Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första försöket!  (läst 5959 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Första försöket!
« Svar #20 skrivet: 22 maj-10 kl 21:43 »
Vad för lampa är det? Kostar? Finns att få tag på?

Jag ringde detta företag: http://www.hape.se/ och beställde den. Dom har den inte bland sina produkter, men det var bara att fråga efter den. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 22 maj-10 kl 21:51 »
betsla: kanske jag kan låna din lampa när jag får till min kläckare och ägg?
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #22 skrivet: 22 maj-10 kl 22:04 »
betsla: kanske jag kan låna din lampa när jag får till min kläckare och ägg?

Självklart! Men det kostar en fika =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 22 maj-10 kl 22:06 »
Självklart! Men det kostar en fika =)

Klart du kan få en fika... även om jag inte lånar den :D
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 26 maj-10 kl 14:40 »
Nu har min (och Betslas) ägg-lys-lampa kommit, och jag kunde naturligtvis inte hålla mig. Så jag testade att lysa dom Isbar-ägg som jag inte sett nåt i med den hemgjorda lys-lampan. Men icke! Ser inte ett JOTA i dom! Jag ser bara luftblåsan och sen kanske tre millimeter nedanför den (alltså ser jag att det börjar nåt blodkärl här och där i vissa), men sen är det helt kolsvart. Nada... Dom är inne på dygn 12 nu.
Det är väl inte mycket annat att göra än att låta dom ligga och hoppas på det bästa, va?
(Var är röntgensynen när man behöver den?!  ;) )

/Sara

betsla

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 26 maj-10 kl 18:48 »
Nu har min (och Betslas) ägg-lys-lampa kommit, och jag kunde naturligtvis inte hålla mig. Så jag testade att lysa dom Isbar-ägg som jag inte sett nåt i med den hemgjorda lys-lampan. Men icke! Ser inte ett JOTA i dom! Jag ser bara luftblåsan och sen kanske tre millimeter nedanför den (alltså ser jag att det börjar nåt blodkärl här och där i vissa), men sen är det helt kolsvart. Nada... Dom är inne på dygn 12 nu.
Det är väl inte mycket annat att göra än att låta dom ligga och hoppas på det bästa, va?
(Var är röntgensynen när man behöver den?!  ;) )

/Sara

Men tyder inte det lite grann på att de i alla fall inte är tomma? Eller kanske inte... äh, vänta och se =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 26 maj-10 kl 19:09 »
Om det är mörkt i äggen så lär det vara något i. Brukar synas ganska tydligt med gröna ägg om det är klarägg.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Attes matte

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 26 maj-10 kl 22:33 »
Om det är mörkt i äggen så lär det vara något i. Brukar synas ganska tydligt med gröna ägg om det är klarägg.

Nja, alltså på vissa (dom flesta) av Isbar-äggen syns det tydligt vad som är inuti. Man kan se blodkärlden och allt (och jag har sett när dom varit tomma), men på några av dom är det verkligen helt kolsvart, och har varit så hela tiden. HELT ogenomskinliga skal. Och det är ju inte att det är en kyckling som fyller upp ägget heller eftersom dom varit så från första gången jag lös på dag 6. Jag önskar att jag kunde fota eller filma för att visa...  :-\

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 31 maj-10 kl 01:25 »
Okej... Nu är det dag 16, och 32 av 42 ägg lever fortfarande. (Detta är ju nervigt värre ju!  :o )
Lös alla nu ikväll och fick plocka bort ytterligare ett Isbar-ägg, men det är ju dom jag har flest av, så det gjorde inget. Nio Lohman/Maran-ägg och resten (23 stycken) är Isbar.
Nu tänkte jag inte lysa dom fler gånger, men däremot så funderar jag på hur jag löser detta med kläckback på bästa sätt. Har förstått att man lägger äggen plant, och den sida dom stannar på ska ligga neråt, men att äggen inte bör ligga halkigt, utan tex en frotté-handduk är ett bra underlag. Har jag uppfattat det korrekt?
Hur hög bör kanten på kläckbacken vara för att inte riskera att några pycklingar lyckas hoppa "överbord"? Räcker 10 cm eller bör den vara högre? Det kommer nämligen att vara ett mellanrum mellan kläckbacken och ena väggen, men däremot kommer det inte att finnas nåt vatten för dom att drunkna i nedanför... ;)

Och sen är jag ju lite nyfiken på hur stort utrymme dom små kommer att behöva med värmelampa dom första två veckorna. Jag tänkte ha kvar dom inne (i hobbyrummet) under den tiden, brukar det kunna gå bra, eller börjar dom lukta päck på en gång? ;)

/Sara

fauve

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 31 maj-10 kl 02:14 »
Jag har mina i köket i kycklingbur a´la stor och de luktar inget. Luktar det "päck" från kycklingarna är något på tok..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 31 maj-10 kl 10:37 »
Jag har mina nykläckta fåglar i pannrummet, de luktar mycket lite de första veckorna, men när de börjar bli 3-5 veckor får man städa ofta om det inte ska lukta... beror på hur många kycklingar man har och hur stor bur man har förstås, men i alla fall.

Tidningspapper är ett bra tips som jag fått här på forumet, det använder jag de första 2 veckorna, byter varje dag i början, och sedan varannan, oftare om de spiller ut en massa vatten... De är känsliga för diarré i början, så att hålla rent och se till att foder och vatten är så rent som möjligt minskar risken för sjukdom. De är ganska bra på att skita ner dock, så lite skräp i maten får de leva med.

Från vecka tre använder jag burspån, då behöver man inte byta så ofta. Men vattnet ska gärna stå lite upphöjt, annars får de spån i vattnet. Så snart de når upp får de vatten i en smart anordning som jag köpte när jag var på hönsbytardag hos brantas, en svart liten kopp som man sticker igenom burgallret på en vanlig kaninbur (som jag har mina kycklingar i från vecka 3 tills de är fullbefjädrade) som en vanlig petflaska passar i, den sätts fast i koppen och i en ring som man sätter i gallret högre upp. Då har djuren 1,5 l vatten, men vattenytan är bara ca 4 kvadratcentimeter. De kan inte drunkna eller bli blöta, det kommer nästan aldrig något spån i vattnet, så vattnet är rent. Och räcker länge.

Att ordna så att djuren kan få fri tillgång på vatten och foder, samtidigt som fodret/vattnet inte kan bli skitigt och djuren inte kan bli blöta/drunkna, det är lösningen på att få uppfödningen lättskött. Jobbar fortfarande på att hitta en lösning för de riktigt små djuren, har inte hittat det som funkar för mig än.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 31 maj-10 kl 12:14 »
Tack för svar!  :D

Nån som kan svara på frågan om kläckbacken...? Hur höga kanterna bör vara?

/Sara

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 31 maj-10 kl 12:32 »
Oj, missade frågan om kanterna. Går det att täppa till springan istället? Om springan inte behövs för ventilation eller dylikt är det bättre att göra så. De hoppar/klättrar på varandra bättre än man tror. 10 cm är nog i minsta laget, men nu kommer jag inte ihåg vilka raser du kläckte, det är ju lite skillnad på raserna.

Egentligen ska man inte öppna kläckaren förrän alla kläckts, efter typ 2-3 dygn, men det är svårt att hålla sig. Men de som har bra resultat skriver att de inte öppnar kläckaren under den perioden. Jag har ibland (alltid  :-[ ) varit för nyfiken, och har därför ibland haft lite dåligt kläckresultat. Poängen med denna utläggning är att den först kläckta kycklingen kan vara tre dygn när man flyttar på dem, och då är de mycket rörliga...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 31 maj-10 kl 19:54 »
Oj, missade frågan om kanterna. Går det att täppa till springan istället? Om springan inte behövs för ventilation eller dylikt är det bättre att göra så. De hoppar/klättrar på varandra bättre än man tror. 10 cm är nog i minsta laget, men nu kommer jag inte ihåg vilka raser du kläckte, det är ju lite skillnad på raserna.

Egentligen ska man inte öppna kläckaren förrän alla kläckts, efter typ 2-3 dygn, men det är svårt att hålla sig. Men de som har bra resultat skriver att de inte öppnar kläckaren under den perioden. Jag har ibland (alltid  :-[ ) varit för nyfiken, och har därför ibland haft lite dåligt kläckresultat. Poängen med denna utläggning är att den först kläckta kycklingen kan vara tre dygn när man flyttar på dem, och då är de mycket rörliga...

Näe, det är det jag inte kan... Hela högra sidan blir öppen eftersom det är där cirkulationsröret går...  :-\
Men 20 centimeter höga kanter då?

/Sara

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 31 maj-10 kl 20:06 »
Bör räcka. Funderar på om man kan ha ett nättak över kläckbacken, typ myggnät borde räcka för att hålla de små liven på plats. Det släpper ju igenom luft, och är av något konstmaterial, så det tål fuktigheten. Dessutom så små maskor att de inte kan fastna i det...

Behöver hitta någon sådan lösning själv, när jag börjar kläcka mer. Då kommer jag att ha flera kläcklådor på höjden, och de kommer att vara mindre än kläckaren, eftersom vändningen skör genom att rundstavar glider på lister. Tål att kluras på, har man inte en modern kläckare får man ha lite speciallösningar...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 31 maj-10 kl 20:11 »
Hmm... där sa du nåt! Jag har ju kvar sånt där nät som man tätar springan vid takfoten med, så att inga djur kan komma in under taket. Sånt är ju väldigt stabilt och bra. Annars borde man kunna göra en liten ram med finmaskigt kycklingnät på oxå, som passar att lägga ovanpå backen.

Ja, jag får klura lite på det... Tack för tipset! :)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 04 jun-10 kl 12:02 »
Wohaa! :-D Tre kycklingar är kläckta! Och oj, va dom piper! Väntar med spänning på resten nu.
Hur länge brukar ni vänta på eftersläntare? Dom har legat i 21 dygn ikväll vid åtta.

/Sara

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #37 skrivet: 04 jun-10 kl 12:23 »
grattis =)

Vad spännande med kycklingar. Hur gick det med äggen från damerna som bor här nu då? Var det liv i några av de äggen? De har börjat lägga ägg här igen nu i alla fall, vi är så glada så.

Mina kycklingar kläcktes på dag 23 så jag skulle i alla fall vänta tills dess. Varför det blev så sent och så få kycklingar hos mig vet jag inte, men kläckaren skötte sitt jobb i alla fall.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Attes matte

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 04 jun-10 kl 13:56 »
Härligt med ägg igen! :)

Det var två stycken som överlevde och kläcktes av dom ägg jag samlat innan dom flyttade till dig. Lite coolt att det funkade. ;)

Nu ska jag bara försöka stålsätta mig med en massa tålamod så jag inte springer och kollar i kläckaren stup i ett. ;)

/Sara

betsla

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 04 jun-10 kl 15:11 »
Härligt med ägg igen! :)

Det var två stycken som överlevde och kläcktes av dom ägg jag samlat innan dom flyttade till dig. Lite coolt att det funkade. ;)

Nu ska jag bara försöka stålsätta mig med en massa tålamod så jag inte springer och kollar i kläckaren stup i ett. ;)

/Sara

Haha, och hur lätt är det att INTE bo vid kläckaren när det är på G? Va roligt att det blir kycklingar!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
OdessaJ825, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser