Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskkompost inomhus?  (läst 17034 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Maskkompost inomhus?
« Svar #20 skrivet: 13 maj-10 kl 17:38 »
Jag hyrde ut en lägenhet till några studenter.
En av dem hade en innomhuskompost.
Den luktade visst å det blev mycket flugor.
Den andre studenten var visst inte så glad :'(
Å inte jag heller när jag skulle flyttstäda lägenheten, där komposten stod var massor av döda flugor  :P

Då har man misskött komposten. Jag har aldrig haft flugor som lagt ägg i komposten.
Kött ska man inte kompostera med mask.  Jag lägger inte mycket tid på dem, och täcker ibland slarvigt, men ändå inga flugor.

Maskkompost inne har tiotusentals hushåll, och skulle flugor inte lätt kunna undvikas, hade de nog varit betydligt färre.

Luktar det illa är det något fel, kanske  för vått, och köttrester.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #21 skrivet: 13 maj-10 kl 18:03 »
Sköt komposten rätt så blir resultatet också bra. Ett tips i början är att vara försiktig med kväverikt material för att sedan ösa på mer när maskarna hunnit etablera sig.
Det tar också lång tid innan materialet är helt omsatt, vilket kan vara värt att tänka på. Tålamod alltså.
I värsta fall så har jag en vän som använder nematoder för att bekämpa sorgmyggorna (larverna) i komposten.
Kika t.ex. här: http://www.nyttodjur.se/produkt/nematoder-mot-sorgmyggor.aspx
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 13 maj-10 kl 18:22 »
Ja, precis som Skytten säger så är en illaluktande kompost en dåligt skött kompost.
Att sköta en kompost rätt är inte speciellt krävande, det handlar mest om att ge rätt förutsättningar från början (lufttillförsel, lagom mycket fukt och tillräckligt med "bedding") och att inte hasta, att inte mata på för mycket för snabbt. Det är inte speciellt komplicerat, man får använda sitt luktsinne och sunda förnuft.

Den kompost som var sörjig bland de jag länkade är ett klart exempel på en kompost som fått "för mycket av det goda", den saknar papper och annat kolvärdigt material.Det är fruktkött och liknande sörjiga rester som kan rubba balansen, dessa ska man sprida ut, gräva ner och inte ge oftare än att det försvunnit mellan gångerna.

Andra material är inga problem att ösa på med, t.ex lökskal, bladgrönsaker, blast. Så för att bibehålla balansen: lägger jag i 1 del sörjamat, så river jag ner 2-3 delar papper också.
I ska man gärna öppna upp, gräva runt lite försiktigt, kika och lukta, för att lära sig hur snabbt de jobbar, hur ett friskt vs ett surt samhälle luktar.

När maskarna trivs förökar de sig i en jäkla fart, och kan ta hand om alltmer. Man får helt enkelt försöka ha känsla av hur samhället mår.
Jag tycker det är superspännande sätt att lära sig jord och ekologisk balans, rekomenderas för barn.

Kaffesump ska visst också vara bra mot flugorna. Hur funkar de här nematoderna, hindrar de sorgflugornas ägg från att utvecklas?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

tench

• -
    • Solrot
« Svar #23 skrivet: 13 maj-10 kl 18:27 »
Är inte helt säker, men antar att de är parasiter och har sorgmygglarverna som sin värd. De bryter då sorgmyggornas växtcykel.
Jag har aldrig behövt använda sånt till min inomhuskompost. Ett tag var det en del sorgmyggor, jag satte upp sådana flugfällor och det tog hand om en hel del av dem. Nu har jag inga problem över huvud taget. Skulle dock behöva ordna en till back. Två stycken är redan fyllda!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 19 maj-10 kl 23:17 »
Jo, jag skulle också behöva ett nytt system. Nu på sommaren tänkte jag flytta ut dem, men balkongen är http://www.alternativ.nu/Smileys/classic/lipsrsealed.gifför varm och jag vill inte ha dem där jag inte kan ha uppsikt över dem  :)

En annan kul grej med maskkompost, är att det  ständigt gror en massa kul där. Jag har räddat paprikor/chili, linser, en och annan böna, pumpa och melon, samt lite annat smått och gott. Det gror från potatisskal och morotsskrutt till och med! Fast dessa är väl ingen ide att ta hand om.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Midvinter

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 20 maj-10 kl 16:55 »
Citera
En annan kul grej med maskkompost, är att det  ständigt gror en massa kul där. Jag har räddat paprikor/chili, linser, en och annan böna, pumpa och melon, samt lite annat smått och gott. Det gror från potatisskal och morotsskrutt till och med! Fast dessa är väl ingen ide att ta hand om."

Åh, jag blir så sugen på att ha en kompost! Det gör ont varje gång jag slänger något och tänker att det här kunde ha blivit jättebra jord till mina plantor. Och att kunna få linsplantor, melonplantor, osv. från komposten, jippi!

Men nu har jag bestämt mig för att i alla fall lära känna min hyresvärd och se vad de är för människor innan jag evt. frågar om jag kan få ha mask. (På kontraktet står det faktiskt att husdjur inte är tillåtet, men hon som bodde där förrut frågade om hon kunde få ha katt, och det fick hon...)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 20 maj-10 kl 21:38 »
Ett klokt beslut, håller tummarna för att du kan ha en maskkompost inom kort. Det är roten till att gott  ;D
~ Kahlil Gibran~

Midvinter

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 26 jun-10 kl 17:44 »
En sak till jag undrar, hur förvarar man den färdiga kompostjorden ifall man inte tänker använda den på en gång? Plastpåse?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 27 jun-10 kl 13:40 »
Nej, plastpåse är inte bra. Förvara i en spann, med locket lite på glänt, eller i en hög utomhus, täckt med markduk, för att inte få ogräs i komposten. Om det blir för tätt kan det börja mögla eller ruttna, om det blir för varmt försvinner näringen. Spann med locket på glänt, förvarad i källare eller jordkällare är bäst till mindre mängder, om man ska blanda egen krukjord eller liknande. Har man mycket kan man sprida i rabatter och grönsaksland, men inte för mycket till varje planta, det är mycket näring i maskkompost.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 sep-10 kl 00:06 »
Maskkompost inomhus är en av de pyssel som kommer att förgylla min vintervila-i-liten-lägenhet.  :D

devadaya

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 22 sep-10 kl 21:17 »
Nu har jag börjat min maskkompost...eller för 9 dagar sen ;D ;D!!!
Jag köpte en plast låda :oock på IKEA...borrade hål och la i  kartong, tidningsriv, jord, vissna löv från skogen, lite matavfall och mask som jag beställt på nätet... Men maskarna som jag köpte var lite slöa...(eller jag vet ju inte hur de skall vara, men de var inte som den mask som jag jag minns från när min pappa skulle vara den gode fadern och fiska med oss barn medans jag tycket bara synd om masken)...så jag har gått ut (efter härligt höstregn) och plockade daggmask. Det har inte tagit riktigt fart ännu men idag när jag öppnade locket så luktade det gott jord och maskarna verkar må bättre ;)...
ja just det jag läste att maskarna vill ju ha det mörkt..o jag som köpte en genomskinlig :o låda... :-\ Men jag löste det med att maskeringstejpa botten och ca 15 cm upp, så nu är det mörkt o gott för mina nya vänner :D...
...we are spiritual beings born for having a human experience...
...we are not human beings born for a spiritual experience...

edithsdotter

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 sep-10 kl 21:27 »
Men maskarna som jag köpte var lite slöa...

Om Du vill ha lite fart på dina maskar kan Du mata dem med kaffesump, teblad eller filmjölk så ska Du se att det blir aktivitet!  ;)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #32 skrivet: 22 sep-10 kl 22:11 »
Nu har jag börjat min maskkompost...eller för 9 dagar sen ;D ;D!!!
Jag köpte en plast låda :oock på IKEA...borrade hål och la i  kartong, tidningsriv, jord, vissna löv från skogen, lite matavfall och mask som jag beställt på nätet... Men maskarna som jag köpte var lite slöa...(eller jag vet ju inte hur de skall vara, men de var inte som den mask som jag jag minns från när min pappa skulle vara den gode fadern och fiska med oss barn medans jag tycket bara synd om masken)...så jag har gått ut (efter härligt höstregn) och plockade daggmask. Det har inte tagit riktigt fart ännu men idag när jag öppnade locket så luktade det gott jord och maskarna verkar må bättre ;)...
ja just det jag läste att maskarna vill ju ha det mörkt..o jag som köpte en genomskinlig :o låda... :-\ Men jag löste det med att maskeringstejpa botten och ca 15 cm upp, så nu är det mörkt o gott för mina nya vänner :D...
Ha tålamod. Det kan ta ett tag innan maskarna kommer igång och börjat föröka sig. Jag gjorde så att jag började med relativt lite kväverikt avfall och varvade med använd plantjord för att successivt gå över till större andel matavfall. Jag började i vintras någon gång och det var inte förens i vår/sommar som jag började märka någon större skillnad i omsättningen av materialet.
Jag har fått det berättat för mig att en frisk mask är sprattlig och att de inte är täckta med partiklar när man tar upp dem. Det tyder på att fuktigheten i komposten är lagom och att maskarnas slemskikt är friskt. Det stämmer också överens med min upplevelse. Det tar nog helt enkelt ett tag innan de bor in sig.
Må gott \o/

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 22 sep-10 kl 22:46 »
Blev nyfiken på idén att använda ett gammalt avställt akvarium till en blivande maskkompost. Hur står sig daggmasken och lövmasken i en "maskkompost"?
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Pullarius

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 22 sep-10 kl 23:48 »
Kompostboken av Gustav Alm och Göran Eriksson rekommenderar lövmask samt kompostmasken Eisenia andrei och den något större Dendrobaena veneta som säljs som metmask. Den använder jag och den fungerar finfint. Köpte i sportfiskeaffär en ask för ca 50 kr. ( i Uppsala). Daggmask avrådes från, passar inte i kompost.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 22 sep-10 kl 23:57 »
Kompostboken av Gustav Alm och Göran Eriksson rekommenderar lövmask samt kompostmasken Eisenia andrei och den något större Dendrobaena veneta som säljs som metmask. Den använder jag och den fungerar finfint. Köpte i sportfiskeaffär en ask för ca 50 kr. ( i Uppsala). Daggmask avrådes från, passar inte i kompost.
metmask säljs i alla sportfiskeaffärer nästan... själv undrar jag om de förökar sig bra i en inomhuskompost? kan vara lönt att kompostera för att alltid ha lättåtkomliga metmask... lövmask har jag miljontals i utomhuskomposten men de luktar dynga :-X....
« Senast ändrad: 23 sep-10 kl 06:34 av grimbart »
Fjäderfän och kaniner

Pullarius

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 23 sep-10 kl 00:47 »
Jag har metmasken Dendrobaena ute i en låda i skuggan på sommaren och i ett svalt rum 9-15 grader på vintern. Inga som helst problem med lukt för jag lägger inte mitt avfall ovanpå utan begraver och täcker över det noga. Heller inga flugor på det viset. God tillväxt på metmask! Använde tidigare lövmask utan luktproblem när jag bodde i lägenhet. Tack vare maskkomposten har jag fått dispens från sophämtning av komposterbart. Pengar att spara! Uppsala Kommun mycket hjälpsamma, skickade kompendium om maskkompostering.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #37 skrivet: 23 sep-10 kl 01:47 »
Blev nyfiken på idén att använda ett gammalt avställt akvarium till en blivande maskkompost. Hur står sig daggmasken och lövmasken i en "maskkompost"?
Akvarium är nog inte något att satsa på eftersom det måste finnas lufthål....
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 23 sep-10 kl 06:43 »
Se upp för att använda köpt blomjord i maskkomposten eftersom den ofta innehåller sorgmyggeägg/-larver, de små svarta blomflugorna, och de är näst intill hopplösa att bli av med. Bananflugor är harmlösa i jämförelse.
Beträffande mask så lever ju daggmasken nere i jorden och gräver där gångar medan lövmasken hittar man i botten på varje lövhög ute i naturen.
Har genom tiden haft många maskkomposter och jorden som blir är mycket dryg eftersom den är "stark" och kväverik så går det bara åt teskedsvis till toppdress till krukväxterna till exempel. Försök inte att plantera i maskkompostjord... krukväxterna dör ganska snart.  :'(

fastfrusen

• -
« Svar #39 skrivet: 15 mar-11 kl 14:19 »
skriver mest før att følja med i tråden,... om nu luvinskan skulle smuggla hit några maskar en dag kanske...  ;) ::)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser