Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stort?  (läst 733 gånger)

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
hur stort?
« skrivet: 04 maj-10 kl 12:48 »
Hur många kvadratmeter måste en höna/tupp ha?  :)
Dv. höns, undulater & ragdoll

Eva-Marie

  • Inlägg: 147
    • Skåne
SV: hur stort?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 12:51 »
Jag brukar inte ha mer än 2 stora hönor/m2 eller 3 dvärghöns/m2, och då har de stor utegård alt. går lösa. Det är ju mest på vintern det kan bli problem om de har det trångt när de är inne så mycket. Nu är mina bara inne och värper och sover, resten av dagen är de ute (om det inte spöregnar). På sommarhalvåret tror jag inte att det är någon jättegrej om man har lite fler hönor än på vintern.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: hur stort?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 13:16 »
Hur många kvadratmeter måste en höna/tupp ha?  :)

måste... tja lagkravet är mellan 0,11-0,14m2 per höna, dvs mellan 7-9 höns per m2 (lite beroende på vad de väger). Tittar man på KRAVs regler så säger de  0,17m2 per höna, dvs 6 höns per m2.

Är det schysst mot hönsen eller praktiskt för dig själv att ha det så trång? Nej :). I stora hönserier med den beläggningen så är det mesta av arbetet automatiserat så man behöver inte gå in i lokalen och ge dem mat eller hämta ägg etc, samt att jag tror att alla sett bilder på höns efter att de vistats i en sådan miljö i ett år...

2-3 per m2 (beroende på storlek) brukar fungera utan problem, man vill ju få plats med allt (sittpinnar, sandband, vatten, mat, värpreden) på ett praktiskt sätt så man slipper klättra över saker när man är i hönshuset... och man vill att hönsen inte ska behöva klättra på varandra heller...

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: hur stort?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-10 kl 13:19 »
Herregud vad ni kan mycket  ;D
jag vill självklart ha det så stort som möjligt, jag mår bra när mina djur mår bra. På dagarna ska hönsen få springa runt fria på gården.
tack!
Dv. höns, undulater & ragdoll


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser