar #35 skrivet: 14 jun-10 kl 06:49 »
Ja, inget ont om Henning, men han visste inte allt! (Han var min vet.)
Visst är en hel del parasiter mikroskopiska, men det finns även synliga och dessutom när hönsen plockar i sig godbitar (gärna gödselrelaterat) så åker de med.
Vem har inte sett hönsen jaga mat i gödselstacken?
Detta är en naturlig variant av biologisk mångfald. En mycket gammal företeelse dessutom från innan vetenskapen uppfunnits!

Sedan är det upp till var och en att ha sina fobier. Själv är jag mest rädd för smittor via människor och importdjur 8) det sistnämnda där vi fått både sjukdomar och parasiter på köpet.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #36 skrivet: 14 jun-10 kl 13:02 »
Jodå, jag sitter inne med superhemlig information.. ::) :-[ :-X :o
Nää, jag ser bara hur jag har det, och hur mina höns funkar, och tror det skulle bli oändligt mycket arbete.. Mina höns går inte tillräckligt långt bort från sin kära hönsgård - hönsens dagliga rundvandring täcker inte ens fårens vinterhage. Det innebär att jag måste ha någon form av portabelt hönshus.. för min del slutar funderingen där. Det är för komplicerat/kostsamt att bygga det ultimata flyttbara hönshuset.
Jag tror däremot att parasiterna sitter på grässtrå, och att det är genom att äta upp grässtråt som fåren får i sig parasiter. Så jag skulle skaffa ett gäng gäss, eller annan gräsätare, och växelbeta, inte sambeta. Och kolla kläckningstid på den parasit man vill "utrota" så man inte betar av "för tidigt" innan de kläckts..
Så ungefär lyder min hemlighet..  ;)

Det här är intressant.

Just nu har det slumpat sig så att vi har får o höns i samma hage, men precis som Annikas höns så rör sig våra inte långt från hönshuset och alltid på samma ställen. Jag har inte sett nån höna som gjort nån längre utflykt ut i hagen utan de håller sig intill lagården. Så utmaningen blir nog att få hönsen att gå på det ställe man vill och på tillräckligt stor yta. Portabla hönshus/gårdar är ju en lösning, men med en del arbete förstås.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Birgit

« Svar #37 skrivet: 14 jun-10 kl 17:52 »
Har ingen sett Mandelmans fina hönshus?

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #38 skrivet: 14 jun-10 kl 18:47 »
Det här är intressant.

Just nu har det slumpat sig så att vi har får o höns i samma hage, men precis som Annikas höns så rör sig våra inte långt från hönshuset och alltid på samma ställen. Jag har inte sett nån höna som gjort nån längre utflykt ut i hagen utan de håller sig intill lagården. Så utmaningen blir nog att få hönsen att gå på det ställe man vill och på tillräckligt stor yta. Portabla hönshus/gårdar är ju en lösning, men med en del arbete förstås.

om man bygger om en äldre kreatursvagn till et hönhus på hjul då? typ som en hönsvagn!

Birgit

« Svar #39 skrivet: 15 jun-10 kl 06:42 »
Funkar säkert jättebra. Går ju med en mindre vagnsram också, beroende på antalet höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser