Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på kombinationshöns  (läst 5388 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Tips på kombinationshöns
« skrivet: 12 maj-10 kl 19:54 »
Hej! Vi har haft höns i 3 veckor nu och är helt nybörjare. Önskar därför tips och ideer. Vi har idag Sabelpoot/Mille fleur som vi gillar mycket, både för att de är vackra och trevliga. Men det är inte mycket med mat på dem, inte heller mycket till ägg... Vi är nu på jakt efter höns som gärna är vackra (gärna benfjädrade), nyfikna, sociala, lugna, goda att äta och som ger lite större goda ägg.. Det var många önskemål!

Vi har även fått tag på 2 hönor av en korsning mellan sussex och Sabelpoot, de är väldigt vackra och ger lite större ägg och känns som en ganska lagom storlek för oss..

Kom gärna med ideer och motivera gärna.

Tack på förhand!

pita

• -
SV: Tips på kombinationshöns
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 20:14 »
Hej!
Brahma, finns inget annat ;) nää, men det är en väldigt trevlig ras. Stor, vacker att titta på och det är en köttras. Äggen är kanske inte dom största. Jag har brahma och dom är lugna (inte som mina stirriga silkeshöns) och dom är lätta att få tama. Lycka till :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 12 maj-10 kl 20:24 »
Maran säger jag! ;D Stora och fina och värper stora mörkbruna ägg!!! + att några av maranernas färger har benbejädring!!!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 20:30 »
skit i benbefjädringen...
plymouth rock
sussex
maran
australorp
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 20:33 »
Hönsen som vi håller på och ta fram i vårat "projekt Gökmuffs" stämmer väldigt bra in på det du skriver. Dock så är vi långa vägar ifrån klara men de hönor vi har i första generationen lägger lagom stora ljusbruna frukostägg. De är benbefjädrade och lugna i lynnet. Inte enorma i kroppsstorlek utan mer mellanstorlek men mycket massa, kraftiga. Hönorna har värsta fettobrösten! ;D ;D ::)

Som sagt så är ju inte dessa klara på lång tid. Endast inne på andra generationen nu där några kycklingar är avkommor ifrån två av första generationens djur medan några andra är resultatet av att ha gjort en tillbakakorsning med en av första generationsdjuren med en av raserna vi använt för att ta fram dessa "förstingar".

Tupp

Höna

Kycklingar efter tuppen ovan och en annan likadan höna

............ Men annars till din fråga (var bara tvungen att skriva lite där ovan för det stämde in så bra i det vi strävar efter med djuren ovan ;D) så kan jag nog rekommendera brahma. Dock så växer ju de väääldigt segt. Så då kanske maran kan vara något? Inte jättebefjädrade ben, men fjädrar har de flesta iaf.

En jätterar större, lugn ras är faverolle också (har befjädrade ben). Men min faverolle jag hade la inte så värst med ägg, dock så var de stora.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 20:42 »
.... det är ju så att man vill ha allt ;)..... men om man väljer en köttras..... så stryker ofta äggproduktionen på foten och om man väljer äggprodusenter...... så är det mindre kött på benen :D

Benbefjädrade köttraser: Kochin, Brahma, Faverolle
Bättre värpare har du fått många tips på..... Jag kan lägga till Skånsk Blomme ;)

Linkoso kanske säljer av ett par av de hönor som hon inte vill behålla i fortsatt avel för Gökmuffarna :) Testa dem isåfall :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 20:54 »
amrock
new hampshire
rhode island red
wyandotte
är andra tänkbara alternativ...
Fjäderfän och kaniner

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 21:16 »
......................här kommer mitt förslag............ :)

Faverolle............ger hyfsat med ägg.....fjädrar på benen.......å en bra köttras......

Lycka till!!!!
Anna :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

jerker_s

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 21:56 »
OJ! Vad många tips så snabbt! Tack så mycket!

Har suttit och sökt på alla era tips och tror det blir Maran.. Har blivit jättesugen på att avla fram en egen kombinationsras..:) Blev ännu mer sugen när jag läste ditt inlägg Linkoso. Tack!

Tänkte mig en blandning av dv. kochin, Sabelpoot, Sussex och Maran.. Sabelpoot och dv. Kochin av skönhetskäl och deras goda ruvegenskaper och trevliga lynne... Vad tror ni om det..?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 maj-10 kl 00:14 »
..... låter spännande..... men jag förstår inte riktigt kombinationsras-tanken........ du har ju ingen köttras inblandad..... eller  ???

Menar du kombination utseende+ kombinationsras ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 13 maj-10 kl 00:25 »
..... låter spännande..... men jag förstår inte riktigt kombinationsras-tanken........ du har ju ingen köttras inblandad..... eller  ???

Menar du kombination utseende+ kombinationsras ???
maran är köttras? den är framavlad för att lägga bra med ägg och mycket kött... "dess kött är rikligt och av god kvalitet. "
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #11 skrivet: 13 maj-10 kl 00:29 »
amrock
new hampshire
rhode island red
wyandotte
är andra tänkbara alternativ...
Håller med grimbart, någon av de gamla amerikanska kombinationsraserna, värper skapligt, bra ätkvalite, bra tillväxt, friska härdiga djur. Inget ont om brahmor och liknande, men har man nåt ekonomitänk inblandat blir det tveksamt, för sakta går det...
"Kärleken är livets bäste vän"

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 maj-10 kl 07:43 »
dominikaner är en fin ras också... 
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 maj-10 kl 09:23 »
Citera
den är framavlad för att lägga bra med ägg och mycket kött...

..... alltså en typisk kombinationsras ;)

En köttras är framtagen för att tillhandahålla mycket kött....snabbt.... men mindre hänsyn taget till äggproduktion......

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 13 maj-10 kl 09:24 »
..... alltså en typisk kombinationsras ;)

En köttras är framtagen för att tillhandahålla mycket kött....snabbt.... men mindre hänsyn taget till äggproduktion......
Jaha var det så du menade, trodde du inte menade att det var så "mycket kött" inblandat :P

jerker_s

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 13 maj-10 kl 09:34 »
dominikaner hittar jag ingen info om på nätet...

Jag kanske har varit lite otydlig, visst vill vi ha en god köttras (men de behöver inte vara extremt snabbväxande), men de får inte vara för stor då vi inte har plats för några exempelvis Brahma.. Dock tycker jag de verkar trevliga.. Vi vill ha en höna som inte är alltför stor, men dock mycket gott kött på för kroppsstorleken och ger goda fina ägg.. Hönans storlek bör vara av medelstor..
 (därav varför jag gillade Maran..)
Precis som du skriver Jennyt vill vi ha en kombination utseende + kombinationsras.

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 maj-10 kl 09:46 »
sök på american dominiqe vette fan om jag stava rätt... rooster har såna på sin hemsida åkershult ;)
Fjäderfän och kaniner

jerker_s

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-10 kl 10:05 »
Tror det blir att prova någon av dessa också..;)
amrock
new hampshire
rhode island red
wyandotte

Får se om jag hittar någon fin höna på hönsbytardagen i Byle..:)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 13 maj-10 kl 14:42 »
Jag kommer ha med mig fem st 3v gamla kycklingar av RIR och även wyandotter som är 7v. till Byle. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

jerker_s

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 15 maj-10 kl 18:20 »
Det blev en tupp Maran, en höna Maran och en höna Wyandotte av Helena R inköpta idag.....:)

Nu är jag sugen på Isbar också..:D Haha.. snart har vi fullt i hönshuset..

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser