Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfårnät  (läst 4105 gånger)

Lolli

• Dalarna
Elfårnät
« skrivet: 14 maj-10 kl 20:10 »
Hej sitter och funderar på om jag ska köpa elfårnät till fåren jag ska köpa i sommar (4 stycken tacklamm).

Någon som har erfarenhet av dessa??

Hur starka elaggregat använder ni?

Hur stora hagar behöver jag bygga /antal nät???

ulfg

SV: Elfårnät
« Svar #1 skrivet: 14 maj-10 kl 22:45 »
Líte trist svar måhända, men elfårnät (flexi) har orsakat många olyckor. Framföallt får med horn kan fastna i maskorna, kommer intge loss tillräckligt snabbt och går en plågfull död till mötes. Får utan horn och med smala huvuden löper inte sammar risk. Jag skulle ändå inte tagit risken pavsett fårras utan spänt upp två trådar på 30 och 80 cm höjd ovan mark med fjädrar i hörnen (lgprodukter) och grävt ner 10 m kopparvire som jordning för rejäl jordning och 5000 volt genom trådarna. Går lika snabbt. Aggregat direkt till nätet det bästa för att slippa batteriladdning.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 15 maj-10 kl 00:09 »
Det finns goda skäl till att det i många år har varit förbjudet i Sverige att använda fårnät till elstängsel (fast nu går det rykten om att det där förbudet skulle vara upphävt). Och det är inte bara får som har råkat illa ut utan även människor och vilda djur som har fastnat i spänningsförande nät.

Hur kraftig stängselapparat man behöver har inget att göra med vilken slags stängsel man sätter upp utan det bestäms av totala stängsellängden och av hur bra eller dåligt man tänker sköta om stängslet när det gäller att hålla efter isolationsfel och sånt.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 15 maj-10 kl 00:21 »
 Hos mig har elnäten fungerat bra i många år, även med hornbärande får i hagarna.
MEN det är jätteviktigt att se till att man har ordentlig ström i näten så att inte djuren hänger emot dom. Väl spända nät utan gräs som jordar.  Dom dyrare näten med stela vertikala trådar är det som jag använder, dom är lättare att sätta upp på ett vettigt sätt.
                                                      Mvh
                                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #4 skrivet: 15 maj-10 kl 07:19 »
Jag håller med ulfg. Det hjälper inte med bra strömstyrka om ett djur panikar. då kollar de inte detta först, utan rusar blint in i nätet. Hade själv flera finullslamm som dog så. trots att de är hornlösa och har smala huvuden.
Även hundar o katter har dött i näten.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 15 maj-10 kl 08:02 »
 Man kan inte bara stänga in djur som inte är vana vid näten eller el överhuvudtaget och sedan gå därifrån. Men så är det ju med all stängsling med el.
Jag stannar vid hagen och är beredd att bryta strömmen OM något lamm skulle få för sig att springa framåt istället för bakåt när det får sin första stöt. Mina lamm går på eltråd de från allra första början och vet därför att man går bakåt när man får en stöt.
 Om katter lyckas fastna i nätet har man antagligen haft dom sladdriga näten och låtit dom hänga lite vikta mot marken ??? Jag tycker rutorna i de "stela" näten från både Granngården och Bole är alldeles för stora för att en katt ska kunna fastna om nätet sitter som det ska... Om näten är väl spända och har ordentlig ström är dom ett bra skydd för lösspringande hundar, dom är ju tom de stängsel som används som akutstängsel efter rovdjursangrepp om jag fattat rätt?
                                                                 Mvh
                                                             Charlotte

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mobben

« Svar #6 skrivet: 15 maj-10 kl 08:23 »
Jag har använt elnät till tillfäliga beten och har aldrig haft problem så länge man har ström på och att nätet är spänt

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 15 maj-10 kl 08:32 »
Om näten är väl spända och har ordentlig ström är dom ett bra skydd för lösspringande hundar,
Vill bara kommentera att en stor hund i god kondition lätt hoppar 1,20 till 1,40 åtminstone, så skydd mot stora hundar, eller för den delen varg, som borde kunna hoppa lika högt, är det inte.

Å andra sidan ska hundägare ha koll på sina hundar så att de inte jagar får eller andra djur för den delen. Har själv en hund som är en stjärna på att hoppa, och vid några tillfällen har han hoppat in till får, när jag inte haft koll på att fåren släppts ut på det betet och därför inte haft hunden under kommando  :-[. Han är blandras med mest bc så får har en ordentlig dragningskraft på honom. Dock kom han givetvis på inkallning, och han jagar inte, han har ingen dödainstinkt, men han vill gärna fösa fåren mot mig. Vilket han givetvis inte får, han är inte en tränad vallhund.

Ville bara skriva så att inte någon invaggas i falsk trygghet angående nätens förmåga att hålla hundar ute, om man har hundar i närheten med ägare som inte har koll på dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 15 maj-10 kl 08:46 »
Vill bara kommentera att en stor hund i god kondition lätt hoppar 1,20 till 1,40 åtminstone, så skydd mot stora hundar, eller för den delen varg, som borde kunna hoppa lika högt, är det inte.

Å andra sidan ska hundägare ha koll på sina hundar så att de inte jagar får eller andra djur för den delen. Har själv en hund som är en stjärna på att hoppa, och vid några tillfällen har han hoppat in till får, när jag inte haft koll på att fåren släppts ut på det betet och därför inte haft hunden under kommando  :-[. Han är blandras med mest bc så får har en ordentlig dragningskraft på honom. Dock kom han givetvis på inkallning, och han jagar inte, han har ingen dödainstinkt, men han vill gärna fösa fåren mot mig. Vilket han givetvis inte får, han är inte en tränad vallhund.

Ville bara skriva så att inte någon invaggas i falsk trygghet angående nätens förmåga att hålla hundar ute, om man har hundar i närheten med ägare som inte har koll på dem.
Är det elnät din hund hoppat över?
Mina hundar kan också hoppa högt, men dom hoppar inte över elstängsel...
Om det skulle vara vanligt att hundar/vargar hoppar så högt över elstängsel så är även rovdjursstängsel en falsk trygghet, eftersom rekommenderad höjd är 90 cm...
 Jag tycker att det vanliga beteendet på lösa hundar är att dom nosar på ett hinder och sedan får sig en kyss av elen och vänder... Utom en av våra stövare som lärde sig att om man sprang fort under eltråden så fanns möjligheten att slippa en stöt ;) Han brydde sig dock inte om djuren i våra hagar utan ville vidare ner till skogen och jaga...
                                     Mvh
                               Charlotte

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 15 maj-10 kl 09:13 »
Jag har ingen egen erfarenhet av elnät. Jag har aldrig velat skaffa det eftersom jag har flera bekanta, som förlorat djur i elnät. Det är möjligt att de inte varit tillräckligt bra spända eller varit från "fel"producent men ändå. Jag har ingen bekant som förlorat djur p g a att de trasslat in sig i vanligt fårnät utan el eller vanligt elstängsel. Det sistnämnda kanske också är möjligt men jag har inte hört om det.
Åsenfår, hundar och katter

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 15 maj-10 kl 09:24 »
Är det elnät din hund hoppat över?
Mina hundar kan också hoppa högt, men dom hoppar inte över elstängsel...
Om det skulle vara vanligt att hundar/vargar hoppar så högt över elstängsel så är även rovdjursstängsel en falsk trygghet, eftersom rekommenderad höjd är 90 cm...
 Jag tycker att det vanliga beteendet på lösa hundar är att dom nosar på ett hinder och sedan får sig en kyss av elen och vänder... Utom en av våra stövare som lärde sig att om man sprang fort under eltråden så fanns möjligheten att slippa en stöt ;) Han brydde sig dock inte om djuren i våra hagar utan ville vidare ner till skogen och jaga...
                                     Mvh
                               Charlotte
Mina hundar forcerar alla stängsel om de inte får direktiv att det är förbjudet, det enda som hjälper är nätstängsel, utan el (ska ev ha eltråd på utsidan för att skydda mot räv, har fåglar på tomten), mitt är 180 cm högt. Mina hundar gräver inte, som tur är, så jag har bara fäst med märlor, typ tältpinnar, mot marken på ställen där marken är ojämn eller där det finns extra risk för att de ska vilja ta sig igenom.

De vet vad eltrådar är, och dem undviker man genom att åla under eller hoppa över. Vanligt nät lägre än 120 cm hoppar den stora hunden över utan att ens ta sats. Elnät har vi bara träffat på en gång, det gick också lätt att hoppa över. Han hoppar även över taggtrådsstängsel ibland, till mattes förskräckelse, tänk om han missbedömer höjden  :-X ... Vallinstinkten är så hög hos båda hundarna att de försökte igen efter första gången de rörde vid eltråd. Den lilla hunden har t o m gått genom en vattenpöl och stött i eltråden, hon fick en rejäl stöt då hon ju var extra jordad... Hon gick aldrig mer på just det stället, och var extra försiktig under någon vecka. Nu märks det ingen skillnad längre, det är mer än två år sedan nu.

Jag är övertygad om att en varg lätt hoppar 90 cm, och om de är tillräckligt hungriga försöker de nog en gång till även om de fått en kyss av ett elstängsel... Både hundar och vargar är smartare än man tror, vill de tillräckligt mycket så hittar de en lösning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 maj-10 kl 09:43 »
Jag har använt elnät till mina får när jag betar vallar tillfälligt och det har fungerat bra i många år. Mina lamm får chansen att vänja sig vid elstängsel i rastgården när de först kommer ut på våren. Då brukar jag sätta upp vita trådar som syns tydligt och köra ganska stark el i till att börja med. De går alltid på och får då rejäla smällar. Det brukar sitta i bra hela livet sen. Och det är mycket sällan som jag har rymmare. Vid första mötet med elen är jag alltid med ifall någon skulle reagera bakvänt, så jag kan bryta strömmen. Sedan när de är själv i rastgården så kör jag elen på lite svagare ström o då är det nästan aldrig någon som är på tråden.
Men visst kan djur i sken trassla insig i både nät o tråd det vet jag också. Det har hänt här när vår hund smet in till några slaktbaggar o började tjuvvalla dem de rusade rakt genom ett stålnät jag trodde minst sagt att de hade brutit nacken av sig men det slutade väl som tur var. Lite svårt att få in dem i hagen var det dock.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 maj-10 kl 09:51 »
Jag använder alltid elnät på min a nyfödda lamm. Har aldrig haft något problem! Däremot så är elnät jobbigt när marken är kuperat. Nätet ska vara sträckt och gå ner i hålor samtidigt.  Hade däremot en obegåvad katt som fastande i nätet. :'(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 15 maj-10 kl 10:14 »
Mina hundar forcerar alla stängsel om de inte får direktiv att det är förbjudet
OT :-[ Men eftersom jag vet att du och jag tränar hundar på liknande sätt så får du väl göra som jag gjorde med min BC när han kom på hur kul det var att hoppa Upp på saker och få beröm av matte... Alltså hoppade han upp på ALLT för att pröva sig fram vad som gav utdelning...
Men bilar, rundbalar som skulle vara hela och andra känsliga saker var inte så populärt ;)
Men när kommandot för Hopp Upp satt som det skulle så lät han bli förbjudna objekt. Nu ber han om kommando för att få hoppa upp på saker istället för att göra det på eget bevåg.
 Mina har aldrig fått hoppa över några stängsel just pga skaderisk (och för att undvika tjuvvallning hos BCn), men eftersom dina gör det redan så får du prova att träna på ofarliga stängsel och berömma hopp över dom, det kan kanske fungera?
 Tillbaka till ämnet: Får är ganska självmordsbenägna och kan fastna i ALLT om dom vill...
En av fördelarna med elnäten är att dom är så lätta att ta ner och dyra att köpa så man tar ner dom på hösten när man använt dom klart... När jag Vår-kollar min stora naturbeteshage av vanligt fårnät sitter det alltid mängder av älghår överst på näten och jag antar att en del av älgarna gör illa sig när dom hoppar (risken finns väl i alla fall) men än så länge har jag inte hittat nåt älgskelett hängande i nätet...
                                                     Mvh
                                                Charlotte
« Senast ändrad: 15 maj-10 kl 10:23 av Charlotte »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 15 maj-10 kl 10:29 »
Grannen har hittat rådjur som fastnat i såväl viltstängsel som fårnät (han har inget elnät, som tur är med tanke på hur mycket vilt som för sig genom betesmarkerna. När de fastnar kämpar de ofta så mycket för att ta sig loss att de bryter benen eller drar lederna ur led, avlivning är enda alternativet om de inte redan är döda när de hittas. Jag tycker att det är viktigt att man markerar stängsel med tex plastband i tydliga färger. Inte så snyggt, men djuren kan lättare bedöma om de kan hoppa eller inte, och om de väljer att hoppa så bedömer de oftare höjden rätt.

OT, givetvis har jag lärt hunden att både krypa under, hoppa över och hoppa upp på saker. Det är därför jag vet hur bra han är på att forcera saker, där det är lämpligt brukar jag ge honom kommando att göra just det, och därför är det numera sällan att han tar sig iväg där han inte får. Men springer det upp en kanin eller hare två meter på fel sida om ett staket, då tar han sig dit... Sedan vänder han när jag kallar på honom, hittills har han aldrig tagit något vilt, och han är över 7 nu... Men eftersom han är så snabb är det jättekul att springa med någon som är lika snabb, inga andra hundar vi träffat är i närheten av lika snabba... Jag är övertygad om att han betraktar kaniner såväl som andra djur som konstiga hundar som inte riktigt förstår lekreglerna  :-[.

lj

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 15 maj-10 kl 10:46 »
Vi har ca 60 tackor och har alltid stängt på billigaste sätt. 2 eller 3 järntrådar och bra isolatorer och naturligtvis ett starkt nätaggregat.

Förra året köpte vi elnät pga av betesbrist och lite av att vi tröttnade på att klippa stora gräsmattan.
Fungerar verkligen bra och är enkelt att sätta upp.

Observera att det finns olika elnät. En del modeller ska man inte ha till smålamm. Vi hägnade  avvanda lamm med billigaste modellen.

Tror att trådarna kan brinna av om man har ett för starkt aggregat men det kan nog Torbjörn mer om.

samaka

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 15 maj-10 kl 14:16 »
Nu har du ju fått en hel del svar redan, men tänkte bara säga att jag i princip alltid stänger med elnät och den enda gången jag haft någon som fastnat var när ett 6mån lamm som aldrig gått på el stack ut huvudet. Sedan dess vänjer jag dem alltid i början av säsognen
med en ytterst liten hage och rejält med ström. Mina vuxna individer forcerar aldrig ett elnät med ström, har de tagit sig ut kan man vara säker på att strömmen slutat fungera ex p g a att batteriet tagit slut. De kollar av om det är ström eller inte.

Det vilt som har rört sig genom våra betesmarker har rivit ned nätet, har svårt att tro att någon fastningsrisk på storvilt föreligger. Skillnaden med permanenta stängsel och elnät är ju den att ett permanent stängsel ofta är ordentligt fastsatt till skillnad från elnäten som ju bara sticks ned i marken med handkraft (tänkte på inlägget med grannen som hade rådjur som fastnat i vanliga nät).

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 15 maj-10 kl 14:23 »

Hur gör ni med hagar under vintern?? Då funkar väl inte elfårnäten??
Det beror på hur mycket snö du har hos dig?
 Jag har vanliga eltrådar i vinterrasthagarna och strömmen fungerar inte, ibland är det högre snödrivor än vad stängslet är på sina ställen. Men är man bara noga med att inte spilla foder utanför hagen och se till att fåren har mat så har det fungerat bra hittills. Så fort jag kan slår jag på strömmen igen på de översta trådarna och det är viktigt att hagen är fixad med rejäl ström när det börjar tina fram gräs.
 Mina får har inget som frestar utanför hagen och dom undviker helst att pulsa i snö men om man tex behöver ha fodret utanför hagen eller har annat dom vill gå till kanske fårnät eller viltstängsel (beroende på snödjup) är bättre?
                                                 Mvh
                                          Charlotte

Jonte P

« Svar #18 skrivet: 15 maj-10 kl 14:44 »
Har haft ett par elnät liggande i flera år utan att vi i princip använt dem mer än till gässlingar förra året (små maskor på det ena) men i våras är jag glad att vi hade dem för vi förlorade ett lamm per natt två nätter i rad till en hungrig räv. Efter att vi fick upp elnäten fick lammen vara ifred. Jag körde elnäten på eget aggregat för maximal spänning. Inga problem med lamm eller får som fastnade.

Personligen skulle jag inte använda elnät till får annars. Lite jobbiga att få spända om inte marken är helt jämn plus att det väldigt snabbt växer upp gräs i dem som sänker spänningen. Två eltrådar är enklare och går snabbare är min erfarenhet.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Nickan

• -
« Svar #19 skrivet: 15 maj-10 kl 23:29 »
vi har 3 trådar och ingen går igenom. Går lammen på en gång så aktar dem sej, Sen tror jag att de känner om det är el på iaf var ja märkt =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser