Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man ge kattfoder eller hundfoder?  (läst 12009 gånger)

shelale

• Västergötland
kan man ge kattfoder eller hundfoder?
« skrivet: 16 maj-10 kl 07:59 »
Kan man ge kattmat eller hundmat till hönor? eller kan de bli sjuka av det eller?
Jag jobbar i en djuraffär där vi ibland får hem trasiga säckar och undrar nu om man kanske kan ge det till hönorna? Kanske inte så mycket på en gång eller?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kan man ge kattfoder eller hundfoder?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-10 kl 08:36 »
Hund- och kattmat innehåller mycket protein, utmärkt tillskott till växande eller värpande höns. Det är för dyrt jämfört med hönsfoder om man ska betala för det, men är det gratis så  :).

Det är ju tillagat och avsett för djurfoder, men jag vet inte om det är tillåtet att ge det till hönsen. Risken för att de ska smittas med något är obefintlig, även om det skulle vara kyckling i fodret är det tillagat så att alla ev smittämnen är borta.

Kunde jag komma över gratis mat så skulle jag ge det till mina hobbyhöns. Om man säljer ägg i större skala är det mer tveksamt. Skulle någon kolla det antar jag att de inte skulle tycka att det är ok.

Annars kan man alltid använda hund- och kattmaten till hundar och katter  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-10 kl 08:45 »
ooo vad bra!  Blir lite drygare i kassan då  ::)
man är det nån som vet hur mycket man kan ge av det?  kanske bara ska späda ut maten?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 16 maj-10 kl 08:56 »
Kattmat innehåller nästan inga vegetabilier, där skulle jag ge cirka hälften kattmat hälften spannmål. Hundmaten innehåller ofta ganska mycket spannmål, jag skulle ge 3/4 hundmat och 1/4 spannmål.

Detta givet att jag hade gott om katt- och hundmat. Hade jag bara lite, och fick köpa in allfoder annars, så kan man ge betydligt mer spannmål till maten. Jag ger blandsäd till mina, hel - inte krossad, den håller inte så länge och jag vill inte behöva handla så ofta. Till det ger jag allfoder, fritt med grönt ute för de större djuren. Jag har inte tillgång till billig djurmat, men hade jag det skulle jag byta ut allfodret mot hund- eller kattmat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 09:01 »
funderar på hundmaten, ibland är bitarna ganska stora. ska man krossa dem tro? eller pickar de sönder det själva. (gör de säkert)

johe71

« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 09:03 »
Det är ju tillagat och avsett för djurfoder, men jag vet inte om det är tillåtet att ge det till hönsen.

de torrfoder (för jag antar att det är det du menar när du skriver trasiga säckar :)) som jag hittade innehållsförteckningar på innehåller kött, köttbiprodukter och/eller animaliskt fett... detta säger reglerna om det:

"Det är otillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall som innehåller animaliska beståndsdelar (pälsdjur undantagna). Det har visat sig att många av de fruktade djursjukdomarna kan spridas med just matavfall. " (jordbruksverkets definition på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung.)

och enligt regelverket så måste dessutom allt foder till fjäderfä vara värmebehandlat enligt konstens alla regler. Detta är sannolikt inte gjort med katt/hundmat

Så vill man följa reglerna så är det alltså inte tillåtet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 16 maj-10 kl 09:07 »
Du får väl prova. Troligen gillar de inte att äta fodret uppblött. Har man ankor däremot, så kan man blöta upp fodret.

Tänk på att t ex matberedare tar ganska mycket skada om man använder den för att finfördela fodret. Om hönsen inte äter fodret helt hade jag satsat på att konstruera någon form av kross, tex en fast monterad regel med en regel monterad med starkt gångjärn ovanpå. Lägg fodret i t ex ett örngott och flytta det fram och tillbaka medan du bankar med den övre regeln så att fodret finfördelas. Finns säkert andra bra lösningar, detta var den första jag kom på.

johe71: Jag skrev ju att det troligen inte är tillåtet, men ibland får man vara pragmatisk. Och fodret är definitivt värmebehandlat, ring och kolla med vilket foderföretag som helst. Det skulle bli ett ramaskri om hundar blev smittade av salmonella av fodret, det företaget skull kursa direkt.

shelale

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 maj-10 kl 09:35 »
fodret är värmebehandlat det vet jag. för det står väl att man får ge värmebehandlat kött (minst 70grder eller vad det nu var) till höns. eller kommer jag ihåg fel?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 maj-10 kl 10:45 »
Köttet i hundfoder är ofta inte bara värmebehandlat en gång, utan två gånger. En gång för att bli köttmjöl, och en gång för att bli torr-kulor... Så nåt fel på värmebehandlingen är det garanterat inte. ;) Men det kan ju vara otillåtet att ge till produktionshöns av nån annan anledning, men det har jag ingen aning om...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 maj-10 kl 10:56 »
Det är ju oftast kyckling i hund och katt foder och för mej personligen känns det "urk" att ge kyckling till höns, men det är bara min egna känsla. Mina höns får kött men inte kyckling.

Jag tror absolut inte att det är farligt på nåt sätt.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 16 maj-10 kl 11:53 »
Dessutom är höns omnivorer (allätare), så att enbart ge dem vegetariskt foder är underligt. De sätter ju gärna i sig de flesta kryp och larver och insekter om de får möjlighet...trots att daggmaskarna inte är värmebehandlade o:) ....
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

morellen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 maj-10 kl 12:22 »
När min mamma hade höns så brukade en av hönorna knalla in om dörrenn stod öppen på sommaren. Hon gick raka vägen in i köket och försåg sig ur kattens matskål. Resten av gänget stod på trappan o  vågade inte riktigt gå längre.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 16 maj-10 kl 12:26 »
Och fodret är definitivt värmebehandlat, ring och kolla med vilket foderföretag som helst. Det skulle bli ett ramaskri om hundar blev smittade av salmonella av fodret, det företaget skull kursa direkt.

Nu är det ju inte salmonellan som är det stora problemet utan BSE!!!

Hund och kattmat är tillverkat för att utfodra hund och katt med.
Vi äter inte hund och katt i det här landet, det är heller inte tillåtet att utfodra djur med hundar och katter här.
Därför är kraven inte alls samma på dessa foder som på fodren anpassade till de djurslag som vi äter.

BSE prionerna dör inte av upphettning, inte heller av ultraviolettljus eller kemiska behandlingar...

Det är därför inte tillåtet att utfodra livsmedelsproducerande djur med katt o hundmat.
« Senast ändrad: 16 maj-10 kl 13:56 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nina K

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 maj-10 kl 12:40 »
Mina höns bruka flyga på kattfoder som katterna spillt på golvet. Brukar blöta upp mindre mängd kattfoder och strö ut till dem som sysselsättning. Inte mer än vad de äter upp på några minuter. 1gång varannan vecka typ. Pluss så får de det  katterna råkar spilla. Synd att gå till spillo.  ;)

shelale

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 maj-10 kl 13:31 »
Nu är det ju inte salmonellan som är det stora problemet utan BSE!!!

Hund och kattmat är tillverkat för att utfodra hund och katt med.
Vi äter inte hund och katt i det här landet, det är heller inte tillåtet att utfodra djur med hundar och katter här.
Därför är kraven inte alls samma på dessa foder som på fodren anpassade till de djurslag som vi äter.

BSE prionerna dör inte av upphettning, inte heller av ultraviolettljus eller kemiska behandlingar...

Det är därför inte tillåtet att utfodra livsmedelsproducerande djur med katt o hundmat.

men hur dör då de här prionerna i vanlig hönsmat? (värpfoder) eller de kanske inte har några animaliska produkter alls i sig? (har faktiskt inte kollat)  jag ger annars värpfoder till mina höns. sen går de o pickar som bara den ute.   får man inte ge vanlig kött som man köpt i affär tillverkad till en själv då heller? jag har ju gett rester av köttfärssås & spaghetti.  o en massa andra sorters "kötträtter" som definitivt inte är mer än stekt bara en gång.
Ska jag sluta med det då?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: kan man ge
« Svar #15 skrivet: 16 maj-10 kl 14:23 »
men hur dör då de här prionerna i vanlig hönsmat? (värpfoder) eller de kanske inte har några animaliska produkter alls i sig?

Allfoder, Fenix Heg Veg, Edels Värp Max (som är de vanligaste bland hobbyhönsen) är det inget animaliskt alls i.
Det animaiska protein som finns i några hönsfoder kommer från fisk.

Får man inte ge vanlig kött som man köpt i affär tillverkad till en själv då heller?
Animaliskt matavfall får inte ges till "livsmedelsproducerande djur enligt SJVFS 2006:84 föreskrifter.

Jag ger katterna köttmatresterna och inte hönsen  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 16 maj-10 kl 15:06 »
Men att låta bli att ge sina hobbyhöns köttrester från köket bara för att det är förbjudet känns faktiskt helt befängt. Jag slängde in sopp-ben från älg (alltså det som jag kokat buljong på) till mina höns, och dom pickade rent dom på nolltid. Höns är ju gjorda för att äta både animaliskt och vegetabiliskt, och fisk kan ju tydligen ge fisksmak på äggen, så det vill man ju inte ge. Inte jag i alla fall...
Har man däremot en stor produktion och säljer mycket ägg så är det väl bäst att hålla sig till regelverket, men annars tycker jag nog att hönsen kan få leva som dom alltid gjort.

Och sen ska ju inget riskavfall från slakterier gå till hundfoder (det är hjärnan, nån del av ryggmärgen och nån körtel har jag för mig), utan det går direkt till destruktion, just för att man aldrig ska få in BSE i "systemet" igen. Man har ju lärt sig att följderna kan bli fullkomligt katastrofala för industrin om man fuskar, så det tror jag inte att man gör. Oavsett om det ska bli hund/katt-foder eller människo-foder.

/Sara

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 16 maj-10 kl 16:05 »
utan det går direkt till destruktion, just för att man aldrig ska få in BSE i "systemet" igen. Man har ju lärt sig att följderna kan bli fullkomligt katastrofala för industrin om man fuskar, så det tror jag inte att man gör. Oavsett om det ska bli hund/katt-foder eller människo-foder.

Eftersom Irland och England fortfarande har många fall av BSE årligen (56) så litar jag inte alls.. på att kött/djurmat därifrån är garanterat fritt från BSE...

(Man provtar djur över 30 mån, men slaktdjur slaktas vid 17 mån)

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #18 skrivet: 16 maj-10 kl 16:13 »
Ge det till katt eller hundstall  i stället. Det finns oerhört mycket skit i de flesta hund och kattmatsprodukter eftersom kontrollen är mycket dålig. Och då i synnerhet torrfoder som innehåller färgämnen som frollik.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 16 maj-10 kl 16:21 »
Eftersom Irland och England fortfarande har många fall av BSE årligen (56) så litar jag inte alls.. på att kött/djurmat därifrån är garanterat fritt från BSE...

(Man provtar djur över 30 mån, men slaktdjur slaktas vid 17 mån)

Hmm... intressant... Ytterligare en anledning till att inte ge torrfoder till hundar... ;)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
MuirHill, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser