Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kandera frukt  (läst 6513 gånger)

Kabo

Kandera frukt
« skrivet: 16 maj-10 kl 21:26 »
Skulle gärna vilja veta hur man gör kanderad frukt av de sorten som är lite torr och nästan gelegodisaktig.
Alla recept jag hittar går ut på att man doppar frukt i ganska hård karamell som gammeldags knäckäpplen. det är smaskigt i och för sig men inte vad jag är ute efter.
Här finns säkert experer på det mesta. :)

Ett steg

• Dalsland
SV: Kandera frukt
« Svar #1 skrivet: 29 maj-10 kl 11:04 »
Jag vet inte hur du gör kanderad frukt. Jag brukar göra kanderade syrenblommor. Det är lite pyssligt och man behöver tålamod utan dess like. Man doppar varje enskild blomma i äggvita och sen rullar man dem i florsocker och låter dem torka på ett papper... Om man inte äter upp dem innan dess :) 

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-10 kl 11:34 »
Trådkapar lite :-[ Hur länge håller sig dom kanderade blommorna/frukterna?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ett steg

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 30 maj-10 kl 22:39 »
Vet inte. Brukar äta upp dem alldeles för fort (samma vecka). Syrenblommorna blir rätt söta. De är helt indränkta i florsocker, så jag skulle gissa att hållbarheten blir rätt lång om man låter dem torka ordentligt.

Om man kanderar något annat än syrenblommor, något tjockare tror jag att man behöver vara lite mer försiktig. Vara noggrann och skära små bitar, för att allt skall kunna torka ordentligt. (Jag har inte provat att kandera något annat än syrenblommor.)

Kanske någon annan som kan uttala sig? Jag är alldeles för mycket godisgris för att kunna säga något om hållbarheten.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-10 kl 15:13 »
Behöver man pensla äggvitan inuti blommorna? Pincett kan det funka för att hålla dem?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Visigot

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jun-10 kl 22:15 »
Förutom syrener kan man också kandera violer – blir supergott och ser fint ut på tårtor och kakor.

Jag har någon gång gjort kanderade apelsinskal, men det vara bara typ en vanlig sockerlag som man kokade ihop och lade apelsinskalen i.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 05 jun-10 kl 22:18 »
Skulle gärna vilja veta hur man gör kanderad frukt av de sorten som är lite torr och nästan gelegodisaktig.
Alla recept jag hittar går ut på att man doppar frukt i ganska hård karamell som gammeldags knäckäpplen. det är smaskigt i och för sig men inte vad jag är ute efter.
Här finns säkert experer på det mesta. :)
Du menar inte syltad frukt? Man kokar i sockerlag och låter dem torka till sedan. Googla och se om det är det du är ute efter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kabo

« Svar #7 skrivet: 07 jun-10 kl 18:31 »
Tydligen kallas båda för kanderad i vissa sammanhang men det är antagligen någon typ av syltad jag menar.
Det jag menar är nästan som marmeladgodis inuti och så är det "sockrigt" på utsidan.
Jag har provat att  använda sockerlag till apelsinskivor men när dom torkar tappar  dom lite form och blir mer som torkad frukt i allmänhet.

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 jun-10 kl 18:51 »
"Torrare" frukt, typ ananas som fått rinna av lite, kan skakas i pudersocker, läggas på tork(soligt, blåsigt, olla) skakas i pudersocker, läggas på tork osv tills du fått önskad "torrhetsgrad". Sockret konserverar, luft&sol torkar upp. Det blir mer likt den köpta varianten än om det kokas i sockerlag.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser