Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgodis  (läst 8843 gånger)

Markim

• Gäst
Hönsgodis
« skrivet: 11 maj-10 kl 18:11 »
Vet inte om någon tipsat innan men

Under hela sommaren samlar jag in Brännnäslor som jag torkar .
Sedan smular jag ner dom i pappers påsar .

På vintern så strör jag ut det i hönshuset lite då och då så dom får gå och picka.
Mycket uppskattat har det varit  och blir lite roligare att rensa ogräs oxå.
 + att det är näringsfullt

mvh
Majsan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hönsgodis
« Svar #1 skrivet: 12 maj-10 kl 09:18 »
Framförallt vintertid groddar jag mycket till mina höns. Dels älskar dom det och dels innehåller groddar mycket vitaminer. Bra som komplement när dom själva inte kan hitta grönt ute i några större mängder.

Jag brukar köpa en hel duvblandning som innehåller lite allt möjligt (ärtor, majs, spannmål, solrosfröer, hampa och lite annat) en sådan 25kg säck blir det mycket groddar av  ::)

Nu när det börjar bli grönt ute groddar ja mest till mindre kycklingar som inte har kommit ut utomhus ännu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-10 kl 09:26 »
Vet inte om någon tipsat innan men

Finns en lång tråd om nässlor
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=64447.0
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Markim

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 10:31 »
Det där me duvfoder var fiffigt.
Har köpt sallad på Lidl hela vintern och groddar i påse blir ganska dyrt kan jag säga...=)

mvh
Majsan

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 27 maj-10 kl 12:19 »
låter intressant det här med duvfodret! Kan man alltså odla groddar enom att strö ut duvfoder på marken?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 12:23 »
låter intressant det här med duvfodret! Kan man alltså odla groddar enom att strö ut duvfoder på marken?

Nja, att grodda är ju att skölja fröerna i vatten i omgångar och låta det rinna av, och så fortsätter man så tills fröerna har grott. Slänger man dom på marken så tar sig dom flesta inte och man groddar inte, utan man sår på ytan... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-10 kl 14:04 »
Hej !! jag brukar grodda undulat foder genom att lägga fröna på ytan av en kruka med jord i och fjäderbollarna älskar det  ;D

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 28 maj-10 kl 08:15 »
okej kommer de upp mycket groddar då? Både av undulat och duv blandning?

Duvblandingen förvarar man alltså i ett durkslag som man sköljer varje dag så växer de groddar där i sen? Hur förvarar man dom den tiden man inte vattnar dom?

Ang att odla undulat blandning i kruka  kan man säga att du sår ytligt och sedan är det alltså bara att vänta tills de gror? :P låter ju perfekt ju! Och det är alltså nyttigt? Kanske man kan ta en stor kruka så de får plats mycket groddar! Fungerar det bra med vanlig såjord?

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 08:26 »
Funkar det där med nässlorna för vaktlar med?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 13:12 »

Duvblandingen förvarar man alltså i ett durkslag som man sköljer varje dag så växer de groddar där i sen? Hur förvarar man dom den tiden man inte vattnar dom?

Ang att odla undulat blandning i kruka  kan man säga att du sår ytligt och sedan är det alltså bara att vänta tills de gror? :P låter ju perfekt ju! Och det är alltså nyttigt? Kanske man kan ta en stor kruka så de får plats mycket groddar! Fungerar det bra med vanlig såjord?

Alltså... det mesta i frö-väg går att grodda, även bönor och ärtor och sånt "stort", men "nybörjargroddar" är alfalfa (lucern) eftersom dom är så vansinnigt lätta. Det går helt enkelt inte att misslyckas... ;)
Om du googlar på "grodda" så hittar du massor med tips, och ett durkslag är inte rätt. ;)
Jag kommer att göra några groddlådor så jag alltid kan ha fräscha groddar till mina höns.  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Quailo!

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 28 maj-10 kl 17:06 »

ojja jag annvänder vilken jord jag än får tag på , annvänd ett fat eller en stor tallrik att så på så får du mycket plats ( ps jorden skall hållas fuktig , men inte blöt!)

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 29 maj-10 kl 07:27 »
då skall här odlas!  tackar för tipsen jag skall öven söka lite googel som en tipsade om här :)

Föresten Quailboy vad är det för en sötnos du har på visningsbilden?

Quailo!

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-10 kl 12:55 »
Det är min peking anka som gick bort i fjol (Någon stor rovfågel tog den) :'(

Lycka till med groddningen ;D

Markim

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jul-10 kl 16:36 »
Röda vinbär är tydligen mycket populärt har jag märkt ..
Dom har självplock på mammas fina buskar..hoho...
Rönnbär skal jag torka in till vintern oxå..
mvh
Majsan

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #14 skrivet: 18 jul-10 kl 16:33 »
Funkar det där med nässlorna för vaktlar med?
Ja, fjäderfänr som fjäderfänr va?  :P
« Senast ändrad: 18 jul-10 kl 17:27 av BlåNelson »
Dv. höns, undulater & ragdoll

Inge Vidare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 jul-10 kl 17:26 »
Jag vill tipsa om att det så här års ofta finns hönsgodis under stenar. Jag la in en skyffel med sådant godis (se bild) till de små i hönshuset idag och det blev stor fest i 20 minuter innan både myror och myrägg tog slut. Både myror och myrägg lär vara näringsrika och innehåller mycket protein. Jag tror det är viktigt att lära kycklingar (som inte har hönsmamma med sig) att äta mat som flyttar på sig och inte levereras i säck.   ;D

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #16 skrivet: 22 jul-10 kl 21:17 »
vilka bra tips på hönsgodis- måste få fråga.
-rönnbär- funkar det att torka dom o ge dom torra på vintern?

det där med att grodda- finns det några fröer man tien ska ge höns som har grott?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Markim

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jul-10 kl 21:32 »
tydligen..Det ska vara fullt med härliga vitaminer.Kom inte ihåg från vilken bok det stod i men.Jag torkar ju annars till småfåglarna oxå..
mvh
Majsan

Sizzela

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 jul-10 kl 22:16 »
Som nybörjare på höns upptäckte jag också det där med myror och myrägg. Plötsligt har mina hönor och kycklingar gjort det fritt från svartmyror hos mig. De är puts väck! Vilken effektivitet. De går fritt och äter vad de kommer över...Sen får de matavfall + nakenhavre och solrosfrön om de inte redan ätit sig mätta under dagen. Finns mycket mask som hönorna och tuppen plocka till sina små kycklingar.. Ska genast ut och samla nässlor för vintern!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 22 jul-10 kl 22:18 »
Alla växter som hönsen kan äta kan man grodda. Det är bara olika mycket besvär, olika bra produktion av grönt och antagligen olika gott. Men det du kan grodda till dig själv brukar vara ganska effektivt. Det finns andra trådar om att grodda till djuren, om du använder sökfunktionen. Jag har skrivit flera informativa inlägg om groddning.

Självklart kan du torka rönnbär och andra bär för att ge på andra årstider än när de växer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 3 användare
torbjorn, Galaxie, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser