Som redan sagts, produktionsplatsnummer krävs, ett papper som skickas in, inte mkt jobb. Sedan ska du ha en stalljournal. Utöver detta givetvis följa de bestämmelser som finns för deras levnadsmiljö.. När jag hade mina grisar var jag i.o.f. inte så noga när det gällde deras boxstorlek eftersom att jag hade utegrisar och måtten hos SJV är uträknade för innelevande grisar.. Har man en nitisk inspektör kan de säkert ha synpunkter om det men vår inspektör hade lite mellan öronen så han sa inget om det.
Slakten kan du göra själv utan att någon lägger sig i om du följer de regler som finns för det, slaktpistol och avblodning med kniv är enkelt och relativt billigt.
När det gäller foder så finns det ju en massa regler om det med, men min åsikt är väl att ska man ha grisarna till egen konsumtion så kan man ju utan större samvetskval ge dem matrester från det egna hushållet.
När det gäller trikinprov är det väl inget krav om du ska ha det till eget bruk men det är så pass billigt och enkelt att göra att det är dumt att låta bli.. Bara ta en bit när du slaktat, skicka in, och några dagar senare får du svar via exempelvis SMS/mejl.