Ojj... Snacka om tolkning... Med "mark arbeten" tänkte jag mig markberedning... Alltså plöjning och harvning och sånt! Det skulle jag verkligen vilja lära mig!
Att arbeta hästen från marken har jag däremot större erfarenhet av! Jobbat myyyycket med tömkörning med min pålle. Då mestadels i form av "dressyrarbete" på töm.. Dressyrarbete sätter jag inom citationstecken eftersom jag anser att det som kallas dressyr idag har, eller är på god väg att braka rätt åt helskotta! Det jag jobbat med är mer samlande arbete, alltså styrketräning! Mycket man kan göra på töm för att stärka hästen!
Sen så... finns det ett annat ord som verkar behöva ett antal citationstecken... Horsemanship. Folk verkar lägga vitt skilda meningar i det begreppet... Så... vad jag har pysslat med med min pålle har varit mycket umgås, ledarskapsövningar. Dvs, jobba med uppmärksamhet! Hästen ska vara uppmärksam på människan, men för att komma dit krävs att människan är uppmärksam på hästen! Tja... kan skriva aldeles för långt om det, men... mycket kul kan man ha, och... det stärker verkligen samspelet mellan häst och människa!