Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammunge som bytt mamma?  (läst 1032 gånger)

gotlandstjej

• Gotland
Lammunge som bytt mamma?
« skrivet: 05 maj-10 kl 09:24 »
Har en lammunge som helt plötsligt går med en annan mamma och hennes lammunge. Han är 1 1/2 vecka och det har funkat bra med hans mamma tidigare. Kan hon ha förskjutit honom efter så lång tid? Jag vet inte om han får dia hos den andra tackan. Bör jag ge honom lammnäring eller ska jag vänta av och se hur det går?
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lammunge som bytt mamma?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-10 kl 09:58 »
Om han verkar pigg ska man alltid vänta och se. Om tackan inte kör bort honom kan hon ha adopterat honom. Om orsaken i sådana fall är att den första mamman förskjutit honom, eller att den andra mamman stulit honom, går väl inte att veta säkert. Får den mjölk hos ena eller båda tackorna så är det väl inte sås stora problem, om den får mjölk hos båda kan du ju stänga in honom med den ursprungliga mamman för att bryta kontakten med den nya mamman.

Om den gamla mamman inte bryr sig om honom så får du väl notera det och kolla om det tackan har några problem nästa år, för då bör man ta bort henne.

Hoppas att det löser sig och att lammet växer upp till en stilig bagge.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 05 maj-10 kl 10:05 »
Kan uppleva att några av våra lamm gör så - att det liksom byter sälskap men oftast så diar de hos sin riktiga mamma. Jag har alltid trott att den nya mamman och hennes lamm är "roligare att leka med" och att det är därför lammet bytt mamma.
Fast egentligen så bryr jag mig inte så mycket om det så länge att lammet är pigg och växer.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 05 maj-10 kl 10:40 »
Om den har bytt mamma, kolla om den riktiga har juverinflammation eller nåt. Alltså att hon inte släpper intill lammet. Det kan inträffa ett tag efter lammning.
Annars skulle jag låta det vara, så länge det inte äventyrar adoptivmammans egna lamm.

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #4 skrivet: 05 maj-10 kl 12:19 »
Kolla så att du ser att han får di av sin riktiga mamma för att undersöka att hon inte har stött bort honom. viktigt att observera  till nästkommande lamning.
Jag har faktiskt i år ett lamm i samma ålder som diar två tackor. Från början verkade det vara en slump, att han inte förstod att det var ngn annans mamma, men nu har jag märkt att det han gör är att hänga på hennes lamm när de springer och ska äta. Han umgås med dem två hela tiden så när de ska käka följer han med...Det är inga fel på hans riktiga mamma och hon månar väl om honom, och gillar inte att han gör så, men hon hinner inte alltid med...
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 05 maj-10 kl 13:31 »
Vi har också lamm som diar andra tackor än sina mammor, det är hos oss alltid sådana från stora kullar (tre eller fyra) som tar chansen att sno till sig lite mjölk från första bästa när chansen dyker upp.  ::)

De har dock inga tvivel om vem deras egen mamma är, de vill bara ha lite extra mat när de kommer åt.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser