Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodertråg el dyl  (läst 3746 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Fodertråg el dyl
« skrivet: 10 maj-10 kl 23:00 »
Ska hämta hem mina första höns på torsdag.
De är 19 veckor.

Vad har man bäst för fodertråg och vattentråg till dom?
Det är väl ingen risk att de drunknar i vattnet ialla fall va?
Ska man ha långa smala eller plastkupa typ?

Vilka är bäst.

Det finns ju mängder med olika.

Men jag vill ha de som är bra också för mina höns.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Nina K

• Skåne
SV: Fodertråg el dyl
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 23:18 »
Att tänka på är att höns sprätter. Finns olika modeller vatten automater och antal liter. Antal liter avgörs antal höns och hur ofta du kan fylla på. Samma med foder. Foder och vatten tråg tycker jag större kycklingar och höns skitar ner snabbt mer lämpligt med kupor och sylinder automater. Till mina automater har jag byggt pallar för att minska strö i vattnet samt fodret.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 23:20 »
Vad menas med kupor och cylinderautomater?
Jag ärhelt nybörjare. hihi.

Förlåt dumma frågor.

Hur mycket vatten dricker en flock på 10 höns? per dag?

Jag kommer ju att byta ialla fall 1 gång om dagen.
Minst
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 23:37 »
5L kupa till vatten borde räcka till 10 vuxna djur. Här är bilder på två typer av vatten automater som kallas kupor. Man fyller vatten i vita delen (kupan) och lägger botten på och vänder den sen upp och ner. Händer ofta att man spiller vatten om man är långsam. De bilder längst ner är de jag använder till mina. Foder behöver jag inte fylla på var dag (rymmer 5-10kg) och vattnet fylls på i en cylinder och lock sätts på (slipper vändningen med denna) 10L till 20tal stora höns. Kolla högberga.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 23:40 »
Är högberga bäst på hönssaker?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-10 kl 23:45 »
Hej!

När det gäller sånna här saker är ju smaken som baken ;D

Jag trivs inte med automater som hänger i taket..... mina höns flyger in i upphängningen ::) ..... Vattenautomat köpte jag just en ny variant.... dyr .... på Granngården. Den verkar dock riktigt bra. Den står på uppfällbara ben, så vattnet håller sig riktigt rent :D .... Jag vågar dock inte gå i god för kvaliten eftersom jag just köpt mina.

Fodertråg.... jag där har jag avlånga i plåt.... som står på marken. Dessa trivs jag inte med.... men jag har heller inte hittat något bättre alternativ ännu..... så de får hänga med ett tag till ::)

Ang. Högberga, så har jag ingen erfarenhet :-[

Lycka till Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 maj-10 kl 23:51 »
Hej!

När det gäller sånna här saker är ju smaken som baken ;D

Jag trivs inte med automater som hänger i taket..... mina höns flyger in i upphängningen ::) ..... Vattenautomat köpte jag just en ny variant.... dyr .... på Granngården. Den verkar dock riktigt bra. Den står på uppfällbara ben, så vattnet håller sig riktigt rent :D .... Jag vågar dock inte gå i god för kvaliten eftersom jag just köpt mina.

Fodertråg.... jag där har jag avlånga i plåt.... som står på marken. Dessa trivs jag inte med.... men jag har heller inte hittat något bättre alternativ ännu..... så de får hänga med ett tag till ::)

Ang. Högberga, så har jag ingen erfarenhet :-[

Lycka till Jennyt
  Tror jag köpt samma vatten automat som dig. Det jag kan säga om den är att det gäller att man skruvar locket ordentligt. annars rinner vatten ut. Funkar bra.

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 maj-10 kl 23:55 »
Glömde skriva att vi köpte vår på harald nyborg aningen billigare. Höberga är inriktad på fjäderfä medan Nordpost, Lantbutik.se och Nima har mindre sortiment till fjäderfä.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 maj-10 kl 23:58 »
Jag har lessnat på att ha vatten automater , blev bara massa skit i vattnet o hopplöst .
Jag skar av en bredare hink i lagom höjd typ en dm hög kant o den ställde jag på ett par tegelstenar .
Funkar utmärkt !
Är man rädd för drunkning kan man lägga i stenar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-10 kl 09:23 »
Sålänge de kan stå på botten och hålla huvudet över vattenytan, så antar jag att det inte är någon större risk för drunkning. Det gäller vuxna höns då alltså ::)...... men nog kan de drunkna i badkar, störrebaljor fyllda till bredden eller liknande :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #10 skrivet: 11 maj-10 kl 12:01 »
Jo fast det är inte vuxna höns jag får utan 19 veckors i första vändan sen får jag 10 veckors i juni.
Så därför är jag osäker på om de små kan drunkna?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-10 kl 12:22 »
Mina 4-veckors har vanlig vattenautomat utan problem..... det är bara under första två veckorna eller så som de inte riktigt har koll på sig själva ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-10 kl 14:49 »
Men 19 veckor gamla höns är ju nästan vuxna... ;) Det är ju nästan 5 månader ju. ;)
Nä, köp vuxen-prylar till dom, det finns ingen mening att köpa special-grejer. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

shelale

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-10 kl 22:40 »
Foder kastar jag rätt ut på marken så de får sprätta omkring i. det verkar de gilla bäst. de blir sysselsatta så bra då. Vatten hade jag först köpt en sån där kupol grej men det sprätte dom ju bara i massa skräp så det fastnade och kom inte ut nåt vatten. så efter mycket om och men tog vi helt enkelt en hink som är ca 25-30cm hög och fyller den med vatten. de når utan som helst problem ner i den och sprätter inte alls ner smuts i den!!

S.Svensson

• Pain Is Temporary - Glory Is Forever
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-10 kl 21:42 »
Ja, jag börjar också tröttna på dessa vatten automater.. bara massa skräp o skit i rännan varje gång ::)

Är automaterna som står på ben bra??

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #15 skrivet: 12 maj-10 kl 21:48 »
Ja, jag börjar också tröttna på dessa vatten automater.. bara massa skräp o skit i rännan varje gång ::)

Sanna du får sätta upp automaten högre. Jag har cementplattor som jag ställer mina på. 

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-10 kl 21:48 »
Citera

.....so far, so good...... men jag har bara haft dem i någon månad och är lite tveksam till kvaliten på benen. Mina har hållt ännu så länge, men jag upplever att just benen är ömtåliga...... jag kanske har helt fel och de kommer att hålla i en evighet, men det får väl framtiden utvisa....... som sagt, ännu sålänge är jag nöjd.

Hemi

• Småland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-10 kl 11:46 »
Jag är ny med höns, tre hönor och en tupp sedan i fredags och jag har skurit av botten på två saftdunkar och borrat hål i och hängt upp på skruv en liten bit upp på väggen. Fungerar bra i mitt lilla lilla hönshus.

Om man ska ha till små kycklingar kan man väl sätta dem längre ner kanske?

Nina K

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 maj-10 kl 12:53 »
Vi gjorde olika höga pallar till våra vattenkupor. Bytte till högre under deras uppväxt. De vuxna har vatten kanten i brösthöjd. Har för mig att pallen är 20cm hög.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
MickeMård, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser