Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgning av skinn  (läst 3809 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Färgning av skinn
« skrivet: 09 maj-10 kl 00:22 »
Jag skulle gärna vilja ta del av Era erfarenheter av att färga skinn, exempelvis vita kanin- eller getskinn.  Jag utgår ifrån att det går att göra på ett ekologiskt sätt, och tar också gärna emot boktips.  Jag avser här pälsskinn.  Skulle någon av Er också besitta kunskaper om hur man färgar fågelfjädrar, exempelvis från anka eller höns, så tar jag gärna emot upplysningar om det också.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Färgning av skinn
« Svar #1 skrivet: 09 maj-10 kl 19:32 »
Jag har bara färgat rådjursskinn (ljust grått vid fettgarvning, obs färga före, tar bättre då) med och utan päls...På pälsen tog det inte vad jag kunde se men skinnet blev mörkt brunt av kokt starkt te...rödbeta och lökskal har jag färgat laxskinn med men fisk har ju ingen päls kanske skillnad på hur päls tar upp färg mot själva skinnet...henna borde kunna gå på både pälsen och skinnet, men om det är ekologiskt vet jag inte. Fjädrar borde man väl kunna färga med hjälp av en pensel eller doppa i färgen och blåsa torra med fön eller hänga upp i små knippen ute. Har bara sett färgning av fjädrar på tv där mannen blåste dem fluffiga med fön efteråt...han är nog den ende i sverige som gör boor till teatrar mm. Röka skinn ger även det färg men har inte provat, vet dock att man kan göra pappersmallar och täcka skinnet där man inte vill ha färg...
Ni andra som kan mer och provat och erfarit mer än mig svara här så Torptomten får bra svar. Lycka till! Skriv hur det gått sedan.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser