Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskkompost inomhus?  (läst 17030 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Maskkompost inomhus?
« skrivet: 10 maj-10 kl 20:29 »
Innan jag ens börjar fundera på hur jag ska få min blivande hyresvärd positiv till tanken att ha maskkompost inomhus är det några saker som jag måste reda ut.

Hur noga är det med skötsel av komposten? Vad händer om  man reser bort? Dör maskarna om de inte får kontinuerligt med mat? Kan komposten riskera att torka ut/ruttna mens jag är borta? Kan man sätta den svalare för att få ner aktiviteten, eller ska man sätta den ute så de dör och sen måste börja om på nytt när man kommer hem?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Maskkompost inomhus?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 20:47 »
Det är bäst med jämn tillförsel, men maskarna överlever flera veckor utan att man tillför ny kompost. Det är viktigt att komposten inte blir för våt, man kan gärna tillföra hushållspapper, tex om man snutit sig, som är ganska torra. Man ska ha ett lock på, då håller sig fukten ganska konstant. Lite lufthål måste man ha, men inte för stora så att masken kan rymma. Det går att sätta den svalare, men det ska inte behövas om du inte tänker vara borta i flera månader.

Jag har själv nyligen börjat med maskkompost, det är väldigt fascinerande.

Tank på att det är bäst att tillföra olika saker, flera kilo av samma sak kan ge obalans. Citrusskal är svårt för dem att bryta ner, det kan börja lukta om man tillför mycket sådant.

Jag tror inte att du är skyldig att berätta för hyresvärlden att du har kompostmaskar, det är inte så att de överlever särskilt länge utanför komposten. När komposten kommit igång kommer den inte att lukta.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 21:52 »
Jag blev med maskkompost i höstas. Jag bor ensam och har därför inte tillfört material i någon större skala, och ibland har det gått veckor mellan tillförsel av nytt material, men det har fungerat bra ändå. Som jag har förstått det är det viktigaste att hitta en balans mellan kol och kväverikt avfall och hålla det fuktigt men inte blött. Om komposten kommer i obalans kan det börja lukta illa har jag läst.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 21:57 »
Det låter ju lovande, kanske man törs prova då :)
Är det risk att balansen mellan kol och kväve förstörs om man inte är hemma och kan passa på. Om den är i balans när man åker och ingenting nytt tillförs menar jag.

Funderar på att be om lov att starta kompost utomhus i sommar, sen när hösten kommer och de förhoppningsvis ser att det går bra fråga om jag kan få ta in den i förrådet så de inte fryser, sen därifrån till under diskbänken.

Tänkte först inte säga något, men till och med en bekant som är är lite "hippie" av sig blev chockerad när jag berättade om mina planer.

Det är ju inte så att jag ska ha en vanlig hyreslägenhet (verkar inte existera i Norge), utan jag ska bo i en källarlägenhet i en stor villa och hyresärden bor själv i resten av huset. Det känns som att de har mer att säga till om då.

Så jag vet inte om jag borde:

-Inte säga nånting alls och beklaga djupt och avbryta ifall de upptäcker och inte gillar vad jag håller på med

-Be om lov, med risk att bli stämplad som galning och förstöra relationen till dem

-glömma hela projektet eftersom iden är alldeles för hårdsmält för vanliga människor och att ens nämna det kommer att göra dem misstänksamma
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 22:01 »
Jag (och min fru) har tre maskkomposter. En inne i värmen, en i pannrummet där det aldrig fryser, och en där det kan frysa(iaf  i vintras). När jag tog ut kompost till grönsakslandet, fann jag att det var mindre jobb gjort där det var kallare, men ingen skillnad i antalet maskar.
Den inne hade givetvis fått mest  att bryta ner, och den som låg i kyla minst, ibland inte på en månad.

Jag tror att antalet maskar ökar till en viss täthet, sen stabiliserat det.
Och de dör inte om du resre bort ett tag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vildrosen.

« Svar #5 skrivet: 10 maj-10 kl 23:04 »
Du bör nog kolla upp vad som gäller i Norge - de har helt andra regler vad det gäller djur och vad det gäller att hyra lägenhet. Det KAN vara så att du är skyldig att berätta och det KAN vara så att du helt enkelt inte får ha kompost i lägenheten.
Har själv bott några år i Norge så jag vet att ibland så har de konstiga regler ...

ycker det låter spännade med en maskkompost. Var hittar men det? Är det något man köper??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 10 maj-10 kl 23:10 »
Man kan köpa på postorder, annars får man tigga av någon som har, eller enklast, ta en spadfull från en gödselstack, dör skiten legat en stund, gärna en bit ner där nedbrytningen kommit igång. Där finns de bästa kompostmaskarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-10 kl 08:32 »
Man kan lämna komposten så länge det finns något för maskarna att äta i den och så länge den inte torkar ut. Balansen mellan kol och kväve uppnår du genom att blanda i t.ex. tidningspapper i komposten. Och så länge du det är balans mellan dessa när du lämnar komposten bör den balansen hålla sig tills du kommer hem eller tills maskarna brytit ner sin mat. Ett annat tips är att finfördela det du matar komposten. För desto fler angreppsytor för masken desto snabbare bryts det du lägger i komposten ner.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 maj-10 kl 10:54 »
Masken har god hjälp av mikroorganismer, det är dessa masken mest lever av.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-10 kl 12:07 »
Jag har haft maskkompost inomhus i ca ett år nu. Det enda problem jag stött på är bananflugor någon kort period i vintras. De försvann lika spårlöst som de dök upp, utan att jag gjort några större förändringar i mitt hanterande. Iofs så satte jag ut flugfällor:
vatten, vinäger, Yes och socker i ett glas.

Viktigt är som nämnt en bra balans mellan mat och fluff, dvs tidningspapper och liknande.
Min ena maskkoloni lever under diskbänken, i en vit 10-liters plastlåda jag gjort små hål i. Under den ett uppsamlingskärl, ifall att det skulle bli för blött.
Jag är noga med att gräva ner maten en bit ner. Längst upp har jag ett 5 cm tjockt lager fuktigt pappersklipp, ovanpå bara en fuktig tidning.

Den andra komposten lever i en tvättkorg, i torkskåpet. Jag har klätt in den med väv på insidan, längst ner la jag lite grenar och rivet papper, och sen blandade lager av växtdelar,  lite jord o sand, papperstrimmlor, kaffesump....o så får de maten nergrävd.
Denna kompost torkar ut rätt snabbt pga den större lufttillförseln, så jag brukar vattna den en aning och ge den extra mycket fuktad tidningspapp. Även denna är täckt med ett lager fuktigt papp och en blöt tidning.
Ingen av dem luktar illa på något sätt, de luktar friskt och jordigt.

Jag matar inte mina varje dag, utan det får gå nån vecka emellan. Men då får de istället rejält, dvs ett cm-tjockt lager mat som täcker nästan hela kärlets yta. En sak jag upplevt är att de gillar att ha maten på 1 nivå, för de använder olika nivåer för olika saker: sova, föröka sig, äta.

Ja, det stämmer att det inte bara är mask som du får som husdjur, utan det kommer att flytta in en massa kompisar till dom!  ;D
 Det är faktist en hel värld av små kryp som tar hand om nerbrytningen, fascinerande! Alla är lika viktiga och ska omhuldas.
Jag har hört att kaffesump får masken att föröka sig bättre.
De älskar bananskal. Och avokadoskal i halvor! Brukar användas som BB.

Måste hitta det optimala sättet att befria komposten från maskar. Jag har sett diverse metoder på nätet, de flesta är en aning plats- och tidskrävande.
Den här metoden var cool...

Några olika kompostvideos

För blöt, för mycket mat, för lite fluff!

GardenGirls pedagogiska video

Denna inspirerade mig att sätta igång

I say go for it! Det är kul, växterna älskar det, det är recycling, det är trendigt!
Men kan vara bra för husfriden att kolla hyresvärdens inställning till din miljöaktivism! Du kanske ska råka lämna lite intressant läsning om vermikultur framme nånstans.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-10 kl 13:00 »
Jag funderar också på något bra sätt att befria maskarna från komposten när man väl ska ta reda på den. Just nu rensar jag maskarna manuellt, och det är både tidskrävande och ineffektivt. Förmodligen har jag små maskkolonier i var och varannan blomkruka nu. ;D

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-10 kl 13:19 »
 ;D
Se det som en slags försäkring, du blir aldrig helt utan ju!

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 maj-10 kl 15:08 »
När jag tar kompost, skrapar jag av det översta skiktet, lägger på ena sidan och efter en tid är de flesta maskar där.

Vill jag sortera ut för att ta vara på alla maskarna, så lägger jag det översta i en ny låda, kompostmaterialet häller jag ut i solljus. maskarna flyr neråt, då de skyr ljus, och så kan man skrapa av kompost tills det finns en liten hög kvar med mycket mask.

Maskkolonin förökar sig till viss gräns, så om man vill ta vara på optimalt antal maskar ska man "skörda"  sådär var tredje månad.

Man kan ha stapelbara komposter, där man lägger på en ny låda, och när maten då är slut i den nedre flyttar masken en våning upp.  Systemet kan oxå göras vertikalt.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 11 maj-10 kl 18:43 »
Jag hade tänkt köpa tre plastlådor från Claes Ohlsson, borra massa hål, stapla dem på varandra, fylla på i den översta och hoppas att maskarna självmant vandrar uppåt när den understa är färdig som skytten skrev. I botten vill jag ha ett nät för att inte flugor ska kunna komma åt att lägga ägg.

Jag är för feg för att riskera att bli påkommen med att rota i någon annans dynghög, så jag tänker gå till en fiske/sportaffär och köpa metmask. Den billigaste sorten ska visst vara den sort som man vill ha i kompost.

Jag tror inte det är förbjudet i Norge, för det finns en trädgårdskedja (http://www.hageglede.no/NETTBUTIKK/Markkompost/Markkompostbinge-3-skuffer) säljer (SVINDYR!) maskkompost som man kan ha inomhus, och dessutom rekomenderar dem det på en sån där "bli grön" hemsida, så uppenbarligen finns det folk som gör det i alla fall. Men regler kan ju skifta från kommun til kommun. Tror jag ska ta kontakt och fråga vad som gäller här.

Så den svåraste nöten verkar vara hur jag ska vinna min hyresvärds välsignelse. Måste erkänna att de där videorna ser lite läbbiga ut, och det talar ju inte till min fördel. Det frestar väldigt att inte säga nånting, bara placera komposten på en diskret plats där den inte syns och "anta" att det är en privatsak som inte angår hyresvärden. Bara det att när jag vet att det kan vara provokativt så kommer jag att må dåligt och känna att jag går bakom ryggen på dem...

Men det finns ju folk som övervintrar sin metmask på precis samma sätt och då är det plötsligt inte alls lika kontroversielt bara för att det inte heter "kompost" längre. Kanske man plötsligt skulle bli jättefiskeintresserad....

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 11 maj-10 kl 22:50 »

Man kan ha stapelbara komposter, där man lägger på en ny låda, och när maten då är slut i den nedre flyttar masken en våning upp.  Systemet kan oxå göras vertikalt.

Är inte stapelbart och vertikalt samma sak?  :P

Jo sådär gör jag också när jag skördar, men det tar ju en sabla tid..man får väl se det som en meditation.
~ Kahlil Gibran~

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-10 kl 23:02 »
.... så jag tänker gå till en fiske/sportaffär och köpa metmask. Den billigaste sorten ska visst vara den sort som man vill ha i kompost.

Jag köpte också min. 150 spänn för en tub, men det var inte vanlig metmask utan Eisenia Foetida, en slags dyngmask. Denna sägs vara oaptlitlig för fiskar, men mina Pacus äter den gärna när de får.
Citera
Måste erkänna att de där videorna ser lite läbbiga ut, och det talar ju inte till min fördel.

Äsch, det var ju bara den första som var lite grisig ju!

Det är faktist din ensak om du har mask. Du kanske nämna det för dem, men utan att specifiera var du har den?  ;D
~ Kahlil Gibran~

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 maj-10 kl 23:30 »
Är inte stapelbart och vertikalt samma sak?  :P

Jo sådär gör jag också när jag skördar, men det tar ju en sabla tid..man får väl se det som en meditation.

Jo jag skulle skrivit horisontellt.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #17 skrivet: 12 maj-10 kl 15:19 »
Jag hade tänkt köpa tre plastlådor från Claes Ohlsson, borra massa hål, stapla dem på varandra, fylla på i den översta och hoppas att maskarna självmant vandrar uppåt när den understa är färdig som skytten skrev. I botten vill jag ha ett nät för att inte flugor ska kunna komma åt att lägga ägg.

Jag är för feg för att riskera att bli påkommen med att rota i någon annans dynghög, så jag tänker gå till en fiske/sportaffär och köpa metmask. Den billigaste sorten ska visst vara den sort som man vill ha i kompost.

Jag tror inte det är förbjudet i Norge, för det finns en trädgårdskedja (http://www.hageglede.no/NETTBUTIKK/Markkompost/Markkompostbinge-3-skuffer) säljer (SVINDYR!) maskkompost som man kan ha inomhus, och dessutom rekomenderar dem det på en sån där "bli grön" hemsida, så uppenbarligen finns det folk som gör det i alla fall. Men regler kan ju skifta från kommun til kommun. Tror jag ska ta kontakt och fråga vad som gäller här.

Så den svåraste nöten verkar vara hur jag ska vinna min hyresvärds välsignelse. Måste erkänna att de där videorna ser lite läbbiga ut, och det talar ju inte till min fördel. Det frestar väldigt att inte säga nånting, bara placera komposten på en diskret plats där den inte syns och "anta" att det är en privatsak som inte angår hyresvärden. Bara det att när jag vet att det kan vara provokativt så kommer jag att må dåligt och känna att jag går bakom ryggen på dem...

Men det finns ju folk som övervintrar sin metmask på precis samma sätt och då är det plötsligt inte alls lika kontroversielt bara för att det inte heter "kompost" längre. Kanske man plötsligt skulle bli jättefiskeintresserad....

Du behöver väl inte smyggräva? Fråga istället.
Tips är att kika förbi ikea istället när gäller backar. Min maskkompost bygger på staplade 19kronors-backar därifrån. Tror de kostar runt 60-80kr/19-20l back på classe.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Midvinter

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 12 maj-10 kl 18:21 »
Citera
Jag köpte också min. 150 spänn för en tub, men det var inte vanlig metmask utan Eisenia Foetida, en slags dyngmask. Denna sägs vara oaptlitlig för fiskar, men mina Pacus äter den gärna när de får.

Satan! Men de på de norska sidor jag har hittat om maskkompost snackas det om metmask. (Metemark) Enda köpe"kompostmask" jag kan hitta är 1kg för 635 NOK!  :o och det är inte den vanliga dyngmasken, utan något som de kallar för Rød mosemark eller Dendrobaena octaedra. Hmm...
Vad heter vanlig metmask på latin, då?
Kanske bör fundera på att ge mig ut på jakt efter dynghögar ändå.

Citera
Tips är att kika förbi ikea istället när gäller backar.

Ikea ligger typ hundra mil bort eller nåt, CO har 15 litersbackar för 30 NOK. Är ensam, så behöver nog inte större. Sen kan man ju fundera på Jula och Biltema också, men jag ska tänka på IKEA ifall jag ändå bestämmer mig för att beställa möbler därifrån när jag flyttar. (Men hade ju tänkt försöka hitta begagnat i första hand.)

Om detta med hyresvärden så ställde jag frågan här:
http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Lm/Diskuter-miljoe-og-forbruk/Fritt-forum/Markkompost-innendoers
Så långt inget som gör mig klokare. Nån säger att det är förbjudet, nån säger att det inte är några problem alls. Får se om tråden utvecklas.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 13 maj-10 kl 11:18 »
Jag hyrde ut en lägenhet till några studenter.
En av dem hade en innomhuskompost.
Den luktade visst å det blev mycket flugor.
Den andre studenten var visst inte så glad :'(
Å inte jag heller när jag skulle flyttstäda lägenheten, där komposten stod var massor av döda flugor  :P
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser