Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara säd till Lohmann höns  (läst 14620 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Bara säd till Lohmann höns
« skrivet: 19 maj-10 kl 14:58 »
Har en liten fråga.

Jag har 20 veckors Lohmanhöns som värper 5-6 ägg om dagen på 9 hönor.
Jag ger INGET värpfoder men de har fri tillgång på havre och kornkross och snäckskal och vatten.
De får även matrester varje dag

Är det normalt antal ägg eller måste man ge värpfoder?
Jag är helt nybörjare så jag vill fråga er vad ni tror.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
SV: Bara säd till Lohmann höns
« Svar #1 skrivet: 19 maj-10 kl 15:11 »
För mig verkar det normalt. Jag ger heller inget värpfoder utan blandsäd och matrester.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 19 maj-10 kl 15:18 »
Tack Eufemia.
Skönt att höra att det finns fler som inte ger värpfoder.
Våra hästar äter också havre/kornkross/lucernstrå och hö.
Så jag hoppas och tror ju att det kan räcka till hönsen också.

Då mår mina höns bra.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-10 kl 15:32 »
Våra hästar äter också havre/kornkross/lucernstrå och hö.
Så jag hoppas och tror ju att det kan räcka till hönsen också.
Då mår mina höns bra.

Finns flera skillnader på hästar o höns...
(den ena sorten lägger ägg och har fjädrar, och inte är gräsätare)

Höns behöver mycket protein av RÄTT sort, både för äggläggningen och fjädertillverkningen. Bara säd fixar inte det.

När hönsen är 20v ska dom både värpa och växa och behöver då mycket protein.
« Senast ändrad: 21 maj-10 kl 12:53 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-10 kl 15:56 »
Mina lägger också så många när de får säd, och de klarar sig helt utmärkt på bara just det. Har testat att ge de både värpfoder, och egen foder/protein blandning och det har aldrig gjort någon skillnad vilket av det de fått. Samma resultat ägg och lika fin fjäderdräkt har de. Att ge proteintillskott medan de växer anser jag är en smaksak, jag har då aldrig märkt skillnad när man gör det eller inte. Kanske växer de lite snabbare!?
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 20 maj-10 kl 21:41 »
Jag kör vidare på det jag ger.
Känns bra
De får mycket matrester också.
Det är protein i lucern också.
Och säd är inte helt proteinlöst.

Skulle jag se att de slutar värpa får jag väl tänka om när den dagen kommer.
För dagen är jag nöjd med de ägg de värper.

Men jag vill ha 10 Lohmanhöns till.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 maj-10 kl 22:08 »
Går  de fritt får de väl en massa protein från mask och sniglar och insekter.  Så här års.  Vintern är väl en annan sak.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 21 maj-10 kl 12:51 »
Det är protein i lucern också.
Ja men höns är inte grovfoderomvandlare!
Så dom kan inte tillgodo göra sig det.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 maj-10 kl 16:33 »
Hönsen varken far illa eller dör utan värpfoder. Går de ute så i allafall vid denna tid är det inga problem.

Massiv utfodring kan förvisso driva dem att värpa mer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #9 skrivet: 21 maj-10 kl 16:46 »
Ja denna fråga är väl som med alla andra djur och foder egentligen.
Som jag också märker här.
Endel skulle ALDRIG ge hästar havre och kornkross ex.
Men jag tänker som så.
Förr i tiden så fanns också höns och andra djur.
Hur värpte de då utan alla tillsatsfoder kan man undra om det är så fruktansvärt viktigt idag???
Även så för hästar anser jag.
Jag kör på det jag tror på och så länge jag ser att mina höns värper och mår bra så får de det de får.
Jag är nöjd med mina kära 20 veckors höns som redan på det foder de får idag värper 6 ägg om dagen.
De behöver inte värpa ihjäl sig.
Mina är så nöjda med att gå ute och få spannmål inne.
Och när jag kommer med min 2 liters låda med matrester och kokt potatis är de överlyckliga.

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 maj-10 kl 16:55 »
En aspekt man inte får glömma är att du har Lohmannhöns. De är framavlade för att värpa extremt bra fast de kräver också ett bra foder. En lantrashöna av allmogeslag klarar sig säkert galant på det foder du erbjuder, men risken är att dina höns far illa då de ändå är programmerade att värpa så bra, men får ett foder som inte är "så bra" (Jag menar inte att ditt foder är dåligt, men till dina höns är det kanske i knappaste laget).
Jag skulle aldrig drömma om att skaffa finullsfår med tre fyra lamm var och släppa dem på det bete som mina små roslagsfår med ett/två lamm klarar sig finfint på.

Höns fanns förr också, men då kanske de värpte 80-140 ägg per år. Dina höns kommer säkerligen att värpa 300 ägg på ett år, minst.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 maj-10 kl 17:00 »
Genetiken påverkar, men en höna hushållar, och släpper mindre ägg om maten tryter.
Nu tror jag inte dessa höns får dålig mat, då de går ute., men de kanske inte drivs onödigt hårt.

Även om Lohman är avlad för att värpa mycket, så drives de dessutom med foder.
Du kan driva en lantras med foder och få lite mer ägg.

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 maj-10 kl 17:37 »
Ja, visst överlever ett engelskt fullblod på ett russ-bete.. Men det blir inte mycket med prestationen  ;). Vad jag menar är att man, om man nu har valt en värphybrid, faktiskt bör utfodra den som en sådan också. Alternativt byta ras och fortsätta fodra som Bettyboop gör nu. Jag är verkligen ingen förespråkare av kraftfoder till några djur. Men att värphybrider har ett mycket stort proteinbehov är ganska allmänt känt eller? Det blir ingen lantrashöna av Lohman med snål utfodring. Det blir bara dålig djurvård.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 maj-10 kl 17:47 »
Håller inte med, en höna om så lohman, klarar bra av att hitta mat ute, detta har man inte lyckats avla bort.

Ruvlusten har man lyckats, men det är en gammal kunskap, leghorn för 50 år sen ruvade ogärna.

Det handlar om att hönan ska få i sig tillräcklig och rätt mat, värpfoder förenklar - bara och ge, hönan har ju inga andra alternativ i buren eller i inneuppfödningen.

När höns får ett smörgåsbord och själv komponerar sin diet, klarar de det alldeles utmärkt.

En en sommar i vårt land  kan även hybridhöns hitta sin mat ute, de får snabbt tillbaka sin förmåga, som egentligen är en undertryckt instinkt.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 21 maj-10 kl 18:06 »
Håller inte med, en höna om så lohman, klarar bra av att hitta mat ute, detta har man inte lyckats avla bort.
Ruvlusten har man lyckats, men det är en gammal kunskap, leghorn för 50 år sen ruvade ogärna.
Det handlar om att hönan ska få i sig tillräcklig och rätt mat, värpfoder förenklar - bara och ge, hönan har ju inga andra alternativ i buren eller i inneuppfödningen.
När höns får ett smörgåsbord och själv komponerar sin diet, klarar de det alldeles utmärkt.
En en sommar i vårt land  kan även hybridhöns hitta sin mat ute, de får snabbt tillbaka sin förmåga, som egentligen är en undertryckt instinkt.
Menar du på fullaste allvar att hönan klarar av att själv hitta tillräckligt med födoämnen för sina 300 ägg på ett år? Hönan är ju framavlad för att värpa extremt, och kroppen är programmerad att kräva mat med högt proteininnehåll? Det behovet och de generna försvinner väl inte bara för att man låtsas att det är en lantrashöna?  TS skriver ju själv att hennes höns värper jättebra trots den oortodoxa utfodringen, varför gör de det? För att de är programmerade till det.. Och om de inte får tillräckligt med väl sammansatt foder, vartifrån kommer i så fall kraften att lägga alla dessa ägg? Från de eventuella reserver som finns i hönan. Man driver dem till en extra tidig död ju.... Tråkigt för en nybörjare att få sådana råd här..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 maj-10 kl 18:41 »
Gissningsvis kommer hönsen inte att lägga några 300 ägg/år. I nuvarande takt kommer de upp i ca 223, om jag räknar rätt. Räknar man med ruggningsvila troligen högst 200. Ett kommersiellt bakslag som är betydelselöst för sällskapshöns.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #16 skrivet: 21 maj-10 kl 20:24 »
hej,

mina lohmans får havre och korn samt snäckskal och en knäve värpfoder ( för vitaminernas skull) De värper 200-250 ägg per år. De mår bra och är väldigt aktiva. Jag väljer att inte driva de med kraftfoder och acceptera att de värpa mindre ägg. Jag tycker personligen att det är viktigt med en så naturligt mat som möjligt. Om man kolla vad kraftfodret innehåller är det mest havre och korn ( detta gäller även koncentratet). Jag äter inte gainomax istället för kött så varför skulle mina djur göra det??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 21 maj-10 kl 21:54 »
Jag undra faktiskt om du vet, eller lyssnar på krämare av färdigmat.
Som jag skrev ovan så är jag ingen förespråkare av kraftfoder  :). Däremot är det viktigt att nybörjare får reda på att olika djur har olika behov, också som jag skrev ovan. Värphybriderna är framavlade enkom för en sak och det är att värpa så mycket som möjligt på så lite foder som möjligt. Inte vilket foder som helst utan ett väl sammansatt och väl komponerat foder.. Jag har haft värphybrider själv, så jag är inte helt tappad bakom flötet. Varje ras (jag tar mig friheten att kalla Lohman för ras) har ju sina behov, även om hönsrasernas behov kanske skiljer sig mindre än tex hästars, som ts verkar ha kunskap om. På hästspråk kan jag alltså inte hålla ett fullblod som ett russ. De har olika behov. Ett fullblod blir inte ett russ för att jag behandlar det som ett russ. De är avlade för olika ändamål. Vi verkar tycka olika och ha olika ståndpunkt, men jag tycker det är viktigt att trådskaparen får veta mer än "Jag ger också mina höns blandsäd och det funkar". "Mina" höns kanske har en gödselstack precis utanför hönshuset, eller så går "mina" höns kanske i en rastgård bestående enbart av grus. Grimla påpekade hönsens behov av extra protein då de både växer och värper samtidigt (Vilka vanliga rashöns börjar värpa som 20 veckorskycklingar??) Detta viftades dock bort av både ts och andra. På vilka grunder då? Höns är alldeles för lätt att skaffa hipp som happ (jag menar inte att Bettboop har skaffat sina höns så dock). Av den anledningen är det kanske viktigt att påpeka att hennes höns kanske skulle behöva ett par nävar värpfoder/allfoder per dag. De behöver ju inte behandlas och matas som burhöns för det. Men att jämföra gammalsveriges höns med moderna värphybrider går inte. I så fall får man byta till en lantras (precis som jag gör just nu, och jag har för avsikt att mata dem med blandsäd... Sug på den Skytten  ;))

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 21 maj-10 kl 22:09 »
Jag har inte hybrider själv, men det finns ca 20000 500 meter härifrån.

Alla höns behöver samma aminosyror, ingen lantrashöna eller hybrid kan tillverka alla aminosyror, där är de alla lika.

Att en hybrid värper på mindre foder, beror till stor del på att de svarar mot maten, de värper för att de får energin, inte tvärt om.

Hybriden lägger energi på ägg, och såtillvida behöver den mer mat. Men per ägg mindre, i den miljö den är tänkt att leva.

En hybrid har svagheter, men inte så att den inte kan leva som utegångshöns.

Utan drivning med mat bör en hybrid ligga på 150 ägg (andra året som det brukar gälla när de är olönsamma).

Småflockar tjänar ingen på att ha hybridhöns, men hybridhönsen tjänar på att få gå i småflock.

Man borde kanske nog av andra skäl ha äldre raser i småflock.

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 21 maj-10 kl 22:26 »
Ja, att det inte lönar sig att hålla höns i mindre flock det vet jag  ;D. Vågar inte ens tänka på kilopriset på äggen.. Plus att jag sällan äter ägg.. Men till syvende och sist är hybriderna (som för övrigt brukar vara väldigt trevliga & roliga höns) framavlade för värpning. Att hönsen "svarar mot maten" är ju bara en omskrivning av vad jag nyss skrev... Att de är framavlade på detta sätt.

Faktum kvarstår dock att ts 9 st 20 veckors hönor värper 6 ägg per dag eller vad det var. De kommer att passera 150 med råge innan de fyller 1. Även på denna foderstat. Och då slits de i onödan. Som sagt behöver man inte pressa dem likt de blir pressade i äggfabriker, men inser man inte värdet av en utfodring anpassad för de djur man har slutar det nog bara med utmattade höns. Visst kan de leva som utegångshöns, men de har större behov av en säck allfoder än vad tex åsbohöns har, det kan du inte förneka! De blir inte åsbohöns för att de behandlas som åsbohöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser