Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillverka piskor  (läst 6525 gånger)

kalleponken

tillverka piskor
« skrivet: 12 maj-10 kl 11:48 »
Hej, jag sysslar lite allmänt med skinngrejor,nu har jag intresserat mig för ett gammalt hantverk nämnligen piskor. Jag har sett att flera (här) har efterlyst :"hur gör man ?". Mitt sökande har lett mig till www.murphywhips.com.

lucka til !

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
SV: tillverka piskor
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 11:09 »
Och, precis som det tyvärr ofta är på nätet: Mycket "kits", och annat - men inte särskilt mycket om hur man rent faktiskt GÖR!

Och, som jag tidigare sagt: När man väl hittar en beskrivning på hur man gör så är den ofta lite knapphändig och saknar en del info (vilket man vanligen upptäcker genom att man behöver den...  ::))

Tyvärr är det en följd av att piskmakare av hävd och tradition gärna håller på sin kunskap, vilket i sin tur beror på att konkurrensen "då det begav sig" var knivskarp. En annan konsekvens är att om du frågar tio olika piskmakare om hur man gör så är de egentligen bara överens om EN enda sak, nämligen att var och en är stensäker på att just han är den ende som gör på rätt sätt, de andra nio är klåpare...  ::)

Av egen erfarenhet kan jag också säga att även när man lyckas få ihop information så krävs det massor av övning innan man får ordentlig kläm på det. Ingen instruktion i världen kan lära en t ex den avgörande viktiga faktorn precis hur pass hårt remmarna ska sträckas när man flätar - det kan bara övning (och, tyvärr, ett antal misstag) göra.

Lasse

nordtravare

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 16 jun-10 kl 08:36 »
australien har en stor piskkultur finns mycket på nätet kolla http://whips.ontheinternet.com.au/thankyou.htm

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 21 jun-10 kl 15:21 »
australien har en stor piskkultur finns mycket på nätet kolla http://whips.ontheinternet.com.au/thankyou.htm
Jepp! På det här området är australiensarna bäst, inget snack om den saken - men som du ser: Fortfarande inga instruktioner;)

Lasse C

tuulis

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 jun-10 kl 15:39 »
Jag vet inte så mycket om pisktillverkning, har bara jobbat med rep i stallet. Men för skojs skull tittade jag på Youtube och sökte på "making whips" - det fanns massor av videosar där. Vet inte om dom är bra men jag kanske ska kika själv ...

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 21 jun-10 kl 18:16 »
  har bara jobbat med rep i stallet.
*RYYYYS*  Säg inte så där!
Man säger "tågvirke" och  inte "rep", man säger "garn" och inte "snöre", man säger "knop" och inte "knut". OK?

för skojs skull tittade jag på Youtube och sökte på "making whips" - det fanns massor av videosar där. Vet inte om dom är bra men jag kanske ska kika själv ...
En del är bra. Lite omständliga ibland, lite svåra att följa ibland - men man kan alltid plocka upp lite information här och lite där. Men, återigen: Det finns ingen genväg till kunnande på det här, det som gäller är övning, övning, övning och ännu mer övning.

Lasse C

tuulis

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-10 kl 08:44 »
Okay, okay!  ;D  Förlåt ifall det rös i öronen!
Det är väldigt roligt att lära sig nya hantverkstekniker och material. Och det lättaste är ju när man går en kurs eller någon som är duktig, kan visa hur man gör. Ibland så går det dock inte att ordna - och då är det ju roligt om det finns i alla fall nått på nätet att utgå ifrån ... för att sen kunna öva själv ... om än genom många försök och misstag!  ::) Men du har säkert kommit längre i pisk-sammanhanget än så ...

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 23 jun-10 kl 01:31 »
Men du har säkert kommit längre i pisk-sammanhanget än så ...

Länge än att jag gör misstag, menar du? Åh nej, verkligen inte!
Jag klantar mig fortfarande ganska regelbundet. Knepet är bara att inte göra om sina missar utan att göra nya tabbar hela tiden! 

Vissa saker är också skitsvårt att få att fastna i minnet. Starten på tolvpartsfläta i 2/2-sekvens får jag fortfarande slå upp vareviga gång. Nån gång kommer den säkert att fastna i skallen, men där är jag inte än... (Möjligen påverkar det att instruktionen jag har är skriven av en högerhänt och jag är vänsterhänt, jag vet inte. Fastna i minnet vill det liksom bara inte)

Det är likadant med knopslageriet! Jag har snart hållit på i 40 år med det, men jag lär mig hela tiden nya saker - vilket alltså innebär att jag envisas med att göra nya missar & tabbar. (Och något för mig egentligen så basalt som en femslagen valknop med fyra bukter får jag också rätt ofta slå upp... :-[)

Den som inte ständigt försöker överskrida gränsen för sitt kunnande lär sig aldrig något nytt!

Lasse C
« Senast ändrad: 23 jun-10 kl 16:06 av Lasse C »

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 14:32 »
Hehe. En knop är en knop. Ett rep är ett rep. Tågvirke är tågvirke och en knut är en knut.

Största skillnaden på en knop och en knut är väl att en knop slås till sjöss och en knut av en bonnlurk. Någon definition säger att en knop skall gå att få upp lätt.

Bara som kuriosa. Det är dock fel att säga att det är fel att säga att det inte finns knutar, för det gör det ju.

Prova t.ex. att knopa skorna ;-)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 24 jul-10 kl 19:18 »
Definitionerna är... nåja, många.  ;)
För mig med ett så pass långvarigt och långtgående knopintresse är "knut" närmast ett skällsord. Den enda där jag egentligen använder det är "kärringknut" - som är en "knut" som ingen vettig människa använder avsiktligt.

Vissa skiljer på knop och knut genom att anse att "knut" är det som oavsiktligt kan uppstå när en tamp traslar till sig - allt avsiktligt är knop.

Men, som sagt, terminologin är allt annat än enhetlig. Vänta bara tills det är dags att definiera "stek" också!  ;D

Lasse C

tuulis

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 25 jul-10 kl 17:29 »
Jag i alla fall använder kärringknut avsiktligt ganska ofta - när jag behöver en tillfällig knut som inte behöver hålla så bra och som jag kan lätt öppna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sheepgirl, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser