Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart hud  (läst 16617 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Svart hud
« skrivet: 16 maj-10 kl 12:34 »
Jag har funderat på detta med att silkeshöns har svart hud oavsett vad de har för fjäderfärg. Finns det fler raser med svart hud eller är det kopplat till svart fjäderdräkt på andra raser?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Svart hud
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 12:35 »
Svarthöns har svart hud och kött :)
Men dem är ju svarta. men har läst att i vissa genbanker har det dykt upp vita avkommor :O
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-10 kl 17:14 »
Hedemoran ska det väl också finnas individer som har svart hud har jag för mig ::) Vet att jag sett bild på en som var ljus typ pärlgrå med mörkare hud.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 19 maj-10 kl 17:22 »
Silke har blåt kött.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 maj-10 kl 17:40 »
Ja silkes har oftast blått kött, svarthöns lite svartare, men det finns en vietnamesisk höna som har riktigt svart kött.

Svart kött från höns räknas som medicin i Asien, och jag får hyfsat betalt av asiater för höns med blå/svart kött.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 19 maj-10 kl 18:18 »
Hedemora kan ha mörkt skinn också.
Sedan även blandisar... Har en hel del i min blandgrupp som är mörkhyade.

Här har ni en vit lohmannavkomma som exempel.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 19 maj-10 kl 18:19 »
Och här har ni en Sebright/Araucana korsning (kycklingen underst). Också kolsvart både i hud och dun.

Här är en faverollekorsning.
« Senast ändrad: 19 maj-10 kl 18:21 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 19 maj-10 kl 18:26 »
En höna från min blandgrupp... Okej, detta är sista bilden. ::) Men som ni ser. ;D Blå och svart hud förekommer lite här och där även fast fjäderdräken inte är svart. ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 maj-10 kl 18:32 »
Oj ja om hönsen blandas kan man få korsning av chabo och svarthöns, jag fick det ett år, och de var svartare än svarthönsen, hade korta ben och var helt oemotståndeliga, alla blev förvånade av att det inte var en egen ras.

Skulle ha varit kul att de vad som blev, om man försökte ytterligare en generation, men jag sålde de flesta och en tupp blev mat. Köttet var  svart.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 19 maj-10 kl 20:50 »
Det finns faktiskt renrasiga helsvarta Chabos, med svart hud och allt! :D

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 maj-10 kl 21:13 »
Vad som är renrasigt är något man bestämmer, jag hade svarta chabo, de såg precis ut som chabo men svarta rakt igenom.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 19 maj-10 kl 21:57 »
Är jag dum nu som inte förstod din mening.  ???  :-[

Jag menar att det finns en färg på Chabos där hud och det är svart. Men de är väll antagligen inte godkända här i standarden och mycket ovanliga även i Japan. Om jag hade kommit ihåg vad svart heter på japanska hade jag kunnat hitta bilden åt dig. =/ *tänker*

Ku... Kuri... Nä.  :-[

*Edit: Då skulle man kunna säga att du kanske hade sådana Chabos? ;D Är det så du menar? För om ett djur ser ut som en ras (alltså inte liknar, utan som dina såg exakt ut som en chabo i typen), då kan man kalla det för den rasen? *har för mig att jag läst förut någonstans*
« Senast ändrad: 19 maj-10 kl 22:00 av Linkoso »

Tuppen Ture

« Svar #12 skrivet: 20 maj-10 kl 22:25 »
Har haft två hedemora tuppar med svart lila hud och samma färg på köttet :D
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 15 jun-10 kl 22:26 »
Det finns faktiskt renrasiga helsvarta Chabos, med svart hud och allt! :D

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 15 jan-12 kl 21:44 »
 :o Tom jag som inte gillar chabo tycker de är vackra.

Lavendelfärgad hedemorahöna med mörk hud:

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 15 jan-12 kl 21:48 »
Genetiskt sett är den svarta färgen på hud och kött inte kopplat till fäderdräktens färg även om det finns vissa fjäderfärgsgener som påverkar den svarta huden.

Anlaget heter Fm (Fibromelanosis) och är dominant. Ett fjäderfärgsanlag som påverkar Fm är B som är det anlag som ger tvärrandiga (gökfärgade djur).Det är därför det är omöjligt att avla fram tvärrandiga Silkeshöns som har rätt färg på hudenoch kammen. En annan gen som påverkar är Id som ger ljusa ben och även bleker Fm på resten av hönan. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 15 jan-12 kl 21:57 »
Ramelsloher är vita eller gula och kan väl också ha mörk hud, men nu hittar jag bara bilder på såna med röd kam, det kanske inte är så vanligt.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #17 skrivet: 15 jan-12 kl 21:59 »
Finns det någon bild på vit svarthöna? Har aldrig sett, bara hört talas om.

Sebbar

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jan-12 kl 22:00 »
Genetiskt sett är den svarta färgen på hud och kött inte kopplat till fäderdräktens färg även om det finns vissa fjäderfärgsgener som påverkar den svarta huden.

Anlaget heter Fm (Fibromelanosis) och är dominant. Ett fjäderfärgsanlag som påverkar Fm är B som är det anlag som ger tvärrandiga (gökfärgade djur).Det är därför det är omöjligt att avla fram tvärrandiga Silkeshöns som har rätt färg på hudenoch kammen. En annan gen som påverkar är Id som ger ljusa ben och även bleker Fm på resten av hönan.

Har inte denna rätt färg i facet?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-12 kl 22:04 »
Anlaget heter Fm (Fibromelanosis) och är dominant.

Aha! Så Silke bör då vara homozygot för fibromelanosis [FmFm] och bör således ge 100% Fmfm om den korsas med ett höns som ha normal hud.  :) Bra att veta, tack så mycket.  ;) o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser