Getglädjetråden

Startat av Trollmor, 18 Maj-10 kl 09:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Anette

Wow! så snygg Bosse är :D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

Citat från: SecretQ skrivet 22 Jan-12 kl 23:08
Ibland funderar jag på om det är gasell korsning i min Bosse ! ;D
Det är det nog i alla getter, nåja, nästan:

"Våra svenska gaseller:  Rådjur och get".

;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SecretQ

Hans horn e så stora hans son kommer aldrig i närheten av dem.....   jag har fått såga upp öppningen till deras hus eftersom han fick gå i sidleds med huvudet....

Anna S

Mins älsklingar!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

MittUtopia

Nu är jag GETÄGARE!  ;D

Blev 2 getflickor (istället för 1 av var) och båda är dräktiga!
Så dubbel glädje blir det på gården inom kort!

Wiiieee!  :D

-Ditt liv är summan av alla dina val-

Bergsblomman

Citat från: MittUtopia skrivet 28 Jan-12 kl 19:39
Nu är jag GETÄGARE!  ;D
Grattis! Då har du mycket roligt att se fram emot!  ;D

Och grattis Anna S till så underbart, ljuvliga små killingar! :D

Anette

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Eva o Getterna

Lurad igen. Underbart. En liten killing, tillsynes frisk o kry, I vindskyddet. Den sötaste någonsin. Hon såg lite rund ut om juvret i går så jag tänkte ta in henne till helgen. ;D  ;D  ;D Svartfläckig lappget såå söt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

MittUtopia

I förmiddags kl 11.15 blev jag "mormor" till en underbart söt liten getkille. Väldigt lik sin vackra mamma Julie och han var snabbt uppe på benen.
Julie ser pigg och fräsch ut, verkar som allt gått helt perfekt!
Överlycklig är jag!!!!
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Strättö

Citat från: Bergsblomman skrivet 30 Aug-11 kl 23:24
Här kommer några bilder från Elsa, Iris och min promenad i augustikvällen.  :) Det var bara Elsa som ville ställa upp på bild som vanligt. ;D

Så fina foton o:) Mer av get foton så man ser de olika sorterna som fins ::)Nyfiken ;) // Strättö
Ärlighet varar längst, Gör alltid så gott du kan, lev & gör det du gillar.

Bergsblomman

Citat från: Strättö skrivet 28 Feb-12 kl 15:35
Så fina foton o:)
Tack!  :)
Här kommer ett foto på Elsa från en vinterpromenad för några veckor sedan.

MittUtopia - Grattis! Du måste lägga upp bilder på din lillekille! :D

Sussilo

Åh, kloka, vackra, snälla Elsa - en lantrasget förstås :)! Kul och bra idé att visa bilder på era getter och tala om vilken ras det är.

Methoni

Igår på 18.40 nedkom min Gerda med en "liten" bockkilling 1,9kg...väldigt ljus med svarta strumpor och rand på ryggen. Det är lika fantastiskt varje gång  :)

Tösen

Var ute och gick med mina dvärgar idag för första gången.. De har sprungit lösa många gånger men aldrig vågat lämnat gården. Hade en get kopplad i vardera hand och lillkillen lös dredvid.. Lite lite okontrollerat i början men de lärde sig snabbt att det lönar sig att följa med matte, man fick ju stanna och ta en tugga vid varje gran ;) Tanken är att jag ska leta fram hundens gamla bärväska och kunna vandra längre sträckor med dom :) Vi stötte på både hästar, bilar och svanar men inget skrämde direkt slag på dom, gå fint bakom matte bara så löser dig sig :-[
Nästa gång ska jag ta lite foton!
Det blir vad du gör det till!

Anette

Idag kom en liten eftersläntrare. En bockkilling såklart ::) Jag har under mina getår fått åtta bockar och en getkilling. Det hade varit skoj att kunna behålla en liten get men jag får hoppas på nästa års killingar.

William Beebe

Trollmor

Å, fiiin!  Man hör ju mammans kärleksfulla m-m-m-m-m och killingens svar i-i-i-i-i! 

Men du kan väl behålla så många bockar du behagar?  Det är helt upp till dig, ju!  :D

Anette

Citat från: Trollmor skrivet 23 Apr-12 kl 11:14
Men du kan väl behålla så många bockar du behagar?  Det är helt upp till dig, ju!  :D

Nej, tyvärr det går inte. Alla mina bockar jag fått måste ha överskott på hormoner eller nått. Fruktansvärt stressande för getterna att hela tiden bli jagade av hormonstinna bockar. De fattar inte att getterna inte brunstar och inte vill bli parade. :(

Just nu har jag en sjumånaders bockkilling som har fått flytta in ensam i en box. Han var helt fruktansvärd, jagade getterna hela tiden. Det slutade med att getterna magrade av och man såg att de var stressade. Dessutom har de små killingar och det var verkligen inte bra för dem heller. Gamla bocken blev också uppstressad och började jaga getterna han också. Så tänker jag aldrig mer ha det. Max sex månader får bockkillingarna stanna hos getterna sedan ska de väck. Djur ska ha lugn och ro.

Kastrera honom är jag inte heller intresserad av, då har jag hellre fler getter. :)

William Beebe

Tösen

Det var ett par riktigt uttråkade getter jag släppte ut imorse.. stod och bräkte vid grinden så fort jag vänt ryggen till.. Vi gick en promenad och nu ligger de snällt och idisslar igen  ;D
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

Kära nån, Anette, vilka kasanovor!  I flera år gjorde jag som så att alla bockkillingar kom bort ur flocken ungefär vid midsommar.  Då blev det lugnare i flocken när augusti gick in.  Men aldrig att en värdig VUXEN bock skulle nedlåta sig till att jaga runt efter getter som inte är brunstiga!  ::)

Jag håller med dig helt och fullt under sådana omständigheter.

Fin promenadstig, Fröken Claesson!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

363 Gäster, 0 användare