Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur samla in hönsen på kvällen? Springer de inte bort?  (läst 3673 gånger)

Anna M

• Västergötland
Jag är nybörjare med några små kycklingar i hönshuset. Snart är de så stora att de kan få komma ut, men det är fortfarande lite för kallt tycker jag, de är bara 4 veckor och lite "halvduniga". MEN när det är dax att komma ut undrar jag hur man får dem att vilja gå in i hönhuset på kvällen? Jag har en hönsgård men skulle tycka det vore trevligt att ha dem lite lösa och bara stänga in dem i hönsgården vid behov (när man reser bort och så).
Hur gör man? Serverar man kvällsmaten i hönshuset kanske? Och hur gör man för att de inte skall springa bort när man släpper ut dem i det fria första gången/gångerna? Måste de vara jättetama redan som kycklingar? De är lite vilda tycker jag,  utom en liten brahmakorsningstös  :-*. Resten av de rufsiga tonåringarna är Sussex och Orpington.
Tacksam för svar!

Nina K

• Skåne
SV: Hur samla in hönsen på kvällen? Springer de inte bort?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-10 kl 23:13 »
I början får man räkna med lite springande. Vi använder kratta när vi schasa in dem. I början använder vi den till att bota dem i rätt riktning, ibland en i var hand. Senare lärde de sig att lätt slag med krattan i marken och in ljudet vi valt, var tid att gå in. Funkar för mig tycker jag. Har en liten foder skål nära dörren in. Brukar hålla sig runt den i böjan, vissa gör det inte  ;D
« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 23:16 av Nina K »

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 maj-10 kl 23:35 »
Hönsen brukar ta någon meter i taget när dom är nya. Mina kom 10 m på någon vecka och gick in flera gånger om dagen för att vila osv. Nu rör dom sig på en yta av 30-40 m från lagården. Jag skulle inte släppa ut småttingarna fritt (utan hönsgård). Dom behöver skydd mot rovdjur men jag kanske missförstod dig om släppa fritt.
Höns går självmant in till kvällen - probelemt är om dom hittar bostäder som dom anser vara bättre än hönshuset.
//Luff

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 15 maj-10 kl 12:34 »
Jag har bara öppnat dörren på dagen, så har hönorna gått ut och sedan på kvällen går de själv in. Nu har jag inte provat med helt ensama kycklingar utan med hönor. Mat finns alltid i hönshuset liksom vatten.
Har aldrig behövt jaga in dem eller upplevt att de inte velat gå in då det skymmer.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Anna M

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-10 kl 20:40 »
Tack för alla svar! Idag / ikväll har det varit riktigt varmt så idag fick de vara ute för första gången i hönsgården! Jag tror jag väntar och ser om de går in i hönshuset själva i skýmningen eller när det börjar bli lite kallare, där har jag ju den goa värmelampan på, annars får jag väl ut och jaga med krattan i mörkret...
/Anna

Markim

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 maj-10 kl 20:44 »
Jag tar en påse med gott i och prasslar med den.Fast då kommer dom springandes i 140 knyck mot mig..=)
Dom vet precis vad det är och alla följer med snällt in i hönsgården.
Utom mojje som jag alltid får hämta sist..
Men det funkar kanon.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 15 maj-10 kl 22:13 »
Jag brukar inte ta ut kycklingar från sitt hus utan dom får hitta ut själva.  När dom får hitta ut själva hittar dom ofta in också. Ibland får man hjälpa dem i ett par dagar men då brukar jag vänta tills dom klumpat ihop sig på kvällen för då är det lätt att lyfta in dem.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 maj-10 kl 13:22 »
En yoghurthink med solrosfrön funkar alltid här om nån kommer på avvägar, rassla lite med den så har man alla hönor inom räckhåll.

Enda gången det egentligen varit problem för nån höna att hitta in har varit då dom flaxat över stängslet och sen inte fattar hur dom ska komma in igen. Då är det perfekt att distrahera med lite 'godis' så man lätt kan plocka upp dem.

Vildrosen.

« Svar #8 skrivet: 17 maj-10 kl 11:12 »
Jag tar en påse med gott i och prasslar med den.Fast då kommer dom springandes i 140 knyck mot mig..=)
Men det funkar kanon.

Stackar Mojje ....  ;D
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 maj-10 kl 15:21 »
En yoghurthink med solrosfrön funkar alltid här om nån kommer på avvägar, rassla lite med den så har man alla hönor inom räckhåll.

Enda gången det egentligen varit problem för nån höna att hitta in har varit då dom flaxat över stängslet och sen inte fattar hur dom ska komma in igen. Då är det perfekt att distrahera med lite 'godis' så man lätt kan plocka upp dem.

::) Ett par av mina är lika dina. Vissa gånger när man försöker hjälpa dem på traven så slutar det med att det blir ett varv runt gården. Genom buskar, rabatter, nällor oftast.  :P

Helen N

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 maj-10 kl 22:35 »
När du har haft dina höns ett tag, så lär de känna igen dig, om de kopplar dig med mat så blir det inga problem att få in dem på kvällen, jag brukar kalla in mina, pinsamt tycker min man, mysigt tycker jag! 

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #11 skrivet: 21 maj-10 kl 23:13 »
Mina flickor & tuppen Herr översten går snällt in själva vid 8 tden. fast hela dagarna kamperar dom i trädgården. igår kom tuppen och hela högen travandes in i köket mitt i em kaffet...tydligen pratade jag om godis...
annars brukar det räcka med att ropa på dem så kommer de i en rasande fart...man brukar ju ha med sig något gott..
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #12 skrivet: 25 maj-10 kl 15:43 »
Men det funkar kanon.

Haha måste se ganska roligt ut xD

hönapöna78

• Småland
« Svar #13 skrivet: 25 maj-10 kl 22:16 »
Jag har iofs börjat med vuxna djur och då lär ju sig kycklingarna av dem, men mina hönor går alltid in självmant innan det börjar skymma. Dom har ju lite att reda med innan de ska lägga sig såsom att välja rätt plats på pinnen och välja ut en snäll granne att sova med så det blir lugnt. Dom har mycket att sköta innan det blir mörkt. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser