Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskära äppelträd nu?  (läst 10400 gånger)

Ratchaburi

• Södermanland
Beskära äppelträd nu?
« skrivet: 23 maj-10 kl 11:51 »
Jag vet att det inte är perfekt att beskära dem nu om man säger så men vad händer om jag gör det?

Träden är gamla och inte beskurna på många år.
My name is not Rihanna....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Beskära äppelträd nu?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 13:32 »
Det som händer är att trädet skjuter onödigt många vattenskott, och att du riskerar att förstöra fruktanlagen, så att skörden blir dålig. Vill du absolut börja beskärningen nu skulle jag rekommendera att bara ta bort döda och för lågväxande grenar, och spara den större beskärningen till strax efter skörd eller juli-augusti. Dessutom bör man dela upp beskärningen på flera år när det är en omfattande beskärning som krävs. Ta ca 1/3 av det du tänker skära bort varje år de närmsta tre åren, plus att du skär bort majoriteten av de nya vattenskotten varje år, och kortar in de du tänker behålla för att föryngra trädet till 3-5 bladpar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 18:47 »
En annan sak som kan hända är nog att man gynnar sådant som kräfta om trädet har det i sig. Se till att klippa när det är riktigt torrt så det inte är ett öppet sår onödigt länge då. Jag tror också att det finns risk att det blöder lite väl länge, men det vet jag inte säkert med frukt. Det är nog säkrare att vänta till en torr dag i juli.

Elenore

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 18:01 »
För att vara snäll mot dina träd, låt de vila tills efter de burit frukt och ta hand om dem då.
Beskär du dem nu blir de stressade av att förlora så stora mängder knoppar/blommor och kommer skjuta onödiga vattenskott istället..Håll ut! :)

Richard

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jun-10 kl 11:32 »
Enda orsak att träden klippas i vintren är att odlaren har mest tid då.
Fruktträd beskärs bäst i två omgånger.
På vintren grenar som är för mycket,på sommaren vattenskot,vattenskot klippas inan näringsamne lagras i rötter.
Har man ingen tillgång till växtskyddsmedel bor man pensla på nånslags av ympvax för att skydda träden mot kräfta.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 07 jun-10 kl 11:38 »
Har man ingen tillgång till växtskyddsmedel bor man pensla på nånslags av ympvax för att skydda träden mot kräfta.
Nej, alla böcker och kurser jag lärt mig från säger att det är bäst att inte ha på något alls, men att man däremot ska rengöra verktygen med tex rödsprit mellan varje träd, helst flera gånger för varje träd, om man ser att det finns problem med kräfta. Det är viktigt att beskära vid torr väderlek, helst ska de inte regna de närmsta dagarna efter beskärning, och trädet läker snabbast och bäst, och skjuter minst vattenskott, om man gör all beskärning under JAS-månaderna, dvs juli-augusti-september.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-10 kl 13:27 »
Enda orsak att träden klippas i vintren är att odlaren har mest tid då.
Fruktträd beskärs bäst i två omgånger.
På vintren grenar som är för mycket,på sommaren vattenskot,vattenskot klippas inan näringsamne lagras i rötter.

ja jag fick lära mig att för träden är det bäst att beskäras under deras vegetativa period, dvs under "jas"-perioden  (juli, augusti, september) det är lättare för dom att läka då än under vintern då dom är i vila. så vänta lite och låt det ta några år, ha inte för bråttom.
är Återprenumerant såklart.

Richard

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jun-10 kl 11:08 »
Nej, alla böcker och kurser jag lärt mig från säger att det är bäst att inte ha på något alls, men att man däremot ska rengöra verktygen med tex rödsprit mellan varje träd, helst flera gånger för varje träd, om man ser att det finns problem med kräfta. .
Snittytor torkas in ,det betyder att där bildas sprickor,dem spricker är ett paradis för allt från svampsporer tom insekter.Läkningsprocess från träden själv tar för lång tid.
Beskärat på fel plats läkar träden inte alls.
Fruktodlaren har en stor problem med kräfta därfor att dem väntar för länge mellan klippning och första bekämping,därfor rekomanderar jag att skydda träden.
rengöra bekäringsredskap måste man alltid göra
och alldrig horisontela klipp

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 09 jun-10 kl 11:19 »
Just det, det torkar in och då trivs inte svampar och virus. Under en skyddande hinna av t ex ympvax däremot, där trivs de sporer som man stängt in alldeles utmärkt. Sneda snitt är en självklarhet, det lär varenda grundbok i beskärning ut. Och sedan vallar trädet över snittytan, så att den täcks med bark, om man beskurit på rätt sätt vid rätt tid. Och då är man skyddad mot angrepp.

I en vanlig trädgård, där man såklart inte vill använda bekämpningsmedel, är beskärning under jas, under en vecka med torrt och fint väder, och med rengjorda verktyg det bästa sättet att få friska träd.

Och att insekter trivs i träden är snarast en fördel, då får man en balans mellan skadeinsekter och nyttoinsekter, och får en god skörd utan att använda gift. Klisterremsor kan dock vara en bra idé, giftfritt och minskar problemen med vissa skadeinsekter, även myror, som gynnar bladlössen kan man hindra med klisterremsa.

mistel

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jun-10 kl 15:32 »
Nej dagens ympvax el. lacbalsam skyddar inte ett skvatt mot kräfta och enligt exeriment på alnarp vallar träden över såren sämre ifall man smetar på något. Kräfta sprids med beskärningsredskap + luften och finns det i luften el på redskapen så hamnar sporer på snittytan redan då man sågar och lägger man på något så stängs svampen inne i en trevlig och gynnsam miljö.

Ympvaxet/lacbalsam man använde förr och som kan finnas i andra länder innehöll ibland fungicider som tog död på svamparna men numera har man ju tagit bort det mesta av giftet man använde förr i trädgårdarna.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 09 jun-10 kl 21:56 »
Gå  ut och skär du om du vill. Jag läste en gammal bok om detta och där skrev man hellre beskära vid fel tillfälle än att inte skära alls!

Richard

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 jun-10 kl 08:50 »
Just det, det torkar in och då trivs inte svampar och virus. Under en skyddande hinna av t ex ympvax däremot, där trivs de sporer som man stängt in alldeles utmärkt.
Torkat ved sprickar (som jag skrev tidigare)och sprickor samlar allt från svampsporer tom insekter,och under "en skyddande hinna" finns ingen syre och dem flesta svamparter behöver syre.
Sen är det så att det kan ta flera år inan såret har läkt,vill man ha en ny gren på en visst ställe mäste man klippa på en liten tap,i så fall läkar den inte alls.
Man behöver inte använda ympvax eller lackbalsam ,man kan helt enkelt pensla på kalk.
Kalkmjölk blir använd i ekologiska odlingar i Holland och Tyskland och har visat sig att fungera utmärkt i krig mot kräfta.Nya metoder och tekniker kan också användas i gamla träden.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 10 jun-10 kl 10:06 »
Kalk har jag inte provat, och heller inte läst om, det var intressant. Det är ju bakterie- och svampdödande, samtidigt som det är relativt miljövänligt. (Det är helt ofarligt för miljön när man använder det, men lite frätande så man ska skydda ögon och händer. Det som löses upp och hamnar i marken späds snabbt till ofarlig koncentration. Själva tillverkningen av kalken är dock ganska energikrävande)

Jag förstår inte varför du skriver om insekter hela tiden, de flesta insekter är bra, man vill ha dem i träden.

Det är omöjligt att få till en tät hinna på ett träd, tom barken är otät, även utan att vi beskär och utan att det finns några synliga skador. Därför är, enligt alla nya undersökningar, inte ympvax bra, utom just till ympar, där det är nödvändigt att på något sätt bevara fukten i tillväxtskiktet under barken tills att ymp och stam vuxit ihop. Förr innehöll, som mistel skrev, ympvax och liknande en massa gifter, det gör de inte längre, åtminstone inte om man använder en svensk laglig produkt för hobbybruk.

Men jag hör att vi troligen måste komma överens om att vi inte är överens Richard, jag tror att vi har olika bakgrund och olika grundsyn. De som läser tråden får själva bilda sig en uppfattning om vad som är bäst, och om hur de vill göra.

Som tur är så är fruktträd väldigt tåliga, även med mycket felaktig beskärning, allmän misskötsel och stora angrepp av kräfta och andra sjukdomar, så brukar de överleva länge och tom producera frukt, även om den ofta varken är så fin eller så hållbar, eller för den delen så smakrik och näringsrik, som den frukt som växer på ett välskött träd. Men med tanke på att majoriteten av den frukt som växer i villaträdgårdar idag slängs, ofta inte ens lokalt i någon kompost, utan på återvinningscentraler, eller ruttnar bort och blir ett himmelrike för mördarsniglar och getingar (för all del en hel del trevliga fåglar och annat också), så behöver ju inte svenska folket kunna sköta sina träd. Fast varför man överhuvudtaget har trädgård om man bara ska ha trädäck och gräsmatta där är något jag inte förstår, jag är väl dum.

Om fler kunde mer om vad man enkelt kan odla i sin trädgård - dit hör fruktträd definitivt - så skulle hälsan stiga, mattransporterna minska, och kvaliteten även på de köpta vegetabilierna skulle öka. Om man vet hur goda frukter och grönsaker kan vara så accepterar man inte den dåliga kvaliteten och smaklösheten som ofta präglar varorna i affären.

Richard

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 jun-10 kl 13:15 »
Om ympvax innehåller kalk ,vet jag inte men syfte med kal är att täcka såret och desinfektera den.
länkar på andra språk än hollänska har jag inte hittad(eller letad efter)
en länk med en statistik på sidan 3 är ganska enkelt att förstå.
Statistik visar antal infektioner efter år1 och år2
Obehandlad blå,kemiskt grön och kalkmjölk gul.
överens eller inte ,olika bakgrund eller inte det verkar att det fungerar .
Nånting annat du kanske inte har hört tala om är svampbekämpning med UVC Ljus :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 10 jun-10 kl 15:36 »
Vad, jag skrev väl inget om ympvax med kalk? Tror det råder lite språkförbistring här.

Däremot är det så att den ympvax man använder i tex Holland inte får säljas här, ympvax i Sverige innehåller inte svampdödande medel, i huvudsak så är ympvax vad jag kan förstå ren bivax, kanske finns det andra varianter också.

Om man har odlat i andra länder, måste man förstå att det inte är jämförbart med Sverige, vi har mycket striktare regler. Så om du pratar om holländskt vax så är det inte aktuellt här, det är iofs inte förbjudet att ta med sig sådant hem, i och med eu-reglerna, men det får inte säljas här, och bör därmed inte användas här.

Svampbekämpning med uv-ljus har jag såklart hört talas om.

Richard

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jun-10 kl 20:47 »
Vad jag menar är att jag inte vet vilken verksam beståndsdel ät i ympvax eller lackbalsam.

När det gäller regler här i sverige är dem inte striktare .
Många medel är inte tillåten därfor dem är inte registrerat hos kemikalieinspektionen,det är for dyrt att registrera en produkt för olika användningsområde.
Äpple och påron behöver 1 registrering,korsbär och plommon också,osv.
Holland har 19500 ha fruktodling,Sverige har ca 2000 ha,då är det inte lönt att registrera en produkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser