Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilen "bluddrar" och sotiga tändstift  (läst 11414 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Bilen "bluddrar" och sotiga tändstift
« skrivet: 16 maj-10 kl 09:28 »
Morsning
Skulle precis sälja av med min King Cab (en bensinare, -88:a), den har alltid gått väldigt bra men för någon dag sedan började den konstra lite..

Den har varit lite svårstartad när den är kall, den har liksom tänt till varvat upp lite och sedan dött.. Det gör den ett par, tre gånger innan den startar ordentligt. När den väl startat går den ibland på tre cylindrar, eller går i.a.f. väldigt dåligt, bluddrar och svarar dåligt på gas.. Försöker man gasa på så liksom "bluddrar" den och tappar fart. Är det varmt ute och/eller den är varmkörd så går den bra.

Kollade tändstiften både igår och idag efter att den krånglat och i.a.f. 3 var sotiga, varav ett mera sotigt än de andra två. Nu såg ju tändstiften ganska gamla och slitna ut så de ska jag väl ta och byta hur som helst, men kan ovanstående problem orsakas av att tändstiften är dåliga/slitna? Om inte, vad mer bör man kolla upp?

Det skulle kommit en och köpt den idag så det är ju förbannat typiskt att den ska börja strula PRECIS innan man ska sälja den.. Vill ju inte sälja av med den innan man vet vad som är fel.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bilen "bluddrar" och sotiga tändstift
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 10:45 »
Det låter ganska typiskt som för fet bränsleblandning av någon anledning. Har den förgasare eller nån slags centralinsprutning (TBI)? Finns det katalysator och lambdareglering?
Det är fullt normalt att tändstiften ser sotiga ut om man skruvar ur och tittar på dem direkt efter en kallstart eller sedan motorn har gått länge på tomgång, mer intressant är att veta hur de ser ut direkt efter en stunds körning med belastad och varmkörd motor.

Jag var en gång med om ett liknande problem på en Mitsubishi Space Wagon '88 , den hade katalysator och "elektronisk förgasare" Men förutom elektroniken fanns också en vanlig automatchoke som värmdes av kylvatten. Felet var att vattenkammaren runt vaxtermostaten som ska påverka chokespjället var full med pannsten och avlagringar så det knappt blev någon vattencirkulation där, och choken låg alltså på tills hela förgasaren hade värmts upp av strålningsvärme från motorn.
På en del europeiska 80-talsbilar med automatchoke (t ex Volvo 740 med motor B230K) förekommer det att membranet i den lilla vakuumdosa som ska öppna chokespjället en aning så snart motorn har startat, blir hårt och bakelitaktigt. Då står chokespjället ständigt stängt även om automatchokemekanismen försöker öppna det. Eftersom såna där små vakuumdosor är orimligt dyra som reservdel så brukar åtgärden bli att bryta upp vakuumdosan försiktigt (plasthölje), tillverka ett nytt membran av gummiduk från Biltema och limma ihop alltsammans med cyanoakrylat (superlim).

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-10 kl 11:35 »
Tackar för svaret!
Jag inser att jag kan för lite om motorer för att kunna tillgodogöra mig informationen bara.. :)

Att det är något med choken har jag misstänkt sedan i vintras då den plötsligt blev ganska svårstartad när det var kallt.. Eftersom att den går väldigt bra när den väl blivit varmt känns det ju som en bra ände att börja nysta i. Jag kan lägga in en bild på förgasaren senare idag, det jag TROR är någon form av dosa som styr choken kan ju vara problemet, liknande det du beskriver. Man chokar i.a.f. bilen genom att trampa ned gaspedalen 1 eller flera gånger innan man startar, lite beroende på hur kallt det är.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 maj-10 kl 15:49 »
En sak du kan göra rätt lätt är ju att ta av luftrenaren och kolla hur chokespjället beter sig när du startar motorn. Rimligtvis borde det inte stå helt stängt vid kall motor när det är så pass varmt ute som nu, det är också intressant att kolla dels om det öppnas lite ytterligare just när motorn startar, och dels att det öppnar sig helt inom några minuter efter start.
Kolla att eventuella vattenslangar till automatchoken blir varma, och om det finns ett elektriskt värmeelement för den så kolla att det får ström och verkar fungera.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 17 maj-10 kl 20:52 »
Du har automatchoke på den bilen. Låter som om den krånglar. Jag hade en lika dan från -87. Bensinförbrukning i genomsnitt 1,26 liter per mil över de år jag hade den...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 23:45 »
Du har automatchoke på den bilen. Låter som om den krånglar. Jag hade en lika dan från -87. Bensinförbrukning i genomsnitt 1,26 liter per mil över de år jag hade den...
Jag har en 90:a med ungefär samma symptom. Den drar också någonstans runt 1,2-1,3 milen. Är det kallare än +10 ute så har den väldigt höga varvtal när man trycker ner kopplingen. Nästan 2000 istället för 6-700. Går över då man kört en stund. Pinsamt när man står i en korsning och varvar som en galning...

Underbar bil i övrigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser