Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur bygga hönshusgolv?  (läst 2240 gånger)

näshulta

• Uppland
hur bygga hönshusgolv?
« skrivet: 24 maj-10 kl 13:42 »
Hej!
Har satt upp mitt hönshus, fyra väggar men inget tak och inget golv.

Golvet är än så länge bara en stomme. Dvs sånt här.. fyrkantsmönster.
Hur gör jag för att isolera det, lägger plankor på sen nån slags stomme igen, isolering i det och sen golv?
Eller kan jag lägga isoleringen i fyrkanterna som redan finns?

Huset står i en liten sluttning så det kommer vara öppet under ena sidan av golvet. Tänkte ha det som skugga för hönsen. ( Men inte för långt in då, så man slipper krypa under huset för att hämta ägg... )

Någon som har något bra tips på hur man gör?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hur bygga hönshusgolv?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-10 kl 17:01 »
Det är svårare att komma åt när man redan rest väggarna, men det ska nog gå. Ett sätt är att sätta nät, helst putsnät, eller ännu tätare, under reglarna så att inte möss och råttor kan ta sig in i isoleringen. Masonit kan sättas under eller över nätet, tror att över nätet blir bäst, om man kan krypa under huset så att man kan fästa nätet underifrån. Fäst nätet så att det går upp en bit på utsidan av väggreglarna, men under ytterpanelen, om inte den redan är ditsatt. Lägg sedan isolering i facken, helst i två lager som är förskjutna så att man inte får genomgående skarvar. Isoleringen ska så exakt som möjligt fylla utrymmet mellan masoniten och överkanten på reglarna. Därefter golvspånskiva eller spontat virke på ovansidan av av reglarna, sedan golvbeklädnad i form av plastmatta eller våtrumsmatta, alternativt om du använt golvspånskiva en riktigt bra golvfärg i flera lager, så att det inte sugs upp något vatten, och att det är lätt att rengöra. Om det går och man vill kosta på sig den lösningen är det nog bra med golvbrunn, korrekt fall på golvet och våtrumsmatta som går upp en bra bit på väggen, då blir det lättstädat.

Själv har jag ett uthus med gjutet golv, det kommer att putsas och målas med golvfärg. Ingen golvbrunn, men man kan såklart rengöra med sopborste och skyffel och därefter tvätta med bara lite vatten som man torkar upp. Skulle jag bygga nytt hade jag nog valt vanlig golvmatta, helst som går upp minst 20 cm på väggen, och ingen golvbrunn, eftersom de andra lösningarna knappast betalar sig under golvets livslängd, om man inte gjuter en platta och räknar med riktigt lång livslängd... Min arbetstid är inte värd så mycket, och jag vill att min djurhållning någorlunda ska bära sig, men om man är beredd att skjuta till en massa pengar, så är ju golvbrunn mer lättarbetat.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Turnit

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 06:31 »
Jag har funderingar på att göra golvbrunn i mitt nya hönshus, har räknat på det och så mkt dyrare blir det inte.

Hur har ni andra gjort som byggt nya hus?? Vore intressant att få läsa.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 08:41 »
Om man ska göra det lagligt är det ju inte bara själva golvbrunnen och att golvet ska luta som kostar pengar, man måste koppla golvbrunnen till befintligt eller nytt avlopp, kommunalt eller godkänd egen avloppsanläggning med tömning, och det blir inte billigt...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

näshulta

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-10 kl 10:40 »
Tackar för svar!!

Har funderat lite. Grejen är den att vi köpte en äldre "snickarboa" och rev de fyra väggarna, taket var skadat så det fick vara kvar och golvet var för tungt så det fick oxå vara kvar.

Sen satte vi bara upp de fyra väggarna en efter en på stommen, det är därför det ser ut som det gör idag.
Väggarna består av lodräta innerplankor och vågrät ytterpanel.

Funderar på att göra det enkelt och lägga golv på stommen, sen bygga upp ett nytt rutmönster som man lägger isolering i. Kan det fungera eller blir det ex fukt mellan?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 01 jun-10 kl 11:26 »
Det kan fungera, det är ju ett litet hus, så om grunden är välventilerad borde det inte vara något problem. Så länge man ser till att det inte tränger in fukt från hönsskiten ovanifrån, vill säga. En bra matta, eller tätade skivor med bra golvfärg/lack i många lager. Sen kommer väl inte huset att vara uppvärmt, utom av hönsens spillvärme? Då borde det inte bli några kondensproblem, temperaturskillnaden blir inte jättestor. Se till att ha ventilation, så att luftfuktigheten inte blir för hög i huset.

näshulta

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-10 kl 16:32 »
ieenilorac, tack för svar!!

det är välventilerat under, öppet ut nästan runt om. Det borde väl räcka.
Sen ska jag självklart försöka få det bra ventilerat i, men det får bli en senare fråga.
Golv först.

Tack tack tack!

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-10 kl 05:52 »
Golvbrunn är verkligen till glädje tycker jag, som har ombyggt i stall till hönshus.

Måste man verkligen ansluta till avlopp när det är bara lite städvatten som rinner av!?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 21 jun-10 kl 12:05 »
Om du ska vara laglig så måste du det. Gödselrester får man inte spola ut hur som helst.

Annars får man ju tänka själv, är det små mängder så får man väl låtsas som att man inte vet att man inte får om någon kommer och  ställer frågor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser