Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp med att läka en nervskada  (läst 15790 gånger)

hålistrumpan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Behöver hjälp med att läka en nervskada
« skrivet: 19 maj-10 kl 14:23 »
Hej alla!

Är det någon som har erfarenhet att behandla nervskador med örter?

Jag har problem med mitt ben sen en operation.

Jag har läst lite om johannesört och att det används ibland.

Någon som har fler tips?
Och ska man tillreda johannesörten på nått speciellt sätt?

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Behöver hjälp med att läka en nervskada
« Svar #1 skrivet: 19 maj-10 kl 14:42 »
Vallört har jag hört mycket gott om för läkning av bensår och liknande. Verkar även funka för nervinflammationer enligt nedan. Utvärtes.


Citera
Symphytum officinale L.

Äkta vallört

STRÄVBLADIGA VÄXTER

Borapinaceae

På dikesrenar, längs vägar och i gamla trädgårdar höjer sig vallörtens grova, sträva stjälk med de karakteristiska långa, hängande bladen. Namnet Symphytum kommer av grekiska symfyein, växa samman, och användes i forntiden som beteckning på en rad örter vilka i likhet med vallörten ansågs hjälpa vid benbrott.

Även det svenska namnet anspelar på denna läkande förmåga - det är besläktat med verbet välla, som betyder svetsa, läka ihop; örten har dialektalt även kallats vällört och benvälla. Jordstammen har framför allt använts som omslag på svårläkta sår.

Nyare undersökningar tycks bekräfta vallörtens läkande egenskaper just i fråga om sår och benbrott. Roten innehåller garvämne och har genom sin höga slemhalt en inflammationshämmande, retningslindrande verkan, särskilt vid nervinflammationer. Genom den eteriska oljan tillkommer en antibakteriell verkan.


http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-187.html
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Behöver hjälp med att läka en nervskada
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 11:37 »
Användaren verkar inte vara här så ofta, men det kvittar. Ett svar kan vara bra ändå?

Vallörten är ett undermedel när det gäller den här typen av skador, precis som föregående talare har sagt :)

Har använt vallört mycket på muskelbristningar/skador, även mycket svåra sådana både på djur och människor. Har man inte torkad vallörtsrot hemma, så bör man skaffa det. Tillhör medicinlådan!

Smörj gärna efter borttagning av vallörten med johannesörtolja eller ringblomssalva. Massagen är pricken över iet.... Viktigt är att man låter vallörten ligga på skadan till den är torr, samt läggs på så varm som patienten bara kan stå ut med....

capitan

  • Gäst
SV: Behöver hjälp med att läka en nervskada
« Svar #3 skrivet: 09 nov-10 kl 23:06 »
växelbad med växelvis kallt resp. varmt vatten. kneip metoden

imjoh

  • Inlägg: 9
SV: Behöver hjälp med att läka en nervskada
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 20:32 »
Vill inte likna en pessimist men jag har själv skadade nerver i högerarmen sedan 12 år, har provat allt från vallört till medikament med recept, akupunktur, dessvärre har inget hjälpt, man får lära sig att leva med det. Tror inte det finns något jag inte provat. :'(

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Behöver hjälp med att läka en nervskada
« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 19:40 »
Tänk om vi i hade flera terapeuter här alt.nu med erfarenheter för utläkning av nervskador.  Förfrysning och brännskador har jag behandlat med homeopati. Kommer inte ihåg resultatet och patienterna hör oftast inte av sig även om de blev bra.  De tänker inte på att ge info tillbaka.  Det är så mycket man skulle vilja pröva.     
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Behöver hjälp med att läka en nervskada
« Svar #6 skrivet: 11 jan-11 kl 20:00 »
Jag har haft en svår nervskada där nerverna var avskurna . Även om läkarna kan reparera ett "brott" så läker inte nerven utan det ger bara en riktning hur de nya nervbanorna ska växa . Det betyder att den nya nerven mer troligt följer den gamla nervbanan än väljer en ny väg , vilket annars är vanligt vid avskärning .
En nerv växer långsamt ca 1 mm per månad så en skada tar lång tid att läka och i början får man oftast inte röra i det pga risken för att suturer från en ev. op. ska gå sönder igen .
Sedan gäller det att berätta för hjärnan att du vill börja röra delen igen , det kräver hårt arbete och mycket övertalning .

Det som sedan kan hjälpa är att tänka på kroppsdelen där skadan finns att trots att det är jobbigt fortsätta att träna hur hopplöst det än känns . Öka belastningen hela tiden .Det gör ont , men det är bara att bita sig i läppen och gå igenom det onda . Om man vill få tillbaka sin rörlighet . Ju längre man väntar ju sämre kommer det att läka , och desto fler irrvägar kommer nerverna att hitta . Ofta med olika typer av smärtor som följd .

Back-on-Tack är jättebra att använda , första gången jag drog på mig skyddet så gjorde det ont att ha det på , men det hjälper det är säkert .

Sedan använde jag lite örter som eg. är mer för senskador men det var inte av ondo i alla fall , läkarna är förvånade över hur mycket rörelseförmåga jag fått tillbaka och även myskler , enligt dem skulle jag inte ha blivit ens i närheten av vad jag är idag .
Örterna var : Kanelextrakt , Hammelis with hazel och Arnica , det var blandat i en "salvbas" av glycerin och isättika för att få bra inträngning på djupet .
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 20:03 av esten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser