Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avelsägg 79310  (läst 17156 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Avelsägg säljes
« Svar #20 skrivet: 25 nov-09 kl 20:24 »
Tack! :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #21 skrivet: 27 nov-09 kl 11:48 »
Ser inga RIR på RIR-bilden utom möjligtvis en långt bak. De 2 i förgrunden är inte rena RIR. En ren rir har den färgen som hönsen på bilden. All annan färg o teckning tyder på främmande inblandning och ska inte säljas eller marknadsföras som rena RIR.

http://w1.224.telia.com/~u22402900/rir.htm

rackarns

• Närke
« Svar #22 skrivet: 27 nov-09 kl 12:30 »
Jag undrar hur FFF och Smålandshönsen är i storlek?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:3
« Svar #23 skrivet: 27 nov-09 kl 12:51 »
Fff är ung. Som en leghorn av vad jag kan minnas (var 5 år sedan jag såg en sist).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

rackarns

• Närke
« Svar #24 skrivet: 27 nov-09 kl 12:57 »
Skulle gärna se någon mer bild på FFF om det finns.

mimjo

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 27 nov-09 kl 20:29 »
är intresserad av ägg från isbar och RIR. vad är det för färg på dom andra rasernas ägg. har redan tolv raser och när jag ser efter nya sorter så letar jag bara efter brunvärpande. mvh johan.
har på våran minigård 2 hästar,2hundar,4 katter,1sköldpadda,höns av raserna faverolle,isbar,orusthöns,bohusländahls svarthöns,svensk dvärghöna,grönvärpare,lohman silver,lohman brun och lite fina blandhöns och även brahma och barnevelder..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 27 nov-09 kl 21:56 »
Men Isbar som du är intresserad av lägger inte bruna ju . ;D De lägger gröna.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 27 nov-09 kl 22:00 »
är intresserad av ägg från isbar och RIR. vad är det för färg på dom andra rasernas ägg. har redan tolv raser och när jag ser efter nya sorter så letar jag bara efter brunvärpande. mvh johan.

hur bruna ska äggen vara? isbar såg jag att du redan hade, men rir de lägger ju inte så bruna ägg. men allt mörkare än vitt kanske?  ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #28 skrivet: 27 nov-09 kl 22:27 »
Äggfärgen hos RIR vaierar rätt mycket. Det finns de djur som lägger ganska mörka ägg men jag tror att man har avlat lite fel där lika som på tex Maran så äggen har ljusnat.

Tänk på att dessa djur som annonseras ut som RIR i denna annons inte är renrasiga eller rastypiska. Men som ägghöns är de säkert toppen bara man inte förväntar sig att få rena RIR.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #29 skrivet: 30 nov-09 kl 22:33 »
Till Nettis

Du har rätt i att hönorna inte är "rätt" färg alt teckning, dessa djur är inte från någon utstälningslinje utan en ren brukslinje och man har fokuserat mer på förmågan och äggkvaliten än på utssende. Dessa djur har varit fri fån inblandning av andra RIR linjer under många och och har utveklat sig i en egen riktning. Jag vill inte lura någon och gör någon besviken som vill få höga poäng på utstälningar, det är därför jag la ut bilderna så att ev köpare själva kan ta beslutet.

Smålandshöns, Vit leghorn FF är ganska lika varandra i storlek, RIR är lite tyngre och Isbar är någon stans mitt i mellan.

Småland och Åsbo har tonade ägg, Isbar gröna, RIR bruna men inte jätte bruna. FF och vit leghorn lägger vita.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #30 skrivet: 02 dec-09 kl 12:11 »
Till Johan P:

En renrasig grupp med Rhode Island Red som avlas utan inblandning av andra raser bibehåller sin röda svartstjärtade färgteckning hur många generationer man än avlar dem i för de har inga andra dolda anlag som kan "poppa" upp. Så om man får andra färger på sina RIR så har det blandats in andra raser. RIR är en gammal ras som funnits i vårt land länge.

Vare sig man bara vill ha RIR för rent sällkap, utställningsavel, avel för kött ägg osv så finns det bara en enda färg på dem. Så tyvärr har dina träffat på nån annan ras under resans gång och de kan inte klassas som rena RIR.

Jämförelse: Man har under tidens gång blandat in tex Peking anka i den svenska gula ankan så där kommer det fram vita exemplar ibland. Dessa vita djur klassa inte som rena gula ankor i vare sig genbank eller inom utställningsavel fast de bär på exakt samma gener som de rättfärgade. Man bör inte heller avla på föräldradjuren som ger dessa vit aavkommor.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #31 skrivet: 02 dec-09 kl 13:38 »
Man kan ju avla på vad man vill beroende på vad man ska ha dom till. Jag har 2 grupper med blandraser som jag tar fram kycklingar ifrån när jag känner för det. Sen har vi flera renrasiga grupper med som vi avlar på. Det viktiga är ju att informera köparna vad det är dom köper. Så det är fel att säga att sådan el. sådana ska man inte avla på, så länge att det är friska djur.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #32 skrivet: 02 dec-09 kl 17:13 »
Till Nettis:

Det finns en rad färger som kan ligga dålda bakom andra att dom har varierat i färg beror inte på inkorning utan på att man inte har selekterat på färg eller för att man har eftersträvat en viss förändrig hoss det djur man har.
Hela tanken med att vissa raser har dolda färger ligger till grund för silverudsrasera den färggenerna som ger FF sit utsseende finns i dom flesta fall hos nästan alla vit leghorn men dom kamofleras av den vita färgen. det finns vissa anlag tex silver och blommigt som har gynnats i Vit Leghorn eftersom man trodde att vitare betyde renrasigare.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #33 skrivet: 02 dec-09 kl 17:56 »
Visserligen men då avlar man inte på de djuren som renrasiga om man är seriös. RIR är ju fortfarande en röd höna med svart stjärt. I all seriös avel av RIR och andra standardiserade raser avlar man endast på renrasiga och rastyspiska exemplar och man säljer inte djur som inte har dessa egenskaper vidare som renrasiga. Det är bara att lura eventuella hönsköpare.

Till alla som funderar över att köpa RIR från denna stammen så gör gärna det om ni vill ha värphöns för de värper säkert bra men några RIR är de inte, det är viktigt att tänka på.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #34 skrivet: 02 dec-09 kl 18:06 »
Som jag skriver tidigare så är detta en brukslinje :-[ man har inte selekterat på utseende utan på egenskaper.
Detta var från början en bruksras som skulle generera inkomster inte stå i en bur på en utstälning och bli bedömd, det är så den användes i det svensk hönserinäringen till hybriderna kom under 50-talet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #35 skrivet: 03 dec-09 kl 18:08 »
Svart färg dominerar över all annan färg på höns. Det gör att tex RIR INTE kan få svart avkomma annat än genom främmande inkorsning av annan ras då dominanta anlag aldrig kan döljas på en höna.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #36 skrivet: 03 dec-09 kl 22:25 »
Hur ids du? Se bara på skillnade på bruksschäfrar och utställningsschäfrar. Båda är äkta schäfrar.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 03 dec-09 kl 22:29 »
Men... RIR har väll inte funnits alltid? Den har väll tagits fram som en massa andra raser och då måste de väll ha korsat och haft sig på något vis? :-X :-\ Sedan så har man avlat vidare på dessa rödingar som RIR medan andra avkommor inte fick höra dit som inte passade in på hur rasen skulle se ut? Johan P:s RIR kanske är några av dessa som någon avlat vidare på och därav ett annat utseende? ???

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #38 skrivet: 04 dec-09 kl 00:23 »
RIR togs fram i slutet på 1800-talet och har sett ut på samma sätt med samma färg sen dess. Rasen har funnits i vårt land i ca 100 år och det finns gamla stammar med renrasiga djur att få tag på. Ur en ren stam får man bara röd svartstjärtade djur. Eftersom svart färg på höns dominerar över röd så kan det ju aldrig nånsin komma fram svarta djur ur en ren stam, eller hur?

Är ni intresserade av rena RIR gå ut på nätet eller böcker och kolla och lär er om rasen och låt er aldrig luras till att köpa djur av en annan färg än den enda rätta färgen eftersom rasen inte finns i andra teckningar än röd svartstjärtad. Rasen står under SRF:s bevarande och är standardiserad för drygt 100 år sen.

Varför ska man inte protestera när något är fel?

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #39 skrivet: 04 dec-09 kl 13:44 »
Jag håller helt med Nettis ska man sälja en ras och man skriver rasens namn ska man få den rasen man förväntar sig alla RIR är röda helt enkelt. Men inte fel sälja dom som RIR blandning bra ägghöns absolut inte. Sen blanda in hundraser nja det hör väl hemma nån annanstans.
Men bra att bilder visas på djuren som sälj är det ju..... så det inte kommer som en överaskning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 1 användare
RebeccaEk91

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser