Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en hönsbur.  (läst 6428 gånger)

ErikMartinson

• Goddag
    • Västergötland
Bygga en hönsbur.
« skrivet: 15 maj-10 kl 10:39 »
Hej alla glada! Nu är det så att jag för första gången ska bygga ett hönshus för tre höns. Jag har inte haft höns innan så jag är amatör på ämnet.  :) Kan man bygga om en kaninbur så att den blir bredare och högre i tak? ( Orginal stolek är runt 1.70 m lång, 1m bred och 1m i höjden.) Och så ska jag fråga om lite annan bra info som kan komma till nytta.  :D

Tack i förväg, Mvh. Erik!
Erik Martinsson, Härryda kommun. Kille på 14 år.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygga en hönsbur.
« Svar #1 skrivet: 15 maj-10 kl 10:53 »
Det kan du väl, men det är nog enklare att bygga en ny bur till hönsen. Den lilla buren passar till höna med kycklingar eller kläckta kycklingar utan höna.

Om det nu är så att det är en betesbur vi pratar om, kom just på att du kan mena en bur som ska bli hönshus. I så fall är nog en kaninbur för dragig och kall för att fungera på vintern, på sommaren kan den fungera utmärkt.

Många anser att 2 höns per kvadratmeter är lagom storlek på huset. Tänk på att man ofta vill ha fler höns efterhand som intresset stiger, så bygg hellre ett större hus.

Det finns många bra trådar här på forumet om hur olika personer byggt sina hönshus. Kolla lite på dem. Det funkar med ett enklare hönshus, modell lekstuga ungefär, men det måste vara tätat med vindpapp och isolerat för att fungera på vintern.

Det är bra att ha en utegård i anslutning till hönshuset, även om man tänkt låta dem gå fria. Om man inte är hemma är det bra att kunna stänga in dem. Nättak är att rekommendera annars finns det risk att rovfåglar hittar dit, och att skator flyger in och stjäl äggen.

Ställ gärna mer specifika frågor, så finns det säkert många som vill hjälpa dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ErikMartinson

• Goddag
    • Västergötland
SV: Bygga en hönsbur.
« Svar #2 skrivet: 15 maj-10 kl 12:35 »
Om det nu är så att det är en betesbur vi pratar om, kom just på att du kan mena en bur som ska bli hönshus. I så fall är nog en kaninbur för dragig och kall för att fungera på vintern, på sommaren kan den fungera utmärkt.

Tack så  mycket för svaret. :) Jag har då tänkt att bygga om hela buren så att den inte blir "öppen" och isolering är köpt och virke finns till att bygga om buren ordentligt. Dock är kaninburen mest en ram att gå efter. Ska kika lite på de andra trådarna och se om jag hittar något som man kan gå efter.

Än en gång, tack så mycket för svaret, Mvh. Erik
Erik Martinsson, Härryda kommun. Kille på 14 år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare
Stengrim, pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser