Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka surdegskulturer har ni hemma?  (läst 5675 gånger)

port513

• Skåne
Vilka surdegskulturer har ni hemma?
« skrivet: 06 maj-10 kl 09:10 »
Vad för sorts surdegskulturer har ni hemma?

Jag har själv en vetesurdeg och en rågsurdeg från Mejeribolagets kultur och väntar mig en från sydafrika och Bahrain inom någon vecka. Har ni även smarriga recept så mottages de ju såklart tacksamt ;)

Jag lyckades med konststycket att detonera degbunken med vetesurdeg, den såg så slö ut så jag satte den i pannrummet och då jä*lar jäste det utav bara tusan och bunken är nu i bunkhimlen ;)

emmyjane

• Norge
SV: Vilka surdegskulturer har ni hemma?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 12:31 »
Jag har satt en vete och en rågsikt, med riven morot i.
Bakar just nu entt levain liknade bröd med äpple och walnötter i  och ett mörkare med aprikoser, russin, blandade nötter och alla möjliga frön jag kunde hitta hemma.
De jäser just nu.

Lus_N

• Närke
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 19:29 »
Jag har en Herman (surdegskaka) i frysen. Och i kylen bor Örjan och Råger.

Örjan är en vetesurdeg som jag startat själv med grahamsmjöl, mjölk/fil och en knivsudd torrjäst.

Råger startades av en degklump jag sparade efter att ha bakat rågbröd med en surdegsmix från affären.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #3 skrivet: 19 sep-10 kl 08:32 »
Jag har en rågsurdeg som jag startade enligt instruktioner i något nummer av Åter 2002. Vid nåt tillfälle har jag startat om helt och hållet, men det måste vara bra mycket mer än fem år sen i alla fall.
Sen förra vckan har jag också en vetesurdeg som jag startat enligt instruktioner i Martin Johanssons Surdegsbröd. Bakar första brödet med den just nu.

Men är det så himla stor skillnad på olika surdegar? Jag tycker min rågsurdeg (som jag som sagt startat själv och släpat runt på i en massa år) varit bra till allt och om den nångång slöat till har det berott på gammalt mjöl och kunnat reparerats med nytt, färskt mjöl.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

träsleven

• -
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 09:45 »
Jag har en rågsurdeg som jag startade enligt instruktioner i något nummer av Åter 2002. Vid nåt tillfälle har jag startat om helt och hållet, men det måste vara bra mycket mer än fem år sen i alla fall.
Sen förra vckan har jag också en vetesurdeg som jag startat enligt instruktioner i Martin Johanssons Surdegsbröd. Bakar första brödet med den just nu.

Men är det så himla stor skillnad på olika surdegar? Jag tycker min rågsurdeg (som jag som sagt startat själv och släpat runt på i en massa år) varit bra till allt och om den nångång slöat till har det berott på gammalt mjöl och kunnat reparerats med nytt, färskt mjöl.
Kan man ha rågsurdeg till bröd som man bakar av annat mjöl?

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 10:41 »
Kan man ha rågsurdeg till bröd som man bakar av annat mjöl?
Ja.

Raveluskan

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-10 kl 07:56 »
Jag har alldeles nyss börjat med surdeg. I fredags startade jag en rågsurdeg som jag ska baka bröd på för första gången idag. Det blir ett med valnötter och utan nån jäst som tillsats.
Jag förstår faktist inte så riktigt meningen med jäst i surdegen men som sagt jag är alldeles ny i svängerna.....spännande  :D
...ska kila ner i köket nu....  :D
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

edithsdotter

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 10:53 »
Jag har satt ett par surdegsstarter, en grov rågvariant satt med vildjäst av rårivet äpple och en vete/grahamdito med sultanrussin och honung.
Nu bor de i kylskåpet och matas en gång per vecka och få då stå lite varmare igen tills jag ser att jäsningen tagit fart igen.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 10:57 »
Rekommenderar i övrigt "Bakverksta'n" en bok av Manfred Enoksson m fl och utgiven av Eldrimner, nationellt centrum för småskalig livsmedelsproduktion, och kan beställas på deras hemsida www.eldrimner.com

Raveluskan

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 20 okt-10 kl 22:39 »
Tackar för länken till eldrimner - toppen!  :D
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Xerox

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 27 nov-10 kl 19:33 »
Jag kör bara med en rågsurdeg i kylskåpet. Den matas med lite mer fint rågmjöl och vatten då och då.

Jag har prövat vetesurdegar tidigare men har aldrig lyckats med att få dem att överleva. De slutar alltid som döda vattniga "drunkningsoffer". Nej, rågsurdeg är vad jag får hålla mig till!
Nil satis, nisi optimum!

fräsen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 nov-10 kl 20:07 »
jag kör oxå med rågsurdeg, enl Martin Johanssons surdegsbröd.
Till själva brödbakningen brukar jag ha rågsikt o vetemjölspecial och sen nötter, fröer, frukter efter vad som finns hemma.
Jag tillsätter aldrig köpejäst.
matar gör jag ca en gång/vecka med ljummet vatten o grovt rågmjöl, oftast bakar jag samtidigt.

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 27 nov-10 kl 21:42 »
Har en Estnisk variant på surdeg . Pett och ett par skivor surdegsböd . Snart kan jag ställa in ett bröd i kaminen .

Bengt i ALE

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 nov-10 kl 22:15 »

GROVT RÅGMJÖL på saft från MJÖLKSYRAD RÖDBETA. ger brödet en något jordig karatär med ett
  violett skimmer........                                                                                                          Bengt.

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #14 skrivet: 27 nov-10 kl 22:57 »
Hej - jag är ganska ny på surdeg och testar bara vetesurdeg som bas. Men oj vilka olika bröd det blir beroende på om man använder rågkross, fullkorn eller bara vetemjöl för degen. Så gott! T om barnen tycker om det. :)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 28 nov-10 kl 20:34 »
Jag har alldeles nyss hört talas om salt/honungsjäsning och om bakferment med ärtmjöl och honung, så nu har jag satt sånt, lite fritt recept, särskilt när det gäller bakferment som verkar vara hemligstämplat. Är inne på tredje dagen, men kan inte avgöra om det jäser än. Tja, bakade en del surdeg för ett tag sen, men det blev ofta lite väl surt, så jag tröttnade.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 29 nov-10 kl 21:44 »
Tja, bakade en del surdeg för ett tag sen, men det blev ofta lite väl surt, så jag tröttnade.

Av de inte så där jättemånga surdegsbak jag gjort hittills, så är det bara en gång som det blivit lite väl surt, och det var den gången som jag inte hade orken att baka när jag skulle! Hade alltså startat "fördegen" och komm inte till bakning förrän efter ett dygn ungefär...

Har två rågsurdegar (blev två, för jag var lite skeptisk till om den första skulle ta sig.. :-[) och de brukar jag blanda en fördeg (typ våffelsmet i konsistensen), och baka av när den bubblat till sig i några timmar. Har jäst fint varje gång, för utom en gång när jag lyckades bränna ihjäl degen!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Hönsälskling

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 10 jan-11 kl 17:31 »
Gjorde en bakdag med Jan Hedh i oktober och fick två jättegoda surdeg från honom.
Vit surdeg från Jalta och en rågsurdeg från Egypten. Och en gott levain av russinjäst. Den leva fortfarande i kylen brevidd mina egna och jag använder de mycket. Trodde först inte att där finns så många skillnader i smaken eller på surdeg...

Snälla Hälsningar
Heike
30 höns, 1 pärlhöns, 35 vaktlar, 8  myskankor, 4 kanin, 1 hund, 1 katt och bi  :-)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 01 feb-11 kl 17:31 »
Har bara en rågsikts-suris som jag använder till allt. Ljust som mörkt bröd. Fungerar utmärkt!  ;D
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Jonte R

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 aug-11 kl 13:46 »
Har kört med både en vetesur och en rågsur ganska länge. Sen har jag en burk vildjäst från ekologiska fikon också.

Efter inspiration från den här bloggen: http://www.brodpassion.se/ så har jag gjort en ny surdegskultur på 50% vetemjöl och 50% grovt rågmjöl. Stenmalt och ekologiskt mjöl såklart. Blir den bra kommer jag nog bara baka med den ett tag. Känns lite onödigt att ha två bunkar hemma som måste matas och pysslas om. Är ganska osentimental när det gäller surdegskulturer.

Har även använt nån msk rågsurstarter till att få igång en vetesurdeg att baka bröd av levaintyp med och det funkar mycket bra. Min slutsats är att det är lite onödigt att ha både en rågsurdegskultur och vetesurdegskultur när man bakar hemma. Bakar man kommersiellt är det väl kanske en annan sak. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser