Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med troligen benet ur led.  (läst 2090 gånger)

hustran

Tacka med troligen benet ur led.
« skrivet: 11 maj-10 kl 18:40 »
Vi har en tacka som benet tydligen gått ur led på. Det hände för 2 veckor sedan...vi visste inte att det var så utan hoppades på att en "benskada" kunde läkas såsmåningom. Hon har 2 st, fina lamm och nu har jag sån ångest att avliva henne.(vet. prognos). Hur fan gör vi? Det är en underbar tacka med fina lamm. Jag mår så illa över att ha henne kvar den här tiden men ser ju att hon haltar sig fram och lammen mår bra över att umgås med andra lamm. HJÄLP!

ulfg

SV: Tacka med troligen benet ur led.
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 20:35 »
Usch vad tråkigt, jag lider verkligen med dig. Verkligen en hemsk situation.
Du skriver inte hur gamla lammen är. Finns det någon möjlighet för att klara lammen utan tackan så tycker jag ändå att du skall blunda och använda bultpistolen.  Om lammen fortfarande behöver tackan kanske du kan stalla tackan och lammen tills lammen klarar sig och tackan slipper att röra på sig för mycket? Så fort du kan bör du slå ut tackan, för att förkorta hennes lidande och smärta. Livet är hemskt emellanåt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-10 kl 22:08 »
Går sånt att dra rätt? Det går ju på andra stora djur som tex människa..

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 16 maj-10 kl 13:34 »
Vi har en tacka som benet tydligen gått ur led på. Det hände för 2 veckor sedan...vi visste inte att det var så utan hoppades på att en "benskada" kunde läkas såsmåningom. Hon har 2 st, fina lamm och nu har jag sån ångest att avliva henne.(vet. prognos). Hur fan gör vi? Det är en underbar tacka med fina lamm. Jag mår så illa över att ha henne kvar den här tiden men ser ju att hon haltar sig fram och lammen mår bra över att umgås med andra lamm. HJÄLP!

Det är ju alltid en risk att söva ner och jag lider ned dig men kan man inte söva ner henne och lägga rätt benet?

hustran

« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 20:06 »
Enligt en ortoped jag pratat med så går det bara att dra rätt benet om man gör det ganska snabbt. sedan växer det ihop för mycket och konstigt. Hon verkar faktiskt inte ha särskilt ont av det och ligger tom. på den sidan men hoppar på tre ben och äter och hänger bra med de andra fåren.(Går i mindre hage tillsammans med 6 st senlammade). Det är inte roligt att se på men som sagt hon verkar inte lida så mycket men jag gör det. :(

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 20:38 »
Hur ska det kunna växa ihop? Det är ju inte brutet, eller hur, det är väl musklerna som "dragits ut" för långt..?

hustran

« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 13:21 »
Tydligen så växer senor och ligament eller vad det heter ihop eller så. Endast operation återstår då, med stillastående i flera veckor. Inget kul och vanskligt. I dag såg jag att hon stödde liiite på benet men hoppar på tre när hon förflyttar sig. Lammen är 3 veckor och fina.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-10 kl 16:20 »
Jag har haft en ungtacka som har haltat kraftigt i vår. Hon var mycket ovillig att stödja på benet i 10 dagar. Jag kollade, men kunde inte hitta något fel på hennes ben eller klövar. Jag utgick ifrån att hon hade trampat miste och väntade på att det skulle läka ut, vilket det inte gjorde.
Efter 10 dagar gav jag upp och körde jag hem henne i bilen och satte in henne i en box. Efter 2 dagar var hon haltfri ;D... ??? Fastän jag inte förstår någonting, så är ungtackan idag haltfri och jag är glad! :) Det kan alltså läka ihop igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #8 skrivet: 17 maj-10 kl 20:40 »
Ja, så det kan bli.Jag hoppas var morgon att hon blir bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser