Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av torkade örter.  (läst 4015 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Förvaring av torkade örter.
« skrivet: 13 maj-10 kl 15:43 »
Denna säsong har jag verkligen satsat på att plocka mer "vilda" växter och märker snabbt att de glasburkar som jag sparat för att ha torkade växter i håller på att tryta.

Nu lyder frågan: Finns det något annat sätt att förvara torkade örter? Skulle verkligen behöva mer och större behållare.

Tack på förhand, Micke.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mamsingen

• Småland
SV: Förvaring av torkade örter.
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 15:56 »
Papperspåsar funkar fint åxå!
Och man kan göra påsar av lakan som är lite slitna t ex, bara genom att klippa en fyrkant och lägga örter i mitten, vika ihop o knyta med ett band:) eller örngott som man inte använder:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

skum

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 14 maj-10 kl 13:41 »
Hej,
jag förvarar örter i större rentvättade mjölkförpackningar. De går att sluta tät upptill med en klämma.
Skum

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 maj-10 kl 13:51 »
Tigg stora spannar med lock som det tex varit lingonsylt i från skolbespisningar och restauranger. Om örterna bara är ordentligt torra så är det ett utmärkt sätt att förvara större mängder. Då tar man upp det man behöver för ca 1 vecka, och lägger i glasburkar, så att man inte öppnar plastspannarna för ofta. Sådana spannar finns också att köpa nya och utan tryck, men då är de ganska dyra. Dessutom är återanvändning bra för miljön  ;).

Det är viktigt att temperaturen inte växlar för mycket där man förvarar förpackningar med örter, annars kan det bildas kondens. Därför är det bra om de stora förpackningarna står där det är en konstant och gärna ganska låg temperatur, tex en matkällare, och att man hämtar därifrån utan att flytta på förpackningarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 14:36 »
Tack. Om man har dem i tyger vilket jag har hemma. Gör det inget att det kommer in luft? Har gammla plast hinkar som det varit creme fresh i, de ska jag använda.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 14 maj-10 kl 14:43 »
Burken måste inte vara helt lufttät, om man förvarar på ett ställe med låg luftfuktighet och konstant temperatur. Annars är ett tips, som jag även använder till skruvlocksburkar, att ta lite plastfolie runt kanten innan locket sätts på, då tätas ev springer oftast effektivt. Om man använt plastfolien till förvaring av torra saker kan den återanvändas till andra burkar sedan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Janne H

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-11 kl 07:42 »
Det brukar gå bra att förvara örter luftigt. Tätt slutande förpackningar går oftast bra också men då måste örten vara absolut torr. Om man förvarar örterna i ett utrymme som luften blir fuktig i, så kan problem uppkomma om förpackningen är nästan tät, och att fukt kommer in som sedan stannar kvar onödigt länge, jämfört med om förpackningen hade varit luftigare.
Viss örter som man plockar själv kan se torra u, men ha fukt på djupet, t ex enbär och rölleka. Då är det extra viktigt att ha dem luftigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1145 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, beekeepern, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser