Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ett av äggen har en spricka!!! :´(  (läst 5658 gånger)

shelale

• Västergötland
ett av äggen har en spricka!!! :´(
« skrivet: 23 maj-10 kl 16:31 »
Lös mina ägg (19st) igår, då hade de legat i 7 dagar i kläckaren.  12 stycken hade spindeln i sig och man kunde se de små liven flyta omkring därinne.  Men imorse när jag vände på äggen såg jag att en av dem som "levde" har en stor spricka i sig. Ska man ta bort den nu eller finns det en chans att den klarar sig ändå? vad händer egentligen när de har en spricka i sig? 
Finns det någon som haft ett sprucket ägg och den ändå klarat sig? :-\

tinna.m

• Skåne
SV: ett av äggen har en spricka!!! :´(
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 16:59 »
Finns i tidigare trådar ägg med sprickor som tejpats och sen kläckts fint :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-10 kl 17:12 »
 vad bra! funderade om man kanske kunde tejpa den! då måste jag göra det!

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #3 skrivet: 23 maj-10 kl 17:56 »
Om du låter ägget med sprickan ligga kvar i kläckaren, så försök håll koll på det och lys det några extra gånger, om än försiktigt. För det är lättare att det blir ett "surägg" som kan explodera, och det blir inte så trevligt i kläckaren då  :-X

Håller tummarna för att det klarar sej! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 21:40 »
jag ska försöka lysa den då & då.  Känns väldigt tråkigt att det blivit en spricka i den. Jag fattar bara inte hur den kommit dit?
Vilken tejp är bäst att använda? vanlig genomskinlig tejp eller maskeringstejp? Hur bred tejpbit ska man ha? ska man kanske klippa till den så att den bara är ca ½cm bred?

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 21:50 »
Så liten som möjligt, så stark som möjligt. Tejpar du hela ägget kan det inte andas.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

shelale

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 22:14 »
hur länge ska man vänta med att plocka bort ett ägg om man  inte ser rörelser i den? Tex så har jag fortfarande kvar de 7 äggen som jag inte ser någon spindel i. Ska jag ta bort dem? och om ett av äggen som har spindel i sig slutar att röra på sig hur många dagar ska jag vänta som längst för att säkert veta att den är död innan jag tar bort den? Jag vill ju inte råka kläcka ut en levande kyckling.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 23 maj-10 kl 23:03 »
Om ett ägg med spindel i sig dör så försvinner spindeln och du kan se en stor blodring i ägget. Om kycklingarna hunnit blivit äldre så blir det ingen blodring. Men alla blodkärl försvinner och det ser ut som en mörk grumlig orörlig klump som flyter omkring i ägget.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-10 kl 23:43 »
Om ett ägg med spindel i sig dör så försvinner spindeln och du kan se en stor blodring i ägget. Om kycklingarna hunnit blivit äldre så blir det ingen blodring. Men alla blodkärl försvinner och det ser ut som en mörk grumlig orörlig klump som flyter omkring i ägget.

Om det är blodkärl kvar då? Jag har tre ägg nu som fortfarande har en massa blodkärl i sig, men jag ser inga rörelser, och det ligger inget foster på samma ställe som dom andra äggen, alltså ganska nära den trubbiga änden, utan allt det mörka ligger längst "ner" i den spetsiga änden. Är det nåt att spara på, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

shelale

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 maj-10 kl 07:27 »
hur lång tid tar det för alla blodkärl att försvinna? 2dagar? 1 dag?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 24 maj-10 kl 08:49 »
Om det är blodkärl kvar då? Jag har tre ägg nu som fortfarande har en massa blodkärl i sig, men jag ser inga rörelser, och det ligger inget foster på samma ställe som dom andra äggen, alltså ganska nära den trubbiga änden, utan allt det mörka ligger längst "ner" i den spetsiga änden. Är det nåt att spara på, eller?

/Sara

Om du ser en spindel så lever det. Fostren behöver inte röra på sig. De kan vila ibland, precis som vi sover. En spindel tyder på att blodcirkulationen är igång i ägget, att hjärtat pumpar = liv.

Ett dött foster vid runt 1 veckas ålder brukar spindeln försvinna rätt snabbt. Blodet slutar att pumpa och de blodfyllda kärlen bleknar bort. Eller också som sagt så ser man en stor blodring, ser typ ut som det brustit sönder.

Här har ni en blodring.

källa: http://animalscience.ucdavis.edu/Avian/images/Img0012L.jpg
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 24 maj-10 kl 08:50 »
Och här har ni ett flertal bilder jag gjort i paint och lagt ut på min hemsida som ska efterlikna döda foster i olika stadier.

http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm#552619596

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #12 skrivet: 24 maj-10 kl 09:13 »
Och här har ni ett flertal bilder jag gjort i paint och lagt ut på min hemsida som ska efterlikna döda foster i olika stadier.

http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm#552619596

Nu har jag fastnat på din sida igen xD....

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 24 maj-10 kl 10:47 »
Linkoso, du är otrolig, vilken kunskapskälla och folkbildare!
Har inga höns än, men den dag jag skaffar så vet jag var jag kan hitta svar.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #14 skrivet: 24 maj-10 kl 10:56 »
Linkoso, du är otrolig, vilken kunskapskälla och folkbildare!
Har inga höns än, men den dag jag skaffar så vet jag var jag kan hitta svar.

Håller med fullständigt!

shelale

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 24 maj-10 kl 20:29 »
ja. linkoso. du kan verkligen detta med höns måste jag säga. det är ju tur att du fanns annars hade jag inte kunnat nåt om höns! :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 24 maj-10 kl 23:23 »
Nu har jag fastnat på din sida igen xD....

Haha! Antar att man ska ta det som en positiv grej då.  :-[ Kul att folk gillar sidan som man har grejat och lagt ned tid på den. Bara Avel och kläckning fliken satt jag hela natten och jobbade med... Ca 4-5timmar i streck.  :-X Dock så hade jag lite "störande objekt" som satt och snackade hela tiden *host, Fredrikslund och Varggrav* + en seeeg dator ::)... Så utan de hade nog tiden varit halva att få klart det. ;D

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #17 skrivet: 25 maj-10 kl 09:16 »
Haha! Antar att man ska ta det som en positiv grej då.  :-[ Kul att folk gillar sidan som man har grejat och lagt ned tid på den. Bara Avel och kläckning fliken satt jag hela natten och jobbade med... Ca 4-5timmar i streck.  :-X Dock så hade jag lite "störande objekt" som satt och snackade hela tiden *host, Fredrikslund och Varggrav* + en seeeg dator ::)... Så utan de hade nog tiden varit halva att få klart det. ;D

haha ja det tycker jag! Jag är absolut stammis på din sida. Det står ju allt där xD
Haha men det är ju trevligare med sällskap ;)

shelale

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 25 maj-10 kl 22:26 »
Vad händer om man inte tejpar ägget undrar jag? än har jag inte gjort det men ska göra det imorron tänkte jag. Är det så att när kycklingen blir större i ägget så kan den spricka upp eller?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 25 maj-10 kl 22:34 »
Det kan komma in bakterier i ägget lätt som tar död på fostret. Ägget kan också torka ut. Haft vaktelägg som spruckit i kläckaren och man märker innan man hunnit lysa att det är en spricka i för ägget är lätt som luft... Dvs. det har torkat ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser