Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu vill ytterligare en höna ruva, vad göra?  (läst 1777 gånger)

Hönz

• Skåne
Nu vill ytterligare en höna ruva, vad göra?
« skrivet: 04 maj-10 kl 16:13 »
Jag har fyra hönor varav två ligger inne i hönshuset och ruvar i varsitt rede.

Märkte nu att en tredje (som envisas med att värpa i en buske i trädgården) har legat kvar längre och längre och blivit plattare och plattare där hon ligger i busken. Igår och i förrgår så puttade jag iväg henne. När jag gjort det igår låg hon där efter någon halvtimme igen, utan ägg!

Idag har hon legat där hela dagen och när jag skulle putta bort henne så högg(!) hon efter mig flera ggr. Riktigt sur har hon alltså blivit. Hur ska jag göra? För det första så ligger hon på ett ägg, för det andra kan hon inte ligga ute i busken och ruva, för det tredje vill jag få lite ägg och jag vill inte att hon ska ruva än!
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Hönz

• Skåne
SV: Nu vill ytterligare en höna ruva, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-10 kl 09:04 »
Hon gick tillbaka direkt igår efter att jag till slut puttat bort henne. Så igår kväll gick jag ut med handskarna på och lyfte in henne i hönshuset och stängde. Gick ut för någon timme sedan och släppte ut dem, och givetvis sprang hon direkt till busken och la sig där IGEN!

Jag funderar på att köpa avelsägg från någon annan sort och lägga under henne, men isf vill jag ju att hon ruvar i hönshuset.

Hur ska jag göra?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-10 kl 09:35 »
Du får väl stänga in henne i en bur?   :-[
My name is not Rihanna....

Hönz

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 maj-10 kl 18:22 »
Hmm det fungerade inget vidare.. Jag satte henne i en bur och sedan in i hönshuset där de andra ligger man hon var helt tokig, hoppade och flaxa runt. Om hon bara kunde välja en plats inne i hönshuset att ruva på istället  :-\

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 maj-10 kl 22:16 »
Prova ställa låta på stället i buskarna (med lösägg i). Om hon lägger sig så låt henne ligga där under dagen och bär sedan in låtan med henne. Om hon nu ligger i den  ;)

Hönz

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 maj-10 kl 08:27 »
Okej, smart! Det ska jag prova :-)

Måste bara åka och köpa lösägg

Hönz

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 maj-10 kl 14:56 »
Så!  :D

Nu blev det istället så att jag åkte till fågelmannen och fick lite ägg av honom. 5 Arucana, 2 frisserad dvärgkochin och 4 av den korsningen jag redan har (och en chabo tror jag det var). Får se hur detta slutar, antagligen får jag bygga ut hönshuset och fixa flera gårdar........

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 maj-10 kl 16:49 »
Lycka till  ;D varför inte prova gjuta egna gips ägg? gips och hela äggskal.

Hönz

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 maj-10 kl 18:49 »
Låter som en bra idé men jag har inte tålamod till sånt pyssligt  ::)

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 06 maj-10 kl 18:55 »
Försök inte flytta på henne när det är ljust, utan vänta tills det är mörkt. Sen lägger du henne i ett rede du gjort iordning, ev i en egen bur å täcker över den med en filt så det blir mörkt. Låt det va mörkt tills du märker att hon ligger kvar. då kan du öppna lite. Mina hönor vill helst ruva på en mörk undangömd plats. En filt över en bur med ett rede i funkar kanon.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Hönz

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 maj-10 kl 22:36 »
Bra tips Gräbban, det verkar ha funkat.

När jag släppte ut dem i morse sprang hon rakt till busken och la sig. Jag använde en kattoalett med lock och gjorde ett mysigt rede i och la alla ägg. Sedan ställde jag den bredvid busken och flyttade henne dit. Hon låg där hela dagen och nu på kvällen flyttade jag kattoaletten till hönshuset och satte den med öppningen mot väggen så att där blir mörkt. Hoppas detta funkar nu, och hoppas hon ligger kvar när de andra två hönorna får kycklingar på torsdag och fredag nästa vecka..

Poisan

• Småland
« Svar #11 skrivet: 09 maj-10 kl 20:02 »
Hej Hönz!

Hur har det gått med dina ruvhönor ??? ??? nyfiken 8) ;D

Hönz

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 maj-10 kl 09:06 »
Hallå Poisan  :D

Det var lite si och så att få henne att ruva på de äggen jag fick. Varje gång jag trodde att jag hade lyckats så sprang hon tillbaka till busken.. I fredags morse ställde jag kattlådan med äggen bredvid där hon låg. Efter ett par timmar la jag henne i lådan på äggen. På kvällen låg hon kvar och då när det var mörkt ställde jag henne i hönshuset med luckan mot väggen så hon inte kunde gå ut på natten.
Hon låg så fint på lördagsmorgonen och runt lunch ställde jag buren en bit från väggen så hon kunde rasta om hon ville. Hon har legat där sedan dess så det verkade funka :-)

Hönz

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 maj-10 kl 21:41 »
Idag tog hon sin första paus och efter lite mat, vatten och sandbad gick hon till busken och skrockade.. hehe.. men efter ett tag måste hon kommit på att hon numera ruvade på ett annat ställe för vips sprang hon rakt in i hönshuset och la sig på äggen igen :-)

På torsdag och fredag får jag förhoppningsvis kycklingar från de två första hönorna som ruvar på 10 resp 14 ägg.. spännande!

Hönz

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 maj-10 kl 17:49 »
Nu vet jag att jag har väldigt många trådar på g samtidigt men jag kan inte låta bli att skriva detta...

Alla Araucanaäggen och frisserad dvärgkochinäggen var befruktade! :-)

Poisan

• Småland
« Svar #15 skrivet: 21 maj-10 kl 13:14 »
Ja, de är roliga de där hönsen :D
Hoppas att det gick bra med hönan o äggen :D

Hönz

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 maj-10 kl 14:43 »
Jippie!!!

Nu har jag otåligt lyft och kollat hur det ser ut under hönan.. Hål i flera ägg och lite pipande men ingen ute ännu.

Ett av araucanaäggen var fuktigt, ser dock inget spricka och det luktade verkligen pekka! Tog och lös det och verkade inte vara något i. Inte ens en blodring, är inte det märkligt eftersom det var något i när jag var hos grannen och lyste alla äggen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser