Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullrock/linrock  (läst 4325 gånger)

Linnea Christina

• Uppland
Ullrock/linrock
« skrivet: 12 maj-10 kl 22:00 »
Jag har baxat ner min mormors farmors gamla spinnrockfrån vinden, tvättat av alla lager av damm och muslort och till och med fått den lagad av en skicklig svarvare. Med stor möda lyckades jag förstå hur den fungerade och få den att rulla upp lite bomullssnöre på spolen när jag trampade. Så jag fäste lite ull i snöret och började spinna. Men det enda som hände var att min ull snurrades och snurrades tills den var alldeles korvig, och inte rullades den upp på spolen, inte. En bekant, som har spunnit på spinnrock förut får det inte heller att fungera.

Så nu undrar jag om det kanske är en linrock jag har? Har hört att krokarna är mindre och sitter tätare på en sådan. Nu har jag inget att jämföra med, men jag tycker att de är ganska små och sitter ganska så tätt. Om det är en linrock, går det inte alls att spinna ull på den? Vore synd, då jag har så mycket ull som jag vill göra garn av... Vad kan annars vara fel? Finns det något vanligt nybörjarfel som jag kan ha råkat ut för?
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

renee d

SV: Ullrock/linrock
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 22:24 »
If you speak English you can get a lot of info. from the antique spinning wheel group onwww.ravelry.com

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #2 skrivet: 13 maj-10 kl 14:28 »
Det går att spinna ull också på en spinnrock avsedd för lin även om garnet får mer snodd snabbare på grund av utväxlingen. Att din spinnrock inte drar på garnet på spolen kan ha flera orsaker bl a att du håller för hårt i ullen eller att drivsnöret är för dåligt spänt.

En spinnrock där spolen inte rullar lätt på spinnvingens ten kan innebära att garnet inte dras på. Kan avhjälpas med lite fast fett t ex fårtalg, försvarets hudsalva eller liknande.

Jag förmodar att din spinnrock har dubbelt drivsnöre dvs ett snöre som går två varv runt stora hjulet och ett varv vardera runt spolen strissa och spinnvingens trissa. Spänningen av drivsnöret justerar du med den stora skruven som sitter i kortändan (mitt emot stora hjulet).
Det vanligaste problemet brukar trots allt vara att man håller för hårt i ullen och trampar för fort.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-10 kl 14:45 »
Tack för tipsen! Jag justerade (det dubbla) snörets spänning efter en instruktionsfilm, där de menade att man skulle kunna dra tillbaka garnet utan alltför stor svårighet. Men jag får väl prova att spänna det annorlunda och se vad som händer!

Hittade på dengamlaskolan.se att "Vingens drivtrissa skall vara V-formad är den så sliten att den har rundad botten kommer drivremmen att slira lika mycket som på spolen och rocken kommer inte att dra åt sig tråden du spinner." Kan det ha med det att göra, eller skulle den i så fall inte ha dragit åt sig bomullstråden heller? Har inte spinnrocken här just nu, så jag kan inte kolla om den är V-formad...

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 19:13 »
Eftersom du fick bomullssnöret att dra på verkar skåran på din spinntrissa vara helt OK.
Det talar också för att du håller en aning för hårt i ullen. Det är bara att träna på och justera liiiiite varje gång du ändrar spänningen.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Ramaria

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-10 kl 18:48 »
Hej!
Det kan vara så att skåran på rullen är för glatt. Ta lite sandpapper och rugga upp den.
Om du har snickarhjälp så kanske han kan flytta krokarna på vingen. Mina krokar satt på olika sidor och när jag skulle tvinna garnet tyckte jag att det fungerade dåligt.
Snickaren flyttade om krokarna och spacklade,och så slipade han upp krokarna ordentligt,spinnrocken fungerar toppen nu!

Jag har aldrig hört att det finns olika spinnrockar för lin och ull!
Var bor du i Sverige? Om du bor nära mig så skulle jag kunna hjälpa dig.
Jag bor utanför Mariestad.
Har du flera spolar till spinnrocken? Det behöver du när du ska tvinna garnet och göra det två-trådigt. Jag har samlat på mig massor med spolar genom åren,problemet är bara att varje spinnrock är unik så det finns ingen standard när det gäller spolar!

Hör gärna utav dig hur det fungerar!
Mvh Elisabeth

renee d

« Svar #6 skrivet: 18 maj-10 kl 20:27 »
Det er trissen som er forskel om man spinner ull eller lin. Lin spinnes hårdt- köres ind långsomt. en liten trisse. Uld muste köre schnell. en större trisse i forhold til bobinnen.
flax needs to be spun tighter therefor the whorl is only slightly larger then the bobbin to give it a lower ratio. In that way the fibre is twisted more before it is pulled onto the bobbin. Wool needs less twist so one uses a larger whorl which gives a higher ratio- pulling the fibre in more quickly. utvekling her er bra till ull.

renee d

« Svar #7 skrivet: 18 maj-10 kl 20:29 »
Har tittat igen på bild. Noterer at spölen er inte original . Jag har brukt liten plastik/metal wire fordo spölen er för kort

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 18 jun-10 kl 21:42 »
Tack för fler tips och info!

Ramaria, tyvärr bor jag lite norr om Stockholm – känns lite eväl långt att frakta en spinnrock – tack så mycket ändå för erbjudandet om hjälp!

Nu var det ett tag sedan jag sysslade med spinnrocken, men jag har för mig att det fanns fler än en spole.  Annars får jag väl försöka hitta någon som passar eller i värsta fall be den vänlige svarvaren om ytterligare en tjänst...

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 24 jun-10 kl 15:15 »
Jag fortsätter i denna tråd istället för att göra en ny.

Har letat rätt på en gammal spinrock, men har lite problem att tråden runt hjulet hoppar av. Är den för läst spänd eller är problemet nåt annat?

Mielikki

• -
« Svar #10 skrivet: 16 sep-10 kl 10:06 »
Jag fortsätter i denna tråd istället för att göra en ny.

Har letat rätt på en gammal spinrock, men har lite problem att tråden runt hjulet hoppar av. Är den för läst spänd eller är problemet nåt annat?

Är hjulet väldigt skevt? Är den del som håller håller rullen på plats rak? Den del som trådens spänning justeras med skall vara i en rät vinkel mot hjulet. (Om jag nu lyckas göra mig förstådd är det bra, då jag inte vet vad delarna heter)
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser