Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mark arbeten med häst:)  (läst 2052 gånger)

Sosso-98

• Närke
mark arbeten med häst:)
« skrivet: 13 maj-10 kl 20:35 »
hej hej. är det någon här som håller på med mark arbeten med häst? jag ska börja attt göra det i sommar när min häst kommer men hur ska jag börja? ??? kan inte så mycket om just sånt där :-\ mvh sofia
PS: en glad undrare :-[
Djurintresserad tjej född-98 :)

Amamfa

• Västergötland
SV: mark arbeten med häst:)
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 21:44 »
Du har inte tänkt testa Working Equtation? :) Ska åka på kurs om sådant, och sedan har jag nog med inspiration för att börja träna med min ardennertjej :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 22:01 »
Det bästa är väl om du kan ta hjälp av någon annan som kan lära er grunderna. Det finns mycket roligt att göra till fots med hästen, allt från tömkörning till löshoppning, skrämselträning m.m.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 22:55 »
hej hej. är det någon här som håller på med mark arbeten med häst? jag ska börja attt göra det i sommar när min häst kommer men hur ska jag börja? ??? kan inte så mycket om just sånt där :-\ mvh sofia
PS: en glad undrare :-[

Med en ny häst kan man ju börja från grunden. Vid hand, går den där den ska? Vill du ha den bakom dig? stannar den när du stannar. följer den dig uppmärksamt utan att du måste "slita" i grimskaftet.
Sen kan man som Sar skriver jobba mycket med töm och långa tyglar. Där kan det vara bra att söka hjälp om man inte kan sen innan.
Finns hur mycket som helst. Alltod praktiskt att kunna ha hästen lös utan att den går någonstanns, så kan man göra iordning hästen utanför hage osv utan att behöva krångla med uppbindning.
osv.

hoppas du fick några tips i alla fall :D

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 18:56 »
Ojj... Snacka om tolkning... Med "mark arbeten" tänkte jag mig markberedning... Alltså plöjning och harvning och sånt! Det skulle jag verkligen vilja lära mig!

Att arbeta hästen från marken har jag däremot större erfarenhet av! Jobbat myyyycket med tömkörning med min pålle. Då mestadels i form av "dressyrarbete" på töm.. Dressyrarbete sätter jag inom citationstecken eftersom jag anser att det som kallas dressyr idag har, eller är på god väg att braka rätt åt helskotta! Det jag jobbat med är mer samlande arbete, alltså styrketräning! Mycket man kan göra på töm för att stärka hästen!

Sen så... finns det ett annat ord som verkar behöva ett antal citationstecken... Horsemanship. Folk verkar lägga vitt skilda meningar i det begreppet... Så... vad jag har pysslat med med min pålle har varit mycket umgås, ledarskapsövningar. Dvs, jobba med uppmärksamhet! Hästen ska vara uppmärksam på människan, men för att komma dit krävs att människan är uppmärksam på hästen! Tja... kan skriva aldeles för långt om det, men... mycket kul kan man ha, och... det stärker verkligen samspelet mellan häst och människa!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Amamfa

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 maj-10 kl 11:13 »
Trickträning! :D

Pelargon

• Närke
« Svar #6 skrivet: 15 maj-10 kl 12:32 »
Vet inte vad det är för häst du skall ha. Men finns det inte någon kurs där du bor som du kan anmäla dig till. Här brukar nordsvenska föreningen eller ardennerföreningen ha sådana kurser som man kan gå och lära sig på. Eller om du har någon granne som kan det där, så du kan få vara med och lära dig.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Sosso-98

• Närke
« Svar #7 skrivet: 17 maj-10 kl 18:28 »
Hej hej. Tack vad många svar jag har fått av er :P  jag ska börja med töm körning som sar sa :P jag ska börja med det här att stannar jag så stannar jagge (*hästen*) :D mvh sofia :-[

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 10:20 »
Du kan ju alltid läsa Hemflings böcker , massa markarbete där .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pelargon

• Närke
« Svar #9 skrivet: 18 maj-10 kl 19:21 »
Oj då.Det blev visst en missuppfattning. Jag trodde det var arbete med häst som menades. Men det finns kurser för nybörjare av häst med.  :-\
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Sosso-98

• Närke
« Svar #10 skrivet: 25 maj-10 kl 21:07 »
tack för alla svar jag har fått av er :D

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 maj-10 kl 22:18 »
Bara en liten ordförklaring  :) - och det i all välmening. Om man säger markarbete i hästkretsar så är det ridövningar som gäller - man arbetar hästen inför hoppning dvs utför ridövningar som övar upp vändbarhet och tempoväxlingar mm. Så man sitter alltså PÅ hästen.
Det jag tror du menar kallas att arbeta hästen vid hand.

Krångligt med dessa namn men precis som med alla hobbies så finns det fackutryck.
//Luff

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-10 kl 22:37 »
Rättamig om jag har fel Luff..... men beror inte det på i vilka hästkretsar man vistas....... om man hänger med folk som håller på med NH och sånt... så tror jag bestämt att de pratar om markarbete och menar då detsamma som att arbeta hästen visd hand....

..... men det är ju lite kul ändå.... för om man hänger med folk som brukar använda hästen i jordbruket... så betyder ju markarbeten med häst en tredje sak.... precis som någon tidigare var inne på :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 31 maj-10 kl 18:04 »
Bara en liten ordförklaring  :) - och det i all välmening. Om man säger markarbete i hästkretsar så är det ridövningar som gäller - man arbetar hästen inför hoppning dvs utför ridövningar som övar upp vändbarhet och tempoväxlingar mm. Så man sitter alltså PÅ hästen.
Det jag tror du menar kallas att arbeta hästen vid hand.

Krångligt med dessa namn men precis som med alla hobbies så finns det fackutryck.

Säger som jennyt att det beror på vilka kretsar man vistas inom
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Luff

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 jun-10 kl 20:48 »
Ja, det är en djungel. Jag tycker dock att det är lättast att hålla sig till de gamla militära termerna.
//Luff

Ptr

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 jun-10 kl 00:44 »
Det blir väldigt dåligt harvat om man håller sig till att göra det som de militära termerna säger!

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Luff

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 17 jun-10 kl 21:59 »
Jaså - så markarbete har med jordbruk att göra?

Facktermer är bra att lära sig så man förstår varandra - det är ju klassiskt med missförstånd i den här tråden.

//Luff - som har erfarenhet av både häst o lantbruk, ridning och brukskörning, markarbete och häst vid hand, tömkörning och longering, markbearbetning och markberedning, horsemanship och hästfolk...
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
Dmslr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser