Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taggtråd! Enkät/åsikter!?  (läst 10247 gånger)

bo_i_dala

Taggtråd! Enkät/åsikter!?
« skrivet: 12 maj-10 kl 10:47 »
Hej!
lite undringar........
Är det vanligt att ni ser eller har hästar stängslade med taggtråd??
Jag tycker det är förvånandsvärt vanligt trots ett förbud sedan 2010-01-01. (I helgen såg jag; vid minst 4 tillfällen)
Jag åker mycket och ser dagligen staket med taggtråd eller i (otillåtna?)kombinationer med el-taggtråd (på samma stolpe, inte el i taggtråden) till både hästar och nötkreatur, är jag ensam om detta?!

Låt diskutionen gå!!
MVH
PS Jag personligen anser att taggtråd är helt oacceptalt som staket till både häst o ko! DS

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Taggtråd! Enkät/åsikter!?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 11:30 »
ALDRIG ha taggtråd till nåt djurslag enl mej iaf .
Borde förbjudas helt o hållet  , så mkt vilt som skadas varje år på taggtråd *fyyy*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ancan

• Halland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-10 kl 11:32 »
Det är enligt lag förbjudet sedan årsskiftet, men en hel del dispencer har lämnats.

Inte lätt att hinna/ha råd med att stängsla om allt på samma gång om man har stora betesmarker.

A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 11:38 »
Fast alla har ju vetat om lagen i flera år så att hinna det har alla haft möjlighet till .
Jag stängslade 20hkt hästhagar förra sommaren 2 pers för hand , riva är ju ännu lättare.
Men visst det kostar att ha djur o bra djurhållning .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ancan

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 13:37 »
Flera här runt har 250-300 hkt att åtgärda, o eftersom de växelbetar så antar jag att de vill ha sina stängsel kvar för kreaturens skull, och även för att det håller betydligt bättre för viltskador än eltråd.

Jag har aldrig påstått att jag tycker taggtråd är det bästa alternativet, jag svarade utifrån frågan om varför det finns så mkt kvar.
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 13:51 »
Sorry, men jag tycker att det är ett löjligt förbud. Ett välskött taggtrådstaket är inte farligare än ett elstaket för en gammal lugn häst.

Jag har sett skärskador efter eltråd som inte va så himla mumsiga.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Guran

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 14:06 »
Här ser man aldrig djur innanför taggtrådsstängsel. Fast här ser man knappt betesgående djur ö h t, förstås.
Den taggtråd som finns här uppe ligger oftast här och där ute i naturen då folk verkar ha släppt vad de haft för händerna (plus att man kastat allt möjligt skräp i naturen) då de slutat med djurhållning/flyttat etc.

Elstängsel ska kunna forceras utan att göra skada.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 14:48 »
 Här uppe i mitten av Sverige så tycker jag det verkar som om taggtråden i stort sett försvann när vi fick bättre elstängsel, det är ju enklare att sätta upp ett elstängsel antar jag. Så här jag har inte sett hästar bakom taggtråd på länge, knappt några andra djur heller.
 Söderut verkar det vara vanligare.
                                               Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

bo_i_dala

« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 15:18 »
Hej!
Anna Ho! Hur menar du? Skulle en, av djur forcerad, slät tråd med el skada lika mycket/lite som en  forcerad taggtråd?
Dock kan du ha rätt om du menar skador orsakade av stålwire eller "elrep" som har hög brottstyrka, men taggtråd är (enl mej) mer skadeframkallande än slät tråd- men utveckla gärna din ståndpunkt!!
mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-10 kl 15:18 »
Taggtråds skador på djur är fasantfulla !
Som jag har förstått det ska man numera ha järntråd med spännare till permanenta hästhagar .
Spännarna löser ut vid belastning o inga skador uppstår alls.
Det har jag själv sett vid ett massa tillfällen i somras då stona bröt sej in till hingstarna om o om igen .

Hur sävligt ett djur än är så kan även det blir rädd eller jagat genom ett staket!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-10 kl 15:22 »
Hej!
Anna Ho! Hur menar du? Skulle en, av djur forcerad, slät tråd med el skada lika mycket/lite som en  forcerad taggtråd?
Dock kan du ha rätt om du menar skador orsakade av stålwire eller "elrep" som har hög brottstyrka, men taggtråd är (enl mej) mer skadeframkallande än slät tråd- men utveckla gärna din ståndpunkt!!
mvh

Exakt sån tråd menar jag, en kossa kom in i gropen på skolan med nästan hela benet genomskuret.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-10 kl 15:24 »

Hur sävligt ett djur än är så kan även det blir rädd eller jagat genom ett staket!

Självklart men jag kanske har rätt till min åsikt iaf  ???

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-10 kl 15:29 »
Oavsett vilken tråd man använder så måste man spänna den rejält och gäller det slät ståltråd så bör man verkligen ha fjädrar i stängslet. Taggtråd kanske sågar upp ett panikslaget djur mer, men en skrämd häst kan skära sönder vitala delar även på slät ståltråd. Inget stängsel är det perfekta, men jag tycker det största problemet idag är att folk bara "hänger upp" stängslet på illa nedslagna stolpar. Detta gäller eltråd/band/rep, taggtråd och fårnät. Och ett sådant stängsel inger ingen respekt, och därför forcerar djuren det i panik.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 12 maj-10 kl 15:39 »
Jag tycker inte att taggtråd är försvarbart oavsett vilket djur man stängslar in.Ej heller de vita vanliga elbanden tycker jag är. Allt för många horndjur kan fastna i de vita elbanden.

Att inte bytt ut allt stängsel vid det här laget måste ju vara ett tecken på att man faktiskt skiter i skadan det kan åstadkomma, eller så har man inte brytt sig om att uppdatera sig på de nya bestämmelserna.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-10 kl 15:50 »
Flera här runt har 250-300 hkt att åtgärda, o eftersom de växelbetar så antar jag att de vill ha sina stängsel kvar för kreaturens skull, och även för att det håller betydligt bättre för viltskador än eltråd.

Det är inte heller så lätt med elförsörjningen till staket på alla ställen och batteriaggregaten tycker jag ofta är för dåliga.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 maj-10 kl 16:34 »
Oavsett vilken tråd man använder så måste man spänna den rejält och gäller det slät ståltråd så bör man verkligen ha fjädrar i stängslet. Taggtråd kanske sågar upp ett panikslaget djur mer, men en skrämd häst kan skära sönder vitala delar även på slät ståltråd. Inget stängsel är det perfekta, men jag tycker det största problemet idag är att folk bara "hänger upp" stängslet på illa nedslagna stolpar. Detta gäller eltråd/band/rep, taggtråd och fårnät. Och ett sådant stängsel inger ingen respekt, och därför forcerar djuren det i panik.
Hej du skriver att att en häst kan skära söder sig på slät ja det kan nog hända men ja har  i alla fall konstaterat att  band och rep gör att skadetna blir mera svår läkta då band och rep brännerdet är ialla fall min erfaren het så jag har gott över nästan helt till slät tråd då den bara bristerrakt av om man har täta låsningar mellan stolparna  .Mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-10 kl 16:49 »
Ja självklart är det svårt med elen , jag vet , jag har stått o svurit över det många ggr .
MEN inte omöjligt !
Det går om man vill .
Har man större hagar än jag har haft 14-20 hkt då lär man få ha flera agg per hage .
"Allt går om man bara vill "

Men det är väl vilja som saknas ...
Det finns bra agg med battri o solceller faktiskt men visst måsta man ladda dom extra i bland o så .

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 maj-10 kl 17:05 »
Min starkaste åsikt i ämnet: Jag vill ha en massa rostig taggtråd.
Men inte att stängsla med, utan att skapa av.  :-[

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 maj-10 kl 17:08 »
Min starkaste åsikt i ämnet: Jag vill ha en massa rostig taggtråd.
Men inte att stängsla med, utan att skapa av.  :-[
Traska då rut och sammla upp när du har komme till smålad  då så kan du nog skapa så mycke du vill  :D

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 12 maj-10 kl 17:10 »
Hej du skriver att att en häst kan skära söder sig på slät ja det kan nog hända men ja har  i alla fall konstaterat att  band och rep gör att skadetna blir mera svår läkta då band och rep brännerdet är ialla fall min erfaren het så jag har gott över nästan helt till slät tråd då den bara bristerrakt av om man har täta låsningar mellan stolparna  .Mvh

Ja, precis. Jag menar verkligen inte att lovorda taggtråden, men det är ju inte riskfritt med elband heller, speciellt inte om det är hästtjejer som satt upp det  :-X. I vintras beklagade en tjej sig att hennes elstängsel fungerade dåligt och hade gjort det ända sen i höstas, och när jag kollade det visade det sig att kabeln till jordspettet (inte jordspetten utan spettet) varit urkopplat sen i somras. Konstigt att hästarna rymmer och riskerar skära sönder sig helt. Min mening är att rätt uppsatt fungerar de flesta stängsel. Även taggtråd till dikor på stora beten långt ifrån gården. Problemet är väl att hästar har gått på ko-taggtrådsstängsel, alltså 2 trådar 40 & 80 cm ca.. Det fattar väl alla att hästar i rädsla försöker ta sig över det.
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 17:13 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser