Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smittsam mastit  (läst 3852 gånger)

Nystugus

• Dalarna
Smittsam mastit
« skrivet: 25 maj-10 kl 08:50 »
Hej!

Här är sorg. Den mest underbara ko har fått svår juverinflammation. Och tyvärr angripits av värstingbakterierna staff aurues och e-koli!

Hon kalvade 15/5. På hennes ena sida står på en sida en fin ko som ska få sin andra kalv runt 20/6 och på den andra sidan en kviga som ska lava ungefär samtidigt.

Hur rädda den situationen? Är de redan smittade?

Sanera båspallen, byta gummidelar i mjölkmaskinen.......

//Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Anna Ho

• Östergötland
SV: Smittsam mastit
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 11:48 »
De är alltså inte mjölkade med samma maskin nu när kossan blivit sjuk ?

I såna fall tror jag inte risken är jättestor (även om den förståss finns) att de blivit smittade, men jag skulle nog flytta om lite nu om den sjuka kossan ska vara kvar.
Tänk oxå på att tvätta dej noga och gärna "sprita" händerna efter att du hållt på med den sjuka kossan.

Om du räknar med att slakta kossan så är det smart att göra båda de saker du själv räknar upp sedan.

Lycka till
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 11:55 »
Jag hade ett gäng kor under 80-talet och visst fick någon mastit ibland. Men bara en och tog lång tid innan nästa. Har tidigare inte hört om smitta...
Beror kanske på vad som ligger bakom mastiten, då nämndes aldrig vad som var orsak, men e-coli ligger nära (skämt). Jag hoppas på mirakel, så att din sjuka ko blir frisk!
Har du pratat med veterinär?
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Nystugus

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 13:08 »
Hej

Jodå, veterinär har varit här. Hon står på penc.kur. Jag tömmer juvret så gott jag kan ca varannan timme och masserar in med kamfersalva eller olivolja eller antiinfammatorisk salva.

Hon är ganska pigg på ögonen och i rörelser och allmänt, men har dålig aptit. Feber mellan 38,2 - 38,7 ungefär.

Har frestat med betfor, betforvatten, daggkåpeblad, grönt gräs. Men hon trugar i sig lite hö bara. Inte mycket. Men såg henne iddissla i går kväll.

Hon dricker ca 7-8 l vatten/dygn.

Nej, hon kalvade först i år. De övriga 3 som ska kalva är beräknade efter den 20/6, så ingen har, tack och lov, blivit mjölkade med samma maskin. Är rädd bara att kalven kan ha gått och letat mjölk på någon av de andra. Kan den ha fört smittan med sig?

Använder handsprit i riklig mängd, hoppas det räcker.....

Tack för engagemang. //Kent

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 14:11 »
Är rädd bara att kalven kan ha gått och letat mjölk på någon av de andra. Kan den ha fört smittan med sig?
Ja kalven kan föra smittan vidare, så ha inte kalven så den kan nå de andras juver.

Kalven smittas själv förresten om det är staff aurues...
Så om kalven är en kviga och du inte planerar att slakta henne så skulle jag inte låte henne dricka den mjölken..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nystugus

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 28 maj-10 kl 08:58 »
Hej!

Flinga äter nu med mycket bättre aptit. Dricker normalt och ser relativt pigg ut.

Men juverdelen ser fortfarande tråkig ut, minst sagt.

Är det odling av mjölkprov, direkt vid kalvning, som gäller på de andra? För att veta om de redan smittats?
Veterinären sa att så inte behöver vara fallet, men man vet ju aldrig?

//Kent

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 10:18 »
Hej!

Flinga äter nu med mycket bättre aptit. Dricker normalt och ser relativt pigg ut.

Men juverdelen ser fortfarande tråkig ut, minst sagt.

Är det odling av mjölkprov, direkt vid kalvning, som gäller på de andra? För att veta om de redan smittats?
Veterinären sa att så inte behöver vara fallet, men man vet ju aldrig?

//Kent

Va bra att kossan piggat på sej.

Visst skulle man kunna ta mjölkprov direkt, men jag personligen hade inte gjort det utan väntat och haft noggrann koll.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 28 maj-10 kl 10:39 »
hej.
Vi har våra kor på lösdrift med robot.
När vi får en aurus ko så behandlas den aggresivt. den är mycket snittsam och vi brukar strö stallosan på liggplatserna för att minska smitta till andra. när man mjölkar ur just den delen och om det skulle komma lite på golvet så tvättar jag på en gång med virkon.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 29 maj-10 kl 16:06 »
Hej!

Okej. Ska sanera hela båspallen så fort som möjligt!

Är stallosan och virkon de bästa medlen för ändamålet?

//Kent

P.s Flinga är fortfarande pigg, feberfri och har aptit, juverdelen svullen och penc.kuren slut. Nu håller vi alla tummar för att bättringen fortgår trots slut på penc.!!!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-10 kl 19:37 »
Virkon tar i princip allt, men båspallen måste vara synligt ren innan.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-10 kl 12:49 »
juverdelen kommer att vara svullen ett bra tag.
mycket sellan kan man rädda den delen på juvret och hon kommer nog att vara trespent resten av livet :(
vid nästa sinlägging rekomenderar jag dej att behandla med sicalaktin det gör vi på våra kor som har juverproblem för att förhoppnings vis inte få tillbaka problemer vid nästa kalvning.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #11 skrivet: 30 maj-10 kl 15:55 »
Det är lättare att hitta s.aurus om man fryser mjölkprovet först. Mina s.a kor låter jag inte slicka kalven eller få råmjölk ifrån kon(om det är en kvigkalv) det hindrar smittspridningen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 01 jun-10 kl 11:48 »
Tack för alla tips och att ni vill dela med er av erfarenheter!  :)

Flinga är fortfarande pigg och feberfri efter snart 4 dygn utan penc. Juvret är svullet, det kommer mycket mindre vätska när jag tömmer.

Ska fundera hur jag gör med mjölkprov på "grannarna" när det drar ihop sig till kalvning runt midsommar.  ???

//Kent

gurkan

« Svar #13 skrivet: 18 nov-12 kl 16:48 »
Hej Hobergsgubben!
Jag söndags"roar" mig med att läsa om sjukdomar och undrar hur det gick för din Staff Aureus-ko, hennes kalv och de andra korna?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 18 nov-12 kl 21:23 »
Blir nog svårt att få svar kanske. Hobergsgubben har inte varit här på 1½ år.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gurkan

« Svar #15 skrivet: 20 nov-12 kl 20:59 »
Mhm. Där ser man.  :-[ Så synd.

FixarFrasse

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 21 nov-12 kl 18:51 »
Om man vill veta finns ju alltid E-post
Bor på en liten gård med min dotter och shetlandsponnyer,höns,gäss,ankor och kalkoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser