Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böld på kinden  (läst 4707 gånger)

Norna

• Blekinge
Böld på kinden
« skrivet: 13 maj-10 kl 13:38 »
Nu börjar problemen hopa sig efter två helt bekymmer fria år  :-\ När jag kom ut idag så var en av tackorna lite slöare än dom andra. Husse tyckte att örat hängde men det kunde ju inte jag se.... Tackan har också en böld på kinden (ca 1 cm) ganska fast liksom. Vad kan det bero på tror ni?!!! Nu är vi ju helt nojjiga förstår ni, efter vår tacka som dog  :o  :o
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Böld på kinden
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 13:48 »
Att ett öra hänger kan vara tecken på Listerios.
Knöl på kinden kan vara Aktinos.

Har hon något mer symptom?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Norna

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 14:03 »
Att ett öra hänger kan vara tecken på Listerios.
Knöl på kinden kan vara Aktinos.

Har hon något mer symptom?

Fick tag på jourhavande vet nu! Hon sa att knölen på kinden inte har något med symptomen att göra utan beror oftast på att de stuckit sig på insidan av kinden  ???  ??? Kan inte se att hon har något annat symptom förutom att hon isolerade sig från flocken igår. Hur f-n kan de få listerios utan ensilage eller om det är acidos ca 1 månad efter lammning med kraftfoder?!!!  :'(  Ska hämta Penovet och ge henne....

Norna

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 14:10 »
Tack, Rosa, förresten för att du svarar så tålmodigt på mina frågor på forumet  :-*

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 13 maj-10 kl 15:05 »
Listeriosbakterien kan leva i marken också, och om djuren dricker regnvatten på marken så får dom i sig dem.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vildrosen.

« Svar #5 skrivet: 13 maj-10 kl 16:45 »
Vi hade en tacka som fick en böld på kinden (vid käkbenet). Vi ringde vet. som sa att det troligen var en trästicka från foderbordet som blivit infekterat. Bara att avvakta och se så länge hon inte blev för dålig och hängig. Den gick tillbaka efter ett tag men hon tappade päls precis där. Nu är hon som vnligt igen.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #6 skrivet: 13 maj-10 kl 22:26 »
Jag har också haft en tacka  med en knöl på kinden. Mejlade bild till vetrinären som svarade att det kunde vara actinos men mest troligt var en infekterad tandhals eller en infektion efter en spark eller liknande. Det tog säkert 4-7 dagar innan den  började gå tillbaka och efter 14 dagar så var den borta. Jag hade is i magen och lät det ta tid eftersom hon var pigg och åt bra. Hon verkade inte ha ont heller när jag klämde på den. Var mest irriterad på att jag skulle kolla henne i munnen ;D

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 13 maj-10 kl 22:45 »
Jag har en tacka som har haft en böld/bula/svullnad på kinden i över 3 år, och henne går det ingen nöd på  ;):

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=14864.msg88367#msg88367

Veterinär har tittat på den, men inte kommit fram till något speciellt, och hon har ju inte ont av den heller.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 14 maj-10 kl 10:05 »
Varje gång jag läser en gammal tråd, som Henning svarat på så känner jag hur jag saknar honom. Som tur är så är det många på detta forum, som är kunniga och duktiga och som svarar och tipsar på ett jättebra sätt men Henning var i särklass.....
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser