Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getglädjetråden  (läst 39433 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Getglädjetråden
« Svar #140 skrivet: 23 jan-12 kl 00:21 »
Wow! så snygg Bosse är :D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #141 skrivet: 24 jan-12 kl 13:41 »
Ibland funderar jag på om det är gasell korsning i min Bosse ! ;D
Det är det nog i alla getter, nåja, nästan:

"Våra svenska gaseller:  Rådjur och get".

;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #142 skrivet: 24 jan-12 kl 18:01 »
Hans horn e så stora hans son kommer aldrig i närheten av dem.....   jag har fått såga upp öppningen till deras hus eftersom han fick gå i sidleds med huvudet....

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #143 skrivet: 28 jan-12 kl 19:37 »
Mins älsklingar!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

MittUtopia

• Skåne
« Svar #144 skrivet: 28 jan-12 kl 19:39 »
Nu är jag GETÄGARE!  ;D

Blev 2 getflickor (istället för 1 av var) och båda är dräktiga!
Så dubbel glädje blir det på gården inom kort!

Wiiieee!  :D

-Ditt liv är summan av alla dina val-

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #145 skrivet: 28 jan-12 kl 22:33 »
Nu är jag GETÄGARE!  ;D
Grattis! Då har du mycket roligt att se fram emot!  ;D

Och grattis Anna S till så underbart, ljuvliga små killingar! :D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #146 skrivet: 29 jan-12 kl 00:19 »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #147 skrivet: 31 jan-12 kl 06:46 »
Lurad igen. Underbart. En liten killing, tillsynes frisk o kry, I vindskyddet. Den sötaste någonsin. Hon såg lite rund ut om juvret i går så jag tänkte ta in henne till helgen. ;D  ;D  ;D Svartfläckig lappget såå söt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

• -
« Svar #148 skrivet: 31 jan-12 kl 18:44 »
Lurad igen.
Ja, välkommen i vårt glada, lurade gäng!  :D

MittUtopia

• Skåne
« Svar #149 skrivet: 28 feb-12 kl 14:46 »
I förmiddags kl 11.15 blev jag "mormor" till en underbart söt liten getkille. Väldigt lik sin vackra mamma Julie och han var snabbt uppe på benen.
Julie ser pigg och fräsch ut, verkar som allt gått helt perfekt!
Överlycklig är jag!!!!
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Strättö

• Djur & lifs kvallite
    • Småland
    • Välkommen till Marsholm i Småland
« Svar #150 skrivet: 28 feb-12 kl 15:35 »
Här kommer några bilder från Elsa, Iris och min promenad i augustikvällen.  :) Det var bara Elsa som ville ställa upp på bild som vanligt. ;D

Så fina foton o:) Mer av get foton så man ser de olika sorterna som fins ::)Nyfiken ;) // Strättö
Ärlighet varar längst, Gör alltid så gott du kan, lev & gör det du gillar.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #151 skrivet: 28 feb-12 kl 22:24 »
Så fina foton o:)

Tack!  :)
Här kommer ett foto på Elsa från en vinterpromenad för några veckor sedan.

MittUtopia - Grattis! Du måste lägga upp bilder på din lillekille! :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 29 feb-12 kl 06:37 »
Åh, kloka, vackra, snälla Elsa - en lantrasget förstås :)! Kul och bra idé att visa bilder på era getter och tala om vilken ras det är.

Methoni

• Närke
« Svar #153 skrivet: 01 mar-12 kl 11:12 »
Igår på 18.40 nedkom min Gerda med en "liten" bockkilling 1,9kg...väldigt ljus med svarta strumpor och rand på ryggen. Det är lika fantastiskt varje gång  :)

Tösen

• Småland
« Svar #154 skrivet: 24 mar-12 kl 20:13 »
Var ute och gick med mina dvärgar idag för första gången.. De har sprungit lösa många gånger men aldrig vågat lämnat gården. Hade en get kopplad i vardera hand och lillkillen lös dredvid.. Lite lite okontrollerat i början men de lärde sig snabbt att det lönar sig att följa med matte, man fick ju stanna och ta en tugga vid varje gran ;) Tanken är att jag ska leta fram hundens gamla bärväska och kunna vandra längre sträckor med dom :) Vi stötte på både hästar, bilar och svanar men inget skrämde direkt slag på dom, gå fint bakom matte bara så löser dig sig :-[
Nästa gång ska jag ta lite foton!
Det blir vad du gör det till!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #155 skrivet: 22 apr-12 kl 23:47 »
Idag kom en liten eftersläntrare. En bockkilling såklart ::) Jag har under mina getår fått åtta bockar och en getkilling. Det hade varit skoj att kunna behålla en liten get men jag får hoppas på nästa års killingar.

William Beebe

Trollmor

• -
« Svar #156 skrivet: 23 apr-12 kl 11:14 »
Å, fiiin!  Man hör ju mammans kärleksfulla m-m-m-m-m och killingens svar i-i-i-i-i! 

Men du kan väl behålla så många bockar du behagar?  Det är helt upp till dig, ju!  :D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #157 skrivet: 23 apr-12 kl 12:56 »
Men du kan väl behålla så många bockar du behagar?  Det är helt upp till dig, ju!  :D

Nej, tyvärr det går inte. Alla mina bockar jag fått måste ha överskott på hormoner eller nått. Fruktansvärt stressande för getterna att hela tiden bli jagade av hormonstinna bockar. De fattar inte att getterna inte brunstar och inte vill bli parade. :(

Just nu har jag en sjumånaders bockkilling som har fått flytta in ensam i en box. Han var helt fruktansvärd, jagade getterna hela tiden. Det slutade med att getterna magrade av och man såg att de var stressade. Dessutom har de små killingar och det var verkligen inte bra för dem heller. Gamla bocken blev också uppstressad och började jaga getterna han också. Så tänker jag aldrig mer ha det. Max sex månader får bockkillingarna stanna hos getterna sedan ska de väck. Djur ska ha lugn och ro.

Kastrera honom är jag inte heller intresserad av, då har jag hellre fler getter. :)

William Beebe

Tösen

• Småland
« Svar #158 skrivet: 23 apr-12 kl 13:52 »
Det var ett par riktigt uttråkade getter jag släppte ut imorse.. stod och bräkte vid grinden så fort jag vänt ryggen till.. Vi gick en promenad och nu ligger de snällt och idisslar igen  ;D
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

• -
« Svar #159 skrivet: 23 apr-12 kl 15:24 »
Kära nån, Anette, vilka kasanovor!  I flera år gjorde jag som så att alla bockkillingar kom bort ur flocken ungefär vid midsommar.  Då blev det lugnare i flocken när augusti gick in.  Men aldrig att en värdig VUXEN bock skulle nedlåta sig till att jaga runt efter getter som inte är brunstiga!  ::)

Jag håller med dig helt och fullt under sådana omständigheter.

Fin promenadstig, Fröken Claesson!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser