Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Året om  (läst 1422 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Året om
« skrivet: 07 maj-10 kl 08:31 »
Har en fundering.
Vet att alla tycker olika.
MEN

Vill att det blir rätt för mig och familjen.

Vill ha ägg året om.
Har ialla fall bestämt mig för en flock med dvärg kochin.
Sen
Villl jag ha en flock med höns som kan förse mig med ägg hela året.
OCH
Sälja till närmaste grannarna också.
Inte dvärgägg utan en normal storlek på ägg.

VILKEN ras ska man välja utöver Kochin?
Måste man älja värphybrider typ Lohman eller vad ska man ha?
Jag är helt nybörjare och måste fråga så jag vet att det blir rätt.
Vill inte ha massor med egna höns och sen få köpa ägg under vintern.
vi äter mycket ägg och gör mat och bakar med ägg året om.
Bor på lantgård

Snälla hjälp mig så det blir  rätt höns för  min familj
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Jakobsson

SV: Året om
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 08:43 »
Alla höns ruggar under en period varje höst, då värper dom inte. Det
ska man vara medveten om. Då byter dom sin fjäderdräkt och ser förfärliga
ut ett tag för att sen bli underbart vackra igen.

Vill man ha ägg även när det egentligen är deras viloperiod så måste man
tänka på ljus sättning i deras hus/bur. Dessutom kan det vara en fördel att skaffa höns som ska börja värpa på senhösten/vintern varje år.

Det finns många bra äggläggande raser, ex austral orps, dvärg kochin mfl

Lycka till!

//
Jakobssons fru

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 08:53 »
Först om rasval:
De raser som ger mest ägg i förhållande till foderbehov är de "lätta" raserna, leghorn och liknande. De värper många och stora ägg . De ruvar sällan och är livliga.
Vill man, och det bör man enligt mig, även ta fram eget kött, är det "kombinationsraserna" som gäller. Det finns många  från olika länder. En del ruvar bra,dessaraser är lugnare och inte så benägna att flyga.
Tänk på att många av våra rashöns för inte så länge sedan faktiskt var produktionsdjur, innan kraver på eekonomi blev så extrema som nu.
Så här gör du. På våren, kanske mars, tar du fram kycklingar av dina höns. Dessa kommer att börja värpa på hösten, precis lagom till att de äldre hönorna ruggar och slutar värpa. De fortsätter sedan att värpa hela vintern. Till våren får du massor med ägg när alla är igång.
Såhhär har jag kört mina Sussex i många år, och de har aldrig haft varken värme eller lyse.
Ungtupparna äter man upp förstås.
Jag skulle kunna berätta hur du får dvärgkochinhönorna att ruva vid önskad tidpunkt, men det hör kanske inte hit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jakobsson

« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 09:10 »
Jag skulle kunna berätta hur du får dvärgkochinhönorna att ruva vid önskad tidpunkt, men det hör kanske inte hit.

Om det är ok att vi lånar tråden lite från TS så får du mer än gärna berätta det för mig, Sonja :)

//
Jakobssons fru

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 09:15 »
Jag vill lära mig ALLT som finns om att lära mig få ägg även vintertid.

Jag tänker inte på att få bra kött.
Kan ändå inte äta upp mina älsklingar hihi

Ne kan inte slakta så det är inte avgörande för vilken ras.

Amrock Dvärg ska visst vara en bra ras för att värpa vintertid??????

Jag suger i mig all info och läser allt här på forumet.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 07 maj-10 kl 09:16 »
Låna gärna tråden

Jag vill veta ALLT

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-10 kl 09:35 »
Okay, så här gör jag.Under ruggningen får de proteinrikt foder, det behövs ju för fjäderdräkten. Men sedan drar jag ner på proteinet och de får mest havre eller korn plus grönt, färskt eller torkat och grönsaker som morötter, kålrot, pumpa (odlar själv) Ingen  värme och ingen belysning. Detta för att de INTE SKA VÄRPA UNDER VINTERN. För värper de så ruvar de snart, och jag vill inte ha kycklingar på vintern, det är så mycket extra besvär med det, likaså med oönskad ruvning, för enrruvhöna måste skötas noga vare sig hon har ägg eller inte. Om hönor ruvar "i tomme" på vintern är risken dessutom stor att de varker värper eller ruvar på våren då man vill det.
Detta funkar inte till hundra procent, det brukar vara en och annan som åstadkommer lite ägg ändå, men någorlunda.
I slutet av januari börjar jag så smått att sätta igång dem med kraftigare foder och lite belysning på morgonen. Öka på under de närmsta veckorna. Snart får man ägg och så lägger .de sig på våren
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johe71

« Svar #7 skrivet: 07 maj-10 kl 09:37 »
Villl jag ha en flock med höns som kan förse mig med ägg hela året.
OCH
Sälja till närmaste grannarna också.

som redan konstaterats så ruggar all höns på hösten och har då ett uppehåll, längden på ruggningen och uppehållet upplever jag som väldigt individuellt även inom samma ras. Vissa börjar värpa senare på hösten andra väntar tills mars...

man kan genom att ge dem ett årstidsneutralt boende få dem att värpa ca ett år och sedan rugga, det är så de stora äggproducenterna gör, men då får de inte gå ute, lokalen ska ha en jämn temperatur och ett korrekt ljusprogram... när det är dags att rugga så byter de stora producenterna ut alla höns (dvs slaktar ur) mot nya unghöns som är 18-19 veckor och precis ska börja värpa

en unghöna som är kläckt på våren ruggar normalt sett inte första hösten utan börjar oftast värpa när de är 4-5 månader och i alla fall mina unghöns värper sedan genom hela vintern.

Beroende på hur stor flock man har/vill ha och hur många höns man kan/vill "cirkulera" (kan man bara ha 10 höns och vill behålla ett par unghöns så måste man slakta några gamla) så kan man med denna metod se till att man får några ägg även under hösten/vintern.

Jag har 30-talet höns, just nu (och resten av sommaren) så värper de 20+ ägg om dagen. När det var som sämst i höstas/vintras och de drygt 20 gamla hönsen hade uppehåll så värpte mina 10 unghöns 4-6 ägg om dagen. Då räcker det till mig och min familj, men inte till några grannar. Jag har dock informerat alla mina äggkunder om hur verkligheten ser ut, och att jag vill låta mina höns leva så naturligt som möjligt och inte ha dem som en industri, och att de [kunderna] periodvis kommer att behöva köpa ägg från annat håll....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 10:21 »
Jag gör precis som Sonja.... och jag har Dv. Kochin i kombination med Skånsk Blomme.... jag tycker att det funkar jättebra. Nu har jag även införskaffat några Vit Leghorn.... för att få några vita ägg i kartongen oxå ;) En grönvärpande höna har jag haft i många år.... hon har gått som ruvhöna ihop med Blommarna. Jag tycker det är kul med variation i äggkartongen.

Om du skulle vara intresserad så bor jag utanför Kungälv och har lite ditt och datt till salu ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser