Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  *Spännande spännande*  (läst 963 gånger)

shelale

• Västergötland
*Spännande spännande*
« skrivet: 16 maj-10 kl 08:55 »
La 19 st ägg i kläckaren igår. första gången för mig! måtte det gå bra!!!!
jag vill ju bara gå dit hela tiden och titta! * måste låta bli*
Hade tänkt vända på dem bara 2 gånger per dygn. räcker det?
Åker ju till jobbet vid 0830 och är ju inte hemma förräns vid 1845 skulle det vara lagom med 0700 och 1900? eller kan man lägga in en till vändning strax innan jag går och lägger mig? vid ca 2230?
tips? råd? jag vill veta allt  ;D

trallallaa

• Gäst
SV: *Spännande spännande*
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 14:41 »
Senaste kläckninen, så vände jag varje gång jag gick förbi kläckaren.
Med tanke på, att de automatiska kläckarna vänder en gång i timmen och även hönan, sägs det, jag vet inte, så kan du vända hur många gånger du vill... ::)
Jag hade bra mycket bättre kläckning denna gång, än då jag bara vände två ggr.
+ att jag  har förstått varför man måste vända dem , minst två ggr, då man förvarar dem, innan kläckning,annars får man sämre livskraft i embryona och diverse defekter i kycklingarna  :-X ,så som kycklingar i split/spagat bla...

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-10 kl 19:48 »
ok. då ska jag försöka vända "hela tiden" när jag är hemma iallafall. men tar inte det bort värmen från äggen då? (har en egen hemmagjord försökskläckare) har tempen på ca 38grader och luftfuktighet på 40% men när jag öppnar lådan & så så blir det ju "kallare" hamnar på kanske 36,5-37 grader. är det ok? det blir ju bara en kort period.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-10 kl 20:27 »
Rent logiskt så tänker jag att det inte borde spela nån roll eftersom hönan går upp och äter och dricker då och då när hon ruvar. Då ligger ju äggen helt exponerade.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 20:32 »
ja det är klart!
Ibland kan man vara så exalterad att man blir korkad  ;D

shelale

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 21:48 »
Tittade nu på ruvmax hemsida. och de rekommenderar att man skall börja äggkläckningen med ca 36,3 grder celsius om man har en kläckare med fläkt. och under tre dagar ska det sakta gå upp till ca 37,5 grader, där det ska ligga ungefär hela äggkläckningen.
Och de rekommenderar att om man inte har en fläkt så skall man höja temperaturen med 3grader?  alltså att man ska börja temperaturen med 39,3grader och sedan höja till 40,5 grader?
Låter inte det lite väl högt?
Jag har ju hört tvärtom att man ska höja graderna om man har fläkt.
Nu har jag ca 38grader i min kläckare. och det har jag haft sedan igår då jag satte in äggen. kommer det bli kasst nu?

shelale

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 09:13 »
Jag "lös" ett ägg imorse och det är nånting i den!!! det blev liksom mycket mörkare än ett vanligt ägg. Jag fick jämföra för säkerhetsskull. *Jättehäftigt* ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser