Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smålandshöns  (läst 8619 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Smålandshöns
« skrivet: 25 nov-09 kl 19:49 »
Hur stora är Smålandshönsen? Värper de bra? Äggfärg? Många frågor... ;D

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Smålandshöns
« Svar #1 skrivet: 25 nov-09 kl 19:56 »
Storlek som vit leghorn värper hyfsat tonade lätt avlånga ägg

hittade även länken

http://www.the-coop.org/cgi-bin/UBB/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=5;t=000490
« Senast ändrad: 25 nov-09 kl 20:16 av Johan P »
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 nov-09 kl 15:24 »
Jag undrar hur FFF och Smålandshönsen är i storlek?

står i tråden att smålandhönsen är i samma storlek som vit leghorn värper hyfsat tonade lätt avlånga ägg

Poisan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-10 kl 12:48 »
Jag har två Smålandshönor som snart är 4 månader.

Hittar inte så mycket info om dem, när brukar de börja värpa, hur mycket på ett år, värper de på vintern, gillar de att ruva, bra mammor?? ???

Mina är lugna men lite "blyga", bättre fly än illa fäkta är deras filosofi :P  o:)

Ni som har kan ni inte berätta om hur era är höns/tuppar:D

Gärna om någon har nån bild på två kycklingar (en tupp- och en hönskyckling) de skall ju vara könsvisande?

Tacksam för all info 8)
« Senast ändrad: 21 maj-10 kl 13:09 av Poisan »

Bengt M

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 22:07 »
Hej!
I SRF:s tidskrift från 1980 skrev Martin Silverudd följande; "Det finns en begränsad stam av en könsvisande Leghorn (färg som silver Legbar) med stora bruna ägg. Det tar tid att framställa en Leghorn med bruna ägg om man bara tillför c:a 10 % nytt genmaterial från en annan ras (RIR). Linjen är framställd av nästan uteslutande Överlida vit Leghorn."
Denna brunvärpande Leghorn menar jag är identisk med Smålandshöns.
Rasen är en värpras, som värper stora, avlånga, svagt bruna ägg. Den är könsvisande som daggammal. Hönskycklingar i silver är randiga som brun Leghornkycklingar, men eftersom de är i silver blir de mattare, gråare i färgen. Tuppkycklingarna är gula med en dragning åt grågrönt. SMH i guld har jag inte haft men jag tror att hönskycklingarna är nästan identiska med brun Leghorn.
Vuxna hönor i silver, är grå med svag randning på kropp och stjärt, laxfärgat bröst, silverfärgad halskrage med grå-vit-randiga mittstrimmor på varje fjäder. Tupparna är gråvitrandiga utom hals och sadel, som har samma färg som hönornas halskrage.
Jag har inte några siffror på hur mycket den värper, men eftersom det är vit Leghorn bör den vara en god värpare. Den är mycket ruvningsvillig (ett år ruvade en tredjedel, nio stycken, av mina hönor) och tar väl hand om sina kycklingar. Lätta raser, som den här börjar lägga ägg vid fem månaders ålder. Äggvikt 60 -65 gram. Jag har inte längre några Smålandshöns, men tänker skaffa igen.

Bengt M

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 22:13 »
Prova med Smålandshöns. De värper stora ljusbruna ägg. De är utmärkta ruvare. Du kan inte ha bara ett par, för risken finns att just dessa inte ruvar. Ruvningsvilligheten kan vara så hög som 30 %

Poisan

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 23:41 »
oj, det visste jag inte. Ska bli kul och se äggen när de börjar värpa. Trodde äggen var små eftersom hönan är så nätt :)
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 13:47 av Poisan »

Poisan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-10 kl 13:52 »
Snart 5 mån....inga ägg än...är så nyfiken på hur de ser ut ju ::)....tålamod..... :P

hönstokan

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 10:12 »
johan P; kan du inte sätta in en bild på smålandshönan? jag har beställt såna ägg av dej men har inte en aning om hur dom ser ut.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #9 skrivet: 12 feb-11 kl 10:31 »
Smålandshöns
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

hönstokan

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-11 kl 05:23 »
min enda lilla smålandskyckling av 10 befruktade ägg kläcktes på dag 23 samt små dv brahma

Hönsmamma77

• Småland
« Svar #11 skrivet: 19 mar-11 kl 23:36 »
Vi har ett stort urval av Silveruddsraser som lämpar sig väl för hobbybesättningar.
Silveruddsraserna skapades av pastorn Martin Silverudd mellan 1955 – 86.
Raserna skapades för att vara värphöns och har inte för utställningar det finns alltså ingen standard.

Smålandshönan mindre känd Silveruddsras mycket trevlig ras med könsvisnade kycklingarbåde när dom är renrasiga och när mar korsar.
Man kan på daggamla kycklingen se om den är renrasig eller om det är en korsning tupp eller höna.

Har smålandshöns och undrar hur man på de ny kläckta dunbollarna kan se att det är tupp eller höna??? Och ser man det då på samma sätt med korsningar???
Tack på förhand!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #12 skrivet: 20 mar-11 kl 06:59 »
Kycklingarna skiljer sig åt i färg mellan könen, tupparna är gul.går gröna och hönorna är vilttäcknade i silver med tre linjer på ryggen, hur korsningsdjuren ser ut skiljer sig åt beroende på vilken ras man korsar med.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #13 skrivet: 14 sep-11 kl 20:59 »
Köpte 2 smålandshöns för ett tag sen, 1 år gamla. Värper toppiga fina ägg, trevliga höns som kommit överens med resten av gänget sen första kvällen. Rekommenderas!!

Sippetorp

• Småland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-13 kl 15:56 »
Hej Alla
Jag har precis registrerat mig på detta forum (har tjuvläst ganska mycket under 2012 ;))

Jag började med höns i somras och håller på och letar mig fram till vilken ras jag vill ha. Nu har jag börjat titta på Smålandshöns, dels för att jag bor i Småland men även för att jag skulle vilja ha en ras med könsvisande kycklingar. Köpte Blomme i somras och det var väääldigt svårt att se vad som var vad vääldigt länge...

Någon som vet lite mer om rasen (har så klart googlat men finns inte så mycket info).
Carina
« Senast ändrad: 05 jan-13 kl 11:57 av Sirpa »

Sirpa

• -
« Svar #15 skrivet: 02 jan-13 kl 16:55 »
Fina höns.
« Senast ändrad: 13 jan-13 kl 23:49 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #16 skrivet: 04 jan-13 kl 22:56 »
Välkommen till alternativ :)
Smålandshöns är en jättebra hönsras som jag ska skaffa i år.
Vill du ha mer info så ska du gå med i gruppen Silveruddshöns på fb. Johan P här inne har Smålandshöns öch jag tror även att Indelt har det. Hur många hönor/tuppar tänkte du ha? Jag tycker att du ska gå med i Kulturhönsförenigen som kommer bevara Smålandshöns bland annat. 
Lycka till  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 05 jan-13 kl 07:29 »
Jo, ett besök hos JohanP är givande. Jag har smålandshöns, RIR och isbar (fast av dem har jag även gener från en grupp som har långa anor och kommer från Göteborgstrakten) som härstammar från JohanP.

Ser fram emot när kulturhönsföreningen har en hemsida, jag vill helst bojkotta FB helt och hållet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sippetorp

• Småland
« Svar #18 skrivet: 05 jan-13 kl 14:22 »
Tack så mycket för svaren, ska kolla gruppen och föreningen. Blir nog ett par smålandshönor till våren om jag får tag i några. Har 6 hönor och en tupp i nuläget och de är så trevliga så dem vill jag inte göra mig av med men ett par till får jag plats med och så kan jag ju utöka beståndet när de jag har nu blir för gamla.

Mvh Carina

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #19 skrivet: 13 jan-13 kl 23:32 »
Kan ni inte lägga in bilder på era Smålandshöns :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 1 användare
RebeccaEk91

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser