Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftning av avlopp  (läst 22918 gånger)

JARL

Luftning av avlopp
« skrivet: 07 maj-10 kl 09:07 »
Hej
Bygger om toa/dischutrymmet i sommarstuga (enplans med krypgrund). Nuvarande luftningsrör går upp i taket, genom vinden och till en ventil på yttertaket.
Jag vill ha bort trumman runt detta rör i duschrummet och undrar om man kan koppla på en luftningsventil i krypgrunden - vakuumventil kallas det nog?
NovaCapella

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Luftning av avlopp
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 20:44 »
Jag ska inte säga att man inte KAN göra på något annat sätt, men jag vill påstå att det finns mycket goda skäl att dra upp avloppsluftningen över taket och ha den fri från backventiler och sånt. Dels slipper man på det sättet störas av att det luktar illa från luftningen och dels riskerar man inte att få tryckskillnader mellan avloppet och omgivande luft så att t ex vattnet sugs ur vattenlåsen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 23:44 »
Om du tar bort den vanliga avluftningen och istället använder vakumventil så slipper du att lukt från avloppet slår ner från avluftningen på taket. Du behöver inte vara orolig att vattenlåsen sugs tomma om vakumventilen är OK.

Har renoverat 2 kåkar och satt dit vakumventil, det har fungerat perfekt. Bor nu i mitt tredje renoveringsobjekt och här avluftar det över taket, än så länge. Vid stilla väder och varmt vatten i avloppsstammen kommer självdraget igång och 3-kammarbrunnens ovälkomna doft sprider sig runt huset. Vakumventil för vattenlåsens skull och luftning vid trekammarbrunnen för bakteriernas skull skall lösa problemet i sommar.

Placeringen av vakumventilen i krypgrunden kan vara mot reglerna, men fungerar säkert ändå. Tänk på att den måste sitta frostfritt för funktionen (membranet kan frysa fast om du har otur, och att du skall placera den på rätt sida om de sugande toalettspolningarna).

Lycka till

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 23:48 »
Hur som helst, se till att få en krångelfri lösning som inte behöver underhållas, det lär du inte ångra  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 3 användare (1 dolda)
kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser