Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bättre med lägre temperatur eller högre?  (läst 1977 gånger)

shelale

• Västergötland
bättre med lägre temperatur eller högre?
« skrivet: 18 maj-10 kl 17:18 »
Jag har "tillverkat" en något enkel modell av en äggkläckare. men temperaturen har visat sig hamna på 39 ibland (under natten då jag inte vaknar varje timme för att vända på äggen). Men mest liger den på 38 och luftfuktighet på ca 35%. och nu undrar jag om det är sämre för äggen att ha temperaturer över 38 grader? blir dom "kokta" då eller?
Jag såg iofs på ruvmax hemsida att de rekommenderar alla som inte har en fläkt i sin kläckare att ligga på 3 grader mer än de med fläkt vilket skulle då bli 40,2 grader om man räknar från deras rekommendation på 37,2 grader med värmefläkt. Finns det någon som haft högre temperatur och ändå kläckt fram många kycklingar?

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: bättre med lägre temperatur eller högre?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-10 kl 17:26 »
Det är nog olika vem man frågar, och jag är inte nån expert, men vad jag har läst mej till så kan ju fostren i äggen dö om det blir för varmt. Blir för svalt däremot så dör dom inte, men utvecklingen går långsammare.
Och vad det gör för skillnad med eller utan fläkt vet jag inte, men jag gissar på att du får nät bättre svar snart ;)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-10 kl 17:27 »
vid 40 grader dör äggen..
 37,2-37.8 med fläkt och ca 38,5 utan fläkt är bra... 
Fjäderfän och kaniner

shelale

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-10 kl 17:39 »
så vad tror ni när tempen har vart uppe i 39 grader?  jag har två temper. en "kvicksilvertemperaturmätare gammal hederlig" som är den som det står 39 grader på och en vanlig batteridriven digital mätare där det faktiskt står 37, 4grader på. (jag litar mera på den första)  Men tror ni att 39 grader kan ha dödat äggen?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 maj-10 kl 17:42 »
En grad upp och ner och om det inte svajar extremt, går det hyfsat. Det får naturligtvis inte bli för kallt, men en kortare tid med för låg  temp är inte lika farlig som för varm.

Man strävar efter exakt 100F, men det brukar inte gå i praktiken, men denna ansträngning gör att det blir inom gränser som fungerar.

En höna kan knappast skålla äggen, men hon kan få äggen kallare, så nog har äggen mer tålighet för lägre som högre temp.

En hg-mätare brukar vara tillförlitlig, en digital bör man kalibrera mot någon som man vet går rätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

shelale

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-10 kl 17:55 »
När börjar den dära "spindeln" träda fram? Har ju hört att alla lyser första gången på dag 7 och att spindeln" syns jättetydligt! men då borde den väl framträda lite tidigare?

Turnit

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 maj-10 kl 18:06 »
Tror man kan se spindeln från dag 5.

Jag har en hygrometer som mäter fukt och värmen. Den stämmer dock inte mot kvicksilver termometern. Termometern sitter dock under elementet, och hygrometern har jag satt över äggen. Håller en temperatur på 37 grader eftersom när jag höjer så går den till 38,6. Vill inte ställa in sig på 37,5.

Ska lysa äggen på fredag kväll. Det borde ge en fingervisning om hur det står till.

Nån som varit med om att hygrometer och vanlig termometer inte stämmer överens.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 maj-10 kl 18:53 »

Jag har en hygrometer som mäter fukt och värmen. Den stämmer dock inte mot kvicksilver termometern. Termometern sitter dock under elementet, och hygrometern har jag satt över äggen. Håller en temperatur på 37 grader eftersom när jag höjer så går den till 38,6. Vill inte ställa in sig på 37,5.

Ska lysa äggen på fredag kväll. Det borde ge en fingervisning om hur det står till.

Nån som varit med om att hygrometer och vanlig termometer inte stämmer överens.

Menar du att du har en kombinerad hygrometer/termometer? För du kan ju inte mäta temperatur med en hygrometer, den mäter bara luftfuktigheten...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

shelale

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 20:33 »
Jag köpte ju en sån där kombinerad hygrometer/ temperatur eller vad de nu heter. Så den visar både fuktigheten och värmen. men den stämmer väl inte alls ra kan jg tänka mig. (iallafall inte graderna)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 18 maj-10 kl 23:16 »

Dag 3 med en bra lampa ser man den tydligt redan då + ett hjärta som pulserar. Brukar lysa mina första gången vid dag 2 men låter de ligga i ett par dagar till innan jag sorterar bort något.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Turnit

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 maj-10 kl 23:19 »
Jag har en hygrometer kombinerad termometer, digital sak. Som jag kan ha fyra givare till. En i hönshuset, en i matkällaren där kycklingarna står och så en i äggkläckaren. Den stämmer inte överrens med den termometer som följde med kläckaren. Termometern i kläckaren sitter precis under elementet och min givare har jag placerat över äggen.

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

shelale

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 19 maj-10 kl 21:03 »
Jag lös några ägg idag (dag 4) och jag kunde se en pytteliten spindel på ett par!!! vad häftigt!!  då måste det iallafall vara några som klarat den dåliga värmen.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser