Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa grisar?  (läst 11615 gånger)

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
Skaffa grisar?
« skrivet: 09 maj-10 kl 22:21 »
En fråga från en total nybörjare på griseri.
Jag skall i sommar bygga ett nytt rejält hönshus, och nu grunnar jag på om
man skall ta till en bra bit extra om vi skaffar oss ett par slaktsvin.
Vad gäller nu när vi är under Bryssel-styre? Kan man ha ett par grisar och slakta för eget bruk
utan en massa veterinärintyg och register och sån bröte?
Frågan kanske varit uppe innan, men jag hittar inget om detta..

Tacksam för svar!
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skaffa grisar?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-10 kl 23:08 »
www.jordbruksverket.se kan du läsa om regler för boxstorlek mm

Du måste ha ett produktionsplatsnummer för att få lov att ha gris. Kostar inget vad jag vet, men du måste fylla i lite papper. Vet inte hur det är med vetintyg, hörde något om att alla vildsvin ska trikintestas, vet inte om alla tamsvin måste göra det också. Slakta får du göra själv, om du följer reglerna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 00:25 »
ska du äta upp dem själv är det bara djurskyddsregler kring avlivning du msåte följa. Livsmedelslagar kan du skita i.

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 06:57 »
Grisar lär vara bra bökdjur. Om man vill ha dem för att böka, men sen sälja dem, gäller samma sak då?

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 07:26 »
Hej!
Läs om djurhållning på  www.sjv.se  !
Vad avser trikinprov kan jag informera att allt griskött som slaktas på slakteri i Sverige trikinkontrolleras (VARJE enskild gris kollas!!), inte av någon annan orsak än det faktum att trikinsmitta är: obotligt, lär vara oerhört smärtsamt och dödligt!! Trikinsmittan får grisen troligen genom att äta mindre gnagare (råttor o möss), torde innebära att "bökgrisar" är mer i riskzon än andra?!
mvh

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 maj-10 kl 20:28 »
gäller samma som vadå? Lagen är lagen.. den är inte olika beroende på vad man har grisen till när den lever.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-10 kl 20:38 »
Som redan sagts, produktionsplatsnummer krävs, ett papper som skickas in, inte mkt jobb. Sedan ska du ha en stalljournal. Utöver detta givetvis följa de bestämmelser som finns för deras levnadsmiljö.. När jag hade mina grisar var jag i.o.f. inte så noga när det gällde deras boxstorlek eftersom att jag hade utegrisar och måtten hos SJV är uträknade för innelevande grisar.. Har man en nitisk inspektör kan de säkert ha synpunkter om det men vår inspektör hade lite mellan öronen så han sa inget om det.
Slakten kan du göra själv utan att någon lägger sig i om du följer de regler som finns för det, slaktpistol och avblodning med kniv är enkelt och relativt billigt.

När det gäller foder så finns det ju en massa regler om det med, men min åsikt är väl att ska man ha grisarna till egen konsumtion så kan man ju utan större samvetskval ge dem matrester från det egna hushållet.

När det gäller trikinprov är det väl inget krav om du ska ha det till eget bruk men det är så pass billigt och enkelt att göra att det är dumt att låta bli.. Bara ta en bit när du slaktat, skicka in, och några dagar senare får du svar via exempelvis SMS/mejl.

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 10:40 »
Hej!
Det är inte utan orsak vi har krav på trikinundersökning i Sverige, ett enstaka prov kostar ca 200kr.
Läs på nätet om trikinos........
mvh

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 21:55 »
Trikiner försvinner väl när man tillagar köttet?

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 maj-10 kl 17:21 »
Nej ersam.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 maj-10 kl 20:50 »
För att reda ut begreppen om trikiner.

Ta en bit av mellangärdet( njurtappen) skicka denna för analys. (Provet bör väga 40-50 gram)
Ett prov kostar i dagsläget 100 kr +moms.

Det finns ett flertal analyslabb, men jag rekommenderar detta:

SVA
Parasitologen
751 890 Uppsala

Skicka med din adress och ev mail (så får du svaret där).
Efter en tid, så får du en faktura.

Enkelt , smidigt och säkert

Trikiner dör vid temperatur över 70 grader och vissa av djupfrysning.
Man ska ju tänka på att någon del av köttet kanske ska användas till rökning och då är trikinerna inte döda.
Jag skulle personligen inte låta bli att ta prov oavsett om det är ett vildsvin eller en utegris

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 20 maj-10 kl 09:17 »
Är trikiner ett nytt påfund eller hade man koll på tillagningen förr? Eller dog man helt enkelt plågsamt av dåligt tillagat kött.
Är detta en anledning till att man inte äter fläskkött i vissa kulturer?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 maj-10 kl 20:00 »
Nej, trikiner är inget nytt.

Förr såg man till att allt var genomstekt/kokt och då är trikinerna döda.

Enligt vissa undersökningar, så tror man att Andre och de andra ballongfararna på nordpolen, dog av trikiner efter att ha ätit rått kött från isbjörn

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 maj-10 kl 21:45 »
Jag ser att jag skrev adressen till SVA illa.
Rätt adress:

SVA
Parasitologen
751 89 Uppsala

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser