Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hembränd trätjära  (läst 3389 gånger)

inanna

hembränd trätjära
« skrivet: 01 feb-04 kl 19:28 »
Jag tillverkar egen tvål och örtsalvor och behöver äkta oblandad trätjära att ha i. Det som säljs i färgaffärer är lösningsmedel i och kan inte användas.
Jag behöver ca ½kg. Var får jag tag i det?
hälsningar
Agneta
« Senast ändrad: 01 dec-04 kl 10:10 av admin »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:hembränd trätjära
« Svar #1 skrivet: 02 feb-04 kl 09:56 »
Om du inte lyckas få tag i nåt så har du tips om egen framställning i nummer 1/2000 av tidningen Åter.

hasteus

« Svar #2 skrivet: 11 apr-04 kl 23:37 »

Hej

Hmm Februari... duhar nog löst det tills nu men om du bara behövde 1/2 kg så var nog det som tidigare påpekats det bästa att bränna själv, väldigt enkelt faktiskt. Man tar en gammal pepparkaksburk....  ;)

Annars så rekommenderar jag Claesons Trätjära i Gbg, dom har ett par eldsjälar bakom sig och säljer äkta dalbränd tjära samt även björktjära (antiseptisk) dom har slutat med björknäveroljan tyvärr. Prislistan på nätet nämner nog inte att allt även finns på 1 liters burkar.

I övrigt säljer dom, benlim, hudlim, jordfärger, linolja, handslaget tågvirke etc.

Behöver jag nämna att deras målgrupp är gamla träbåtar, byggnadsvård etc  :)

Mvh
                         Mikael

http://www.claessons.se/

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 06 feb-06 kl 04:00 »
Hembygdsföreningar runtom i dalarna, hälsingland, västmanland och på Gotland brukar bränna, säljer ibland, även t ex friluftsmuseer o dyl. Kanske kan det vara bra att få tips från något bruksmuseum, tex Engelsbergs bruk?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser