Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkbonde - någon framtid?  (läst 19887 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
Re:Mjölkbonde - någon framtid?
« Svar #20 skrivet: 06 okt-06 kl 23:51 »
Det där var inte svar på min fråga. Frågade jag efter det du skrev? Svar: Nej.

Va mitt svar svaret på din fråga då ??
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 07 okt-06 kl 10:29 »
Frågade jag efter det du skrev?
Svar: Nej.
..åhh då missförstog jag din fråga till Anna...... :-[

Jag trodde din fråga gällde "hur i hela världen en familj kunde leva på 40 kor"....
Hur kunde jag få för mig det  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 07 okt-06 kl 12:02 »
Gimskogen:

Vi satsar på fjällkor 30 stycken i lösdrift. Vi har fått ritningar på ett stall där man har möjlighet dela upp korna i 2 grupper samt ett fiskbenstall 2 x 3.

Mjölken säljs till ett bymejeri för 5.50 kg.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

« Svar #23 skrivet: 07 okt-06 kl 18:52 »
Christine, om jag får fråga, får du bidrag för fjällkorna?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #24 skrivet: 07 okt-06 kl 20:41 »
Vad roligt att det finns ett by mejeri som dessutom kan betala bra för kvalitets mjölk för tex ost tillverkning...

Låter som ett trevlig lösning...

Synd att det är så långt till jämtland.... Vär mjölk säljs ju till milko sundsvall och blandas ju upp med all annan...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 07 okt-06 kl 21:35 »
Jo, vi får bidrag för korna.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 07 okt-06 kl 23:40 »
Oj, 5.50 för mjölken, det än mer än dubbelt så mycket som vi får........ :-\
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

christine

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 08 okt-06 kl 13:22 »
Bymejeriet är privat. Skulle önska det poppade upp flera alternativ till mejerier som är beredda att betala för kvalitet. Tycker att de stora mejerierna betalar för lite. Ta t ex Milko så ska man betala en insats för att få leverera mjölken vilket för mig är omöjligt att förstå? Ska man betala för att leverera mjölk?

Samma sak är det med Swedish meat, man måste vara medlem. Vi har köpt våra djur av dom men vi kommer nog inte att leverera några djur till dom.  Vill inte skicka våra djur till slakt vid kusten (Ullånger).

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #28 skrivet: 08 okt-06 kl 14:19 »
Jag har en dröm....

Om mobila slakterier, där slakteriet kommer till gården djuren har levat på och både avlivar, tar ur och placerar i kylrum, innan det sanerar och kör vidare till nästa gård.
Samma typ av dröm har jag avseende mejeri. En bil som kommer till en gård, kopplar upp sig mot gårdens tank, pastöriserar, separerar,  kyler och förpackar mjölken i bag in box innan den kör vidare till nästa gård, eller kör till en butik, skola eller annan kund.

Bägge dessa verksamheter kommer med nödvändighet att bli dyrare än centraliserad stordrift, men det kanske finns många nog som är intresserade att köpa kvalitet för att man ska kunna gå runt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Suresh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 okt-06 kl 14:48 »
Om du kombinerar din mobila slakthusdröm med Purushs Reinfeldsmara i Kattenihattens drömtråd - då börjar det bli riktigt spännande.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 08 okt-06 kl 15:46 »
Kanske Eldrimners mobila mejerier kan vara något att titta på? Ok, dom är inte ämnade för paketering av drickmjölk men dom ger kanske den lilla gården möjlighet att själva förädla sin mjölkråvara?

http://www.eldrimner.com/2328.flyttbart_mejeri.html

ninna b

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 08 okt-06 kl 20:45 »
Det finns små gårdsmejerier runt om i landet som tillverkar ostar av både get och ko. Somliga har djur själva men en hel del , speciellt getbönder, har tyckt att det varit för arbetskrävande att ha både djur och mejeri. Getmjölk är ju inte lätt att köpa så då har man fått gå ifrån getosten och göra koostar istället. Kan inte du ha getter och sälja mjölken till ett gårdsmejeri som gör ost av den eller rent av själv förädla mjölken till ost, med hänvisning till Gruffs tidigare inlägg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Mjölkbonde ?
« Svar #32 skrivet: 14 jan-07 kl 20:31 »
Är det något att satsa på idag, som mindre producent?
Jag skulle gärna vilja satsa om jag visste lite mera, hade tänkt mig runt 15 kor i så fall, men går man runt då?
Plus att man kan få ut lite lön själv.

Självklart förstår jag att det inte är något man blir stenrik på men man vill ju kunna klara sig på det man sysslar med.

Hur gjorde du sen  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fredrik

« Svar #33 skrivet: 16 jan-07 kl 20:41 »
HEJ!
Tack för alla svaren, har inte haft tid att skriva och läsa så mycket här den senaste tiden.

Hur det har gått.
Just nu håller jag på att restaurera ca 20ha åkermark samt ungefär lika mycket betesmark. Min idé är att först få ordning på markerna innan jag drar igång full maskin. Det är mycket jobb att röja och gräva ordentliga diken.

Vad det blir för sorts djurhållning så småningom har jag inte bestämt helt än. Men till våren blir det lite dikor mest för att hålla iordning markerna samt att jag ska lära mig mer om djuren. När jag vet vad det är bäst att satsa på kommer jag dra igång något mer storskaligt och försöka livnära mig på det.

Välkommnar gärna frågor/tips mm. Alltid roligt att höra vad andra har att säga.

MVH
Fredrik

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: småskaligt
« Svar #34 skrivet: 16 jan-07 kl 21:09 »
Just nu håller jag på att restaurera ca 20ha åkermark samt ungefär lika mycket betesmark. Min idé är att först få ordning på markerna innan jag drar igång full maskin. Det är mycket jobb att röja och gräva ordentliga diken.

Men till våren blir det lite dikor mest för att hålla iordning markerna samt att jag ska lära mig mer om djuren.
Restaurera ..vad har hänt med marken ?

Vad blir det för dikor framöver Hereford eller nått tyngre ?

Mvh Grimla

fredrik

« Svar #35 skrivet: 17 jan-07 kl 21:21 »
En del av markerna har stått orörda. Det var planer på att plantera skog men det blir det inte nu :)
Resten av markerna är i gott skick.

Jag vet faktiskt inte riktigt än. Det blir lite vad jag får tag i.
Har du erfarenhet av hereford?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 17 jan-07 kl 22:45 »
Hereford är ju den köttras som är lättast att få tag på, dessutom är dom nog billigast.
En typisk nybörjar ras  ;)

Se upp med hornformen bara - köp inte Hereforddjur med hornen böjda in mot huvudet.

Charolais, Limousin o Blonde är mycket bra djur
men eftersom de är större och bättre så blir de dyrare.
Och kräver lite ofta mer "kovana".

Mvh Grimla

Sågaren

• Medelpad
« Svar #37 skrivet: 19 jan-07 kl 15:09 »
det ser mörkt ut på mjölksidan idag kanske får man skaffa sig en fjällko till sist för att slippa tysk giftmjölk.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Drevern

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 19 feb-07 kl 23:14 »
Det blir nog svårt att leva på endast 14 kor. Jag kollade mjölkpriset idag och det var inte många öre över det som min farsa fick när han levererade sista tanken 1983, jag har kvar den avräkningen. Vi hade 10 kor på gården och då gick det bra. Jag räknade för några år sedan ut vad jag var tvungen att skaffa om jag skulle starta upp med kor på gården igen. Då landade jag på ca 70 talet och det var för 10 år sedan, nu kanske jag måste upp i hundra. Man måste ha många för att få stöd nog för mjölken ger inget i sig själv vad jag förstått.  Han som arrenderar min gård idag har 120 kor. Hans stall bran ner härmom året och i det hade han ca 40. Han var tvungen att gå till 120 för att klara investeringarna. Jag hävdar att det är svårt nog för dem som redan har allt på plats när de börjar och det bli inte lättare om man skall starta upp. Skilnad var det förr. När mina farföräldrar köpte gården kom de dit med en pinnasoffa och ett bord samt bågra stolar och 2 st kor som de fått hemifrån. På 3 år var de en självgående gård fri från banklån med egen häst.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #39 skrivet: 20 feb-07 kl 09:57 »
Var i landet bor du ?
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 4 användare
simon.arvestrand, Sommartorparen, ärt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser