Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vila efter transport  (läst 1322 gånger)

Wolphedog

• Värmland
Vila efter transport
« skrivet: 14 maj-10 kl 10:40 »
Jag har alltid velat ha gäss, men idén har mött motstånd från sambon. Tills igår! Vi var på ägg och hönsbytarmarknad och jag köpte tre ägg från Amerikansk gul gås. Jag vet att det kan vara knepigt att kläcka fram dem, men jag har läst på ordentligt och ska göra ett försök. Jag undrar bara hur länge de måste vila innan jag kan lägga in dem i kläckaren? Är det samma som för hönsägg, eller skiljer det sig? Jag har låtit dem stå, med spetsiga sidan neråt, i rumstemperatur sedan vi kom hem igår. 

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vila efter transport
« Svar #1 skrivet: 14 maj-10 kl 11:28 »
låt dem vila ett dygn...
Fjäderfän och kaniner

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 17 maj-10 kl 13:55 »
Gåsägg ska vila i 2 dygn minst.

Wolphedog

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-10 kl 20:54 »
Jag har redan lagt in dem i kläckaren, så nu är det bara att hålla tummarna och vänta.........och lufta, och fukta.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 19 maj-10 kl 14:03 »
Du behöver inte lufta dem, det räcker att du tar ut o doppar dem i ljummet vatten 2-3 ggr om dan. Det är bättre att doppa dem i vatten än att spruta då sprutan höjer luftfuktigheten och det man vill ha är att äggen ska bli blöta att den kemiska reaktionen mellan vatten och skal ska komma till.

Enligt han som bygger Ruvmax-kläckaren skall man endast lufta fasanägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare
eriksjos, Nataks, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser