Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fluglarvssår/infektion - hur ser det ut?  (läst 4994 gånger)

louise

• Gäst
Fluglarvssår/infektion - hur ser det ut?
« skrivet: 16 maj-10 kl 21:21 »
Har två tackor med en böld intill ryggraden.

På den ena hade bölden ett litet hål, och jag fick ur allt innehåll ur den för några dagar sedan. Det var som svarta torkade grejer, blandat med fett eller nåt gegg, liknade inte riktigt var.

Det såret läker sådär. Stor skropa som trillade av när jag skulle undersöka. Under var lite vitt gegg och nåt som kanske var en jävla larv. Det är därför jag tänker på fluglarvsangrepp som kan komma i sår. I övrigt ser det nästan ut som ett köttsår, inget snyggt.

Den andra tackan låter jag vara..

Ringer veterinär imorrn, men har nån någon aning om vad det är?

Charlotte

• -
SV: Fluglarvssår/infektion - hur ser det ut?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 21:27 »
 Vi pratade om såna Fettknölar på senaste klippkursen... Man kunde klämma ur dom som det gick att göra det på och göra rent.
Jag uppfattade att det var ungefär som pormaskar hos oss. Inte farligt. Några av mina gamla tackor har haft såna och verkar inte vara besvärade av dom.
                                                Mvh
                                            Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-10 kl 21:30 »
Jag trodde också det var det först, men det mesta var svart torkat grejs. Och på tackan jag inte rört är det väldigt spänt och känns mer som nåt vätskigt innanför.

Dessa två är de som jag behandlat med sprutor i vår, och jag undrar om det kan vara jag som sprutat dem fel..? Nu är knölarna inte alls där jag satte sprutan, men... tycker det är lite konstigt att det är just de här två.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 16 maj-10 kl 21:50 »
Dom kan se så ut oxå.
storlek från småknutor till knytnävstora.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 22:01 »
Se ut hurdå? med svart grejs inuti?

Jag vet inte om tackan med svarta grejset har samma sorts böld som den som inte är öppnad. Den oöppnade är som sagt mer.. tryckbar, fjädrar mer, som om där är vätska.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 11:36 »
Vi har haft fluglarver i ett sår vid ett tillfälle när vi precis börjat med får. Det var ingen tvekan om var det var, för det var massor av larver!!! :o Vita läskiga saker....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 12:14 »
Var det ett öppet sår då? Eller kan de ligga inkapslade i en böld som knappt har nån öppning?

På tackan där jag pillade ut allt var ett färdigt läkt hål, vet inte hur det kommit till.

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 17 maj-10 kl 17:14 »
De fluglarvsangrepp jag har sett har ofta sett ut som vätskande rodnader på huden och med en massa små, små larver som kryper omkring i ullen. Ibland syns inte larverna så tydligt men om man häller utspädd Jodopax på så kryper de ur skinnet i mängder - blä!
Det beror lite på hur snabbt man upptäcker det, hur det ser ut. I början ser ullen blöt och missfärgad ut och har det gått långt så blir det hårlösa fläckar, sår, som kan lukta föruttnelse.

Det mest effektiva är att skölja med rikligt med Jodopax, behandla djuret med Flytix och ev penicillin om såret är mycket infekterat.
Man kan också prova att skydda hårlösa fläckar med Tarplaster som man sprejar på som en skyddande hinna med tjära för att hålla nya flugor borta.

Det du beskriver låter mer som talg/fettknölar.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 17 maj-10 kl 17:20 »
Antar att du klippt bort ullen runt omkring. Tvätta med koksaltslösning.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 17 maj-10 kl 18:06 »
Har två tackor med en böld intill ryggraden.

På den ena hade bölden ett litet hål, och jag fick ur allt innehåll ur den för några dagar sedan. Det var som svarta torkade grejer, blandat med fett eller nåt gegg, liknade inte riktigt var.

Det såret läker sådär. Stor skropa som trillade av när jag skulle undersöka. Under var lite vitt gegg och nåt som kanske var en jävla larv. Det är därför jag tänker på fluglarvsangrepp som kan komma i sår. I övrigt ser det nästan ut som ett köttsår, inget snyggt.

Den andra tackan låter jag vara..

Ringer veterinär imorrn, men har nån någon aning om vad det är?

Ingen aning men hoppas att veterinären vet var det är.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 17 maj-10 kl 22:27 »
Var det ett öppet sår då? Eller kan de ligga inkapslade i en böld som knappt har nån öppning?

På tackan där jag pillade ut allt var ett färdigt läkt hål, vet inte hur det kommit till.

Jag minns inte riktigt men jag tror inte att vi såg larverna direkt utan det var först när vi började tvätta som de kom kryllande. Om jag minns rätt så var veterinären här och det är möjligt att han skar upp det. (Min svåger hade hand om det och jag var bara med i vissa moment). Tackan har iaf ett långt ärr över ryggen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 18 maj-10 kl 08:26 »
Jag tror att de kan ligga inkapslade. Jag hörde en gång en äcklig historia. En mormor berättade att hon tagit hand om en kanin åt sitt barnbarn. Kaninen verkade lite hängig några dagar. Till sist sprack hela kaninen och ut kryllade miljoner fluglarver. Hon uppgav att hon inte sett något utanpå kaninen.
Åsenfår, hundar och katter

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 maj-10 kl 09:24 »
Aeh.. luktar fet vandringssägen. Men visst, jag kan tänka mig en inkapsling.

Jagar veterinären. De har så kort telefontid så man kan missa dem ett helt dygn, jäkligt frustrerande. En timme på morgonen har de, och jag har nu ringt var 7.e minut utan att komma fram..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 18 maj-10 kl 09:54 »
Låter superäckligt.  Ingen som har en bild på eländet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 maj-10 kl 12:24 »
Men, det finns inga fluglarver så här års!!!! Det är ett värmeproblem. Dessutom luktar fluglarver djävulskt!
Jag tycker det hela låter som en gammal pormask/fettknöl, som torkat in... ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 maj-10 kl 20:24 »
Lite telefonrådgivning från vet sa "nån böld", kan vara att de skadat sig eller nåt. Antibiotikasalva och jodopax på i 4 dar, även på den som inte är öppen. Får se vad det blir av det hela.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 20 maj-10 kl 00:55 »
Och så finns det sånt här

Värddjur:  Får, get
Sjukdom (Sv): Kaseösa granulom i lymfknutor.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 maj-10 kl 01:14 »
Intressant!
Min dotter läser just nu till uska, och hon gör ett jobb om sårbehandling. Hon finkammar nätet på alternativa sårbehandlingar, och en av dessa var just behandling med fluglarver!
Vilket får mig att undra om det inte finns en (god och läkande) orsak till att fluglarverna finns där. Men äckligt är det!

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Ulla Krull

« Svar #18 skrivet: 20 maj-10 kl 07:45 »
Fluglarvsangrepp på får har tyvärr ingen läkande effekt alls utan de äts upp levande av alla larver.

Fluglarvsangrepp är i särklass vanligast under varma perioder men kan också förekomma när det är svalare så man ska alltid ha ett vakande öga efter små vita gryn i ullen. Jag tycker flugäggen är lättare att se på mörka hästars ben så man kanske kan be någon med häst att få titta om de får några ägg på benen så vet man ett tidigt tecken på kommande larvangrepp.

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 20 maj-10 kl 09:43 »
Huva! Finns det inget trevligare att snacka om!  :-X

Man behöver ju inte läsa men kan inte låta bli...  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser